اخبار فناوری

تراشه های کوالکام S7 Sound برای ایربادزها رسما معرفی شدند: اتصال با وای فای و بلوتوث ۵.۴

چرا هندزفری یا ایربادز ما نمی‌تواند از Wi-Fi به جای بلوتوث استفاده کند؟ این سوال زیاد از من پرسیده شده اما پاسخ همیشه یکسان و ساده بوده است: Wi-Fi به سادگی انرژی بیشتری مصرف می کند. صدای Wi-Fi در محصولات صوتی خانگی به خوبی تثبیت شده است، اما ایربادزهای دارای باتری کوچک، محدودتر هستند. کوالکام می‌خواهد این روند را پایان دهد. تراشه های کوالکام S7 Sound برای ایربادزها رسما معرفی شدند و اتصال با وای فای و بلوتوث ۵.۴ را به شما ارایه خواهند کرد.

تراشه‌های کوالکام S7 Sound

تراشه صوتی جدید کوالکام اس 7 پرو نسل 1 یا Qualcomm S7 Pro Gen 1 هندزفری و ایربادزها را قادر می‌سازد تا صدا را هم از طریق بلوتوث و هم از طریق Wi-Fi پخش کنند و دامنه اتصال و پایداری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. این ویژگی جذاب به لطف فناوری XPAN ممکن می‌شود.

فناوری XPAN چگونه کار می کند؟

کلید نوآوری کوالکام فناوری “شبکه گسترده شخصی” آن است که به اختصار XPAN نامیده می‌شود. به طور خلاصه XPAN در صورت امکان و لزوم به طور یکپارچه از بلوتوث به Wi-Fi سوییچ می‌کند. اتصال وای‌فای با باندهای 2.5، 5 و 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌شود. مثلا این اتفاق زمانی که دورتر از گوشی یا لپ‌تاپ خود هستید فعال می‌شود. تا زمانی که در پوشش شبکه Wi-Fi باقی بمانید، می توانید هر کجا که دوست دارید بروید و از دستگاه منبع پخش صدا فاصله بگیرید.

طبیعتا در هر دو طرف اتصال به فناوری Qualcomm نیاز دارند، بنابراین حداقل یک گوشی هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون و ایربادز مجهز به تراشه کوالکام S7 Pro نیاز دارید. با این حال، کوالکام خاطرنشان می کند که چرخ را دوباره اختراع نمی کند. این همان استانداردهای سنتی بلوتوث و وای‌فای است که در تئوری، دیگران نیز می‌توانند با هم ترکیب کنند. سس مخفی کوالکام تا حدی در بخش نرم افزار Snapdragon Sound و بخشی در تخصص سخت افزار رادیویی آن یافت می شود. یک بخش اختصاصی Wi-Fi در کنار تراشه بلوتوث در S7 Pro وجود دارد.

اما نکته مهم این است که اتصال Wi-Fi یک موهبت برای تجربه‌های شنیداری پیشرفته خواهد بود. این تراشه صدای 24 بیتی 96 کیلوهرتز بدون افت کیفیت را با همان مصرف انرژی که اتصال بلوتوث فعلی 96 کیلوهرتزی کوالکام با افت کیفیت دارد، ارائه می کند. کوالکام می‌گوید که می‌تواند با کیفیت 192 کیلوهرتز و Hi-Res چند کاناله در آینده، فراتر از این هم پیش رود. بیت‌ریت بالا و تأخیر کم صدا (زیر 50 میلی ثانیه) برای بازی نیز امکان پذیر است. در حال حاضر و با اتصال بلوتوثی فقط یک کدام را می توان انتخاب کرد.

این فناوری همچنین می تواند یک موهبت برای عمر باتری باشد. اتصال وای‌فایِ میکرو در کیفیت پخش یکسان با اتصال بلوتوث، مصرف انرژی کمتری هم خواهد داشت. با این حال، بلوتوث هنوز هم جایگاه خود را دارد، مثلاً هنگام برقراری تماس صوتی یا گوش دادن به موسیقی با کیفیت معمولی در حالتی که نزدیک به دستگاه میزبان هستید.

کوالکام همچنین یک مدل ساده S7 Sound نیز دارد. هر دو مدل دارای فناوری حذف نویز نسل چهارم کوالکام هستند که از حالت شفافیت ترکیبی بلادرنگ (پخش صدای محیط درون هندزفری) پشتیبانی می‌کنند. تراشه‌های جدید به لطف یک NPU اختصاصی که به طور خاص برای برنامه‌های کم مصرف ساخته شده است، دارای قابلیت‌های 100 برابر قوی‌تر هوش مصنوعی روی دستگاه در مقایسه با نسل گذشته است. چنین پیشرفتی در تراشه، ایربادز را قادر می‌سازد قابلیت‌هایی مانند ردیابی سر بهبودیافته برای هدایت صدای فضایی پویا، کاهش تأخیر و تجزیه و تحلیل محیطی پیشرفته برای حذف نویز را ارائه کنند.

از دیگر ویژگی های آن می توان به پشتیبانی از بلوتوث 5.4 با LE Audio و Auracast اشاره کرد. فناوری Snapdragon Sound با Qualcomm High-speed Link نیز در هر دو مدل پشتیبانی می شود. همچنین تراشه‌های جدید دارای 3 برابر عملکرد پردازشگر سیگنال دیجیتال، 3 برابر حافظه و 6 برابر عملکرد محاسباتی هستند که به شدت قابلیت‌های پردازش صوتی آنها را بهبود می‌بخشد.

انتظار می رود اولین ایربادهای مجهز به کوالکام S7 و S7 Pro در سال 2024 وارد بازار شوند.

نظر شما درباره تراشه‌های صوتی جدید کوالکام چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/10/25/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%A7%D9%85-s7-sound-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%B2%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%B3%D9%85/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا