اخبار فناوری

بر بیت کوین چه گذشت؟ | بررسی تاریخچه و عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

با بررسی تاریخچه بیت کوین می‌توان مسیر حرکت قیمت بیت کوین از گذشته تا به امروز و با ارزش شدن این رمز ارز را به‌خوبی متوجه شد. تا‌به‌حال بارها و بارها به‌دلیل افت شدید قیمت بیت کوین، بسیاری از افراد نسبت به آینده بیت کوین بدبین شده و حتی این رمزارز را به‌عنوان یک ارز دیجیتال از بین‌رفته در نظر گرفته‌اند.

پیدایش بیت کوین و مسیر حرکتی آن

سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹

در سال ۲۰۰۸ بیت کوین به‌عنوان یک سیستم پولی جدید طراحی شد و سیستم مالی بانکداری سنتی را که مبتنی بر ارزهای فیات بود را به چالش کشید.

در ابتدا، بیت کوین ارزش زیادی نداشت و معمولی‌ترین افراد هم می‌توانستند بیت کوین استخراج کنند. در این زمان، ماینرها با آزادسازی هر بلاک، ۵۰ بیت کوین به‌عنوان پاداش دریافت می‌کردند.

اولین مبادله رسمی بیت کوین در اواخر سال ۲۰۰۹ توسط New Liberty Standard Exchange به ثبت رسید که دلیل اصلی ارزش پیدا کردن بیت کوین بود.

سال ۲۰۱۰

۲۰ فوریه ۲۰۱۰ فردی ادعا کرد که ۱۶۰ بیت کوین را به قیمت ۰.۰۰۳ دلار فروخته که به نظر اولین فروش رسمی بیت کوین در تاریخ است. در ادامه و در تاریخ ۲۲ می،‌ فردی به نام لازوهایچ اقدام به خرید دو عدد پیتزا در ازای پرداخت ۱۰۰۰۰ بیت کوین کرد که این اتفاق اولین پرداختی بیت کوین در ازای یک کالای فیزیکی به شمار می‌رود. در همین سال، اولین صرافی ارز دیجیتال به نام Mt.Gox تاسیس شد.

سال ۲۰۱۱

سال ۲۰۱۱، نقطه‌ی عطفی برای بیت کوین به شمار می‌رود زیرا برای اولین بار قیمت بیت کوین با قیمت دلار برابر شد. با تاسیس شرکت BitPay امکان پرداخت با بیت کوین برای بسیاری از کسب‌و‌کارها فراهم شد و تا ژوئن همان سال قیمت بیت کوین به ۳۰ دلار رسید. هرچند بعد از آن دوباره قیمت شروع به افت کرد و تا پایان سال در محدوده‌ای بین ۲ تا ۴ دلار در نوسان بود. در سال ۲۰۱۱ در نتیجه هک شدن شرکت Mt.Gox دوباره بازار نسبت به این رمز ارز بدبین شده و در نتیجه قیمت تا ۱ سنت پایین آمد.

سال ۲۰۱۲

بحران اقتصادی اروپا که از سال ۲۰۰۸ شروع شده بود، تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت. در ژوئن ۲۰۱۲ یکی از اتفاقات مهم در تاریخ بیت کوین رخ داد و با تاسیس کوین بیس راهکار جدیدی برای معامله رمز ارزها به بازار ارائه شد. در ۲۰ آگوست ۲۰۱۲ به دلیل بروز تقلب در اوراق بهادار بیت کوین و اعلام نرخ بهره‌ی هفتگی ۷ درصد در طرح پس‌انداز بیت کوین قیمت بیت کوین از ۱۵.۲۸ دلار تا ۷.۶۰ دلار پایین آمد. در ادامه قیمت بیت کوین وارد یک روند خنثی شد تا اینکه اولین پدیده‌ی هاوینگ رخ داد و قیمت آن تا آخر سال به حدود ۱۳.۵ دلار رسید.

سال ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳، پدیده هاوینگ بیشترین تاثیر را بر قیمت بیت کوین گذاشت. در اوایل سال ۲۰۱۳، قیمت بیت کوین به ۲۶ دلار رسید، سپس با ادامه روند صعودی تا قیمت ۲۶۸ دلار افزایش یافت اما به‌سرعت، قیمت با افت ۸۰ درصدی به ۵۱ دلار رسید. پس از اعمال محدودیت‌هایی مبتنی بر برداشت‌ها در صرافی Gox برای کاربران ایالات متحده، قیمت بیت کوین افزایش یافت و در جولای همان سال به ۶۸ دلار رسید. سپس با مصادره جاده ابریشم توسط FBI قیمت به بالاتر از ۱۰۰ دلار افزایش یافت.

در آگوست ۲۰۱۳، با به‌رسمیت شناخته شدن بیت کوین توسط رگولاتورهای آلمانی،  اتفاق بزرگی در تاریخچه‌ی این رمزارز رخ داد. در طی چند هفته قیمت بیت کوین به بالای ۱۱۰۰ دلار رسید و چند روز بعد با منع موسسات مالی چین از انجام معاملات از طریق بیت کوین توسط بانک خلق چین، قیمت بیت کوین تا حدود ۷۰۰ دلار پایین آمد.

سال ۲۰۱۴

این سال را می‌توان، برای قیمت بیت کوین بسیار نوسانی در نظر گرفت. در سال ۲۰۱۴، بیت کوین قیمت بالای ۱۰۰۰ دلار را تجربه کرد و پس از هک شدن صرافی Mt.Gox و اعلام ورشکستگی ارزش بیت کوین تا حدود ۱۱۱ دلار کاهش پیدا کرد. در نهایت نیز بیت کوین در انتهای سال ۲۰۱۴ به محدوده ۳۰۰ دلار رسید.

سال ۲۰۱۵

این سال تقریبا از یک ثبات قیمتی مناسبی برخوردار بود و قیمت بیت کوین در محدوده‌ای بین ۳۱۴ تا ۴۳۱ دلار در نوسان بود.

سال ۲۰۱۶

در ۲۰۱۶ دومین هاوینگ بیت کوین رخ داد و باعث شد قیمت بیت کوین در پایان سال به نزدیک ۱۰۰۰ دلار برسد.

سال ۲۰۱۷

تاثیر دومین هاوینگ در ۲۰۱۷ بسیار مشهود بود به طوری که قیمت بیت کوین تا اواسط ماه می ‌به ۲۰۰۰ دلار رسید و سپس با ادامه دادن به روند صعودی خود به محدوده‌ قیمتی ۲۰۰۰۰ دلار دست یافت.

سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸ افت شدیدی داشت، به‌طوری که با افت ۷۳ درصدی نسبت به ابتدای سال، با قیمت ۳۷۰۰ دلار در اواخر این سال در بازار معامله شد. سال ۲۰۱۹ اخبار مثبتی در راستای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین منتشر شد و بر همین اساس قیمت بیت کوین در پایان سال به محدوده‌ی ۷۲۰۰ دلار رسید.

سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا در دنیا بازار‌های مالی دچار سردرگمی شدید شده و بیت کوین نیز تا نزدیک ۴۰۰۰دلار پایین آمد. اما در ادامه با وقوع سومین هاوینگ، کم کم قیمت این رمزارز شروع به رشد کرد و به ۱۰۰۰۰ دلار رسید. در ادامه نیز بیت کوین سقف تاریخی خود را شکست و در دسامبر همان سال قیمت به بیش از ۲۹۰۰۰ دلار رسید.

در سال ۲۰۲۱ روند صعودی قیمت بیت کوین ادامه داشت و پس از مشاهده‌ی قیمت ۶۴۵۹۴ دلار با انتشار اخباری مبتنی بر محدودیت‌های چین برای استخراج بیت کوین، قیمت در ماه می ‌همان سال به ۲۹۹۷۰ دلار رسید اما در سپتامبر همان سال مجددا اخبار برای بیت کوین مثبت بوده و بیت کوین توانست بالاترین قیمت تاریخی خود را در عدد ۶۸۷۸۹ دلار به ثبت برساند. بعد از آن بیت کوین تا انتهای سال با کاهش ۲۰ درصدی قیمت روبرو شد.

سال ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲ با بروز اتفاقات مختلفی همراه بود؛ مانند جنگ روسیه، افزایش نرخ بهره، بحران انرژی، کمک مالی به انگلستان و… که همگی تاثیرات بسیار بدی بر بازار‌های مالی و به ویژه قیمت بیت کوین داشت، به طوری که بیت کوین در ژانویه تا ۳۵۰۰۰ دلار افت کرد و سپس با بازگشت به قیمت ۴۷۴۵۹ دلار کمی امیدوار‌کننده‌تر شد.

با گذشت زمان، روند نزولی همچنان ادامه یافت تا اینکه قیمت به عدد ۲۰۰۰۰ دلار رسید. البته بروز بسیاری از اتفاقات مانند سقوط ترا و خروج پول از UST، سقوط FTX و شایعاتی مبنی بر ورشکستگی جنسیس، تاثیر خود را بر بیت کوین گذاشت و قیمت را به پایین‌ترین مقدار خود در سال‌های اخیر یعنی عدد ۱۵۴۷۷ دلار رساند.

سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳ افکار عمومی نسبت به بیت کوین بهتر و امیدوار‌کننده‌تر شد و در نتیجه قیمت بیت کوین در ژانویه‌ی همین سال، ۲۴ درصد رشد کرد. پس از آن، قیمت در محدوده‌ای بین ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار شروع به نوسان کرد و در نهایت با شکستن این محدوده توانست خود را به محدوده قیمتی ۳۱۵۰۰ دلار برساند. درحال‌حاضر، قیمت بیت کوین بالای ۳۰۰۰۰ دلار در نوسان است.

نتیجه گیری از تاریخچه قیمت بیت کوین

از ابتدای راه‌اندازی بیت کوین تا به امروز، قیمت بیت کوین نوسانات زیادی را تجربه کرده است و شواهد نشان می‌دهد که عوامل مختلفی از جمله تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا و همچنین پدیده هاوینگ، دو عامل تاثیرگذار در قیمت بیت کوین هستند.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/09/25/%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%88%DB%8C%D9%86-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D8%9F-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D9%88/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا