اخبار فناوری

تراشه اپل S9 در حقیقت همان اپل A16 Bionic است اما با هسته‌های کمتر – معماری مقیاس‌پذیر تراشه‌های اپل

اپل واچ سری ۹ از تراشه اپل S9 استفاده می‌کند. با بررسی‌های انجام شده مشخص می‌شود که تراشه اپل S9 در حقیقت همان اپل A16 Bionic است اما با هسته‌های کمتر. این معماری مقیاس‌پذیر تراشه‌های اپل را نشان می‌دهد که می‌تواند در عین استفاده از فناوری پیشرفته‌تر در تراشه‌های مختلف اما هزینه طراحی و تولید آن‌ها را کاهش دهد.

تولید تراشه اپل S9 با استفاده از معماری مقیاس‌پذیر تراشه‌های اپل

اگر به یادداشته باشید ۶ ماه پیش بود که گزارشی به ما گفت اپل واچ سری ۹ با تراشه‌ای برمبنای Apple A15 ارائه می‌شود. آنطور که پیداست آن گزارش تا حدودی صحیح بوده اما نه کاملا. در این زمینه که تراشه جدید اپل واچ برمبنای تراشه استفاده شده در آیفون است صحیح بود اما مدل صحیحی را گزارش نکرد.

به تازگی مشخص شده که تراشه اپل S9 در حقیقت همان اپل A16 Bionic است. نه این‌که بتواند توانی مشابه آن داشته باشد یا از نظر عملکرد قابل مقایسه با آن ظاهر شود. بلکه معماری ساخت آن مشابه است ولی با هسته‌ها و مصرف انرژی کمتر.

تراشه A16 Bionic در مدل‌های پایه و پلاس سری آیفون ۱۵ و مدل‌های پرو و پرو مکس سری آیفون ۱۴ استفاده شده است. این تراشه دارای یک CPU شش هسته‌ای شامل دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته متوسط برای محصولاتی مانند آیفون بوده و به یک پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای مجهز است.

اپل از تعداد کمتری هسته‌های CPU و GPU برای تراشه اپل واچ سری ۹ استفاده کرده است، به این صورت که یک پردازنده دو هسته‌ای در بخش CPU و یک هسته واحد پردازش گرافیکی در آن قرار دارد.

تجزیه و تحلیل منتشر شده توسط EETimes همچنین نشان می‌دهد که اپل از معماری مقیاس‌پذیر استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد تا حد زیادی در هزینه‌های طراحی و تولید صرفه‌جویی کند، زیرا با این روش هر تراشه‌ای که تولید شود توانایی استفاده در بازه گسترده‌تری از محصولات را دارد. مثلا مثل آن‌چه که در iPad Pro یا Mac اتفاق افتاد.

به عنوان مثال، این گزارش بیان می‌کند که تراشه‌های M3، M3 Pro و M3 Max اپل بر اساس تراشه A17 Pro توسعه یافته‌اند. این محصولات دارای یک قالب بزرگتر هستند در حالی که با فرایند ۳ نانومتری تولید می‌شوند.

نظر شما درباره این راهبرد اپل برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود خود چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/12/03/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%D8%A7%D9%BE%D9%84-s9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%BE%D9%84-a16-bionic-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%A8/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا