اخبار فناوری

با مقاصد گردشگری تابستانه در اطراف شیراز آشنا شوید

اوایل تیر و اواخر شهریور زمان مناسبی برای سفر به شیراز است، چراکه گرمای هوا به شدت مرداد ماه نیست و می‌توان از سفر خود لذت بیشتری برد. فصل تابستان به شهر شیراز رنگ و بویی خاص می‌بخشد. گردشگران با اقامت در هتل های شیراز، می‌توانند از این طبیعت زیبا و باغ‌هایی پر از گل‌های زرد و سفید که در زیر نور خورشید، درخششی بی‌نظیر دارند؛ نهایت استفاده را ببرند.

آسمان آفتابی و آبی و برکه‌های زمردی هفت برم و همین‌طور کلبه‌های چوبی تنگ تیزآب، یک فرصت طلایی برای دور شدن از دغدغه‌های روزمره ‌زندگی‌ است. تعداد گردشگران و مسافرانی که در تابستان به شهر شیراز سفر می‌کنند؛ نشان می‌دهد که شیراز، شهر زیبای بهار نارنج، طرفداران زیادی دارد و گرمای هوا در تابستان، دلیلی برای لغو سفر آنها نخواهد شد. در ادامه با تعدادی از مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز آشنا خواهیم شد.

آبشار مارگون

یکی از مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز، آبشار مارگون است که حدود ۱۳۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. جاده تا پارکینگ آبشار مارگون آسفالت شده و با خودرو می‌توان به راحتی این مسیر را طی کرد و به محدوده آبشار مارگون دسترسی پیدا کرد. این آبشار زیبا در شهرستان سپیدان، یکی از زیباترین شهرهای دیدنی نزدیک به شیراز است که پیشنهاد می‌شود گردشگران از این آبشار بازدید نمایند.

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارها در ایران است که طرفداران بسیاری را به خود جذب می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که در دنیا، آبشارهای چشمه‌ای زیادی وجود ندارد و در میان این آبشارهای چشمه‌ای، آبشار مارگون شیراز یکی از زیباترین و مهمترین آبشارهای چشمه‌ای دنیا می‌باشد. آبشار مارگون بلندترین آبشار چشمه‌ای در جهان است که در گرمای طاقت فرسای تابستان هم، دمای آب آن از ۱۰ درجه بیشتر نخواهد شد.

این آبشار بسیار زیبا حدود ۷۰ متر ارتفاع و 100 متر عرض دارد. به همین دلیل آبشار مارگون یکی از بهترین مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز به شمار می‌رود که برای فرار از گرمای تابستان می‌توان سری به این منطقه هیجان‌انگیز زد. در اطراف آبشار مارگون، امکانات مناسبی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی و همچنین مکان‌های مناسبی برای نشستن و استراحت در زیر سایه درختان، تعبیه شده تا گردشگران، رفاه کاملی داشته باشند.

بهشت گمشده

یکی دیگر از اماکن دیدنی و مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز، بهشت گمشده می‌باشد که در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر شیراز واقع شده است. بهشت گمشده در فاصله کمی از روستای مهنجان و در دامنه رشته کوه‌های دنا قرار دارد. این جاذبه دیدنی در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت استان فارس واقع شده است.

بهشت گمشده یک دره بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد، که به بهشت گمشده یا تنگ بُستانک شیراز شهرت دارد. این منطقه در تابستان بسیار دیدنی و سرسبز بوده و گردشگران لازم است در سفر خود در فصل تابستان از این جاذبه دیدن کنند و لذت سفر خود را به شیراز، چندین برابر نمایند. گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری برای فرار از گرمای تابستان، این منطقه را انتخاب می‌کنند.

بهشت گمشده از مناطق بکر و بسیار زیبای شیراز به شمار می‌رود که تا مدت‌ها این مکان بی‌نظیر و سرسبز، برای طبیعت گردان و گردشگران ناشناخته بوده است؛ تا اینکه یک تیم کوهنوردی به صورت اتفاقی این دره را پیدا کرده و کم کم نام و شهرت بهشت گمشده، زبانزد همگان شد و امروزه تنگ ‌بُستانک یا همان بهشت گمشده یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز به شمار می‌رود‌.

دریاچه هفت برم

دریاچه هفت برم یکی از تفرجگاه‌های زیبا و دیدنی شیراز است که در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد. برای رسیدن به دریاچه هفت برم باید جاده خان زنیان را به سمت دشت ارژن طی کرد. نکته لازم به ذکر این است که در جاده شیراز به هفت برم باید در اولین دو راهی به طرف راست پیچید. از خان زنیان تا هفت برم حدود ۴۰ دقیقه، زمان می‌برد.

در فصل تابستان و گرمای طاقت‌فرسای آن، برکه‌های خنک آب می‌تواند مقابله خوبی با گرمای این فصل باشد. این دریاچه زیبا یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز است و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و گشت و گذار در شیراز به شمار می‌رود. در فصل تابستان می‌توان با بهترین قیمت هتل بزرگ شیراز را رزرو کرده و از این جاذبه دیدنی بازدید نمود.

برم در زبان شیرین فارسی به معنای تالاب یا آبگیر کوچک است. این مکان در گذشته دارای هفت آبگیر یا برکه بوده که نامگذاری این منطقه نیز، بر همین اساس بوده است. متاسفانه در این منطقه ساخت و سازهای غیرقانونی و غیر اصولی انجام شده که در کنار فرسایش خاک و برداشت‌های غیرقانونی، سطح آب بعضی از این برکه‌ها کاهش پیدا کرده و امروزه تنها سه برکه از هفت برکه به صورت همیشگی پُر آب است و دیگر برکه‌ها به صورت فصلی به وجود می‌آیند.

این منطقه، بسیار جذاب و دیدنی است و با وجود کمبود امکانات رفاهی، باز هم از جذابیت آن، چیزی کم نمی‌شود. در تابستان برکه‌های هفت برم، جانی تازه گرفته‌اند و گردشگران بسیاری برای لذت بردن از آب و هوای مطبوع این منطقه و مشاهده برکه‌ها و تپه ماهورها، هفت برم را مقصد خود قرار می‌دهند. این جاذبه تفریحی و جذاب، یک پیشنهاد ویژه برای گردشگرانی است که در فصل تابستان به شیراز سفر می‌کنند.

تنگ تیزآب

تنگ تیزآب یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز است که در شهر اردکان قرار دارد. فاصله شهر اردکان تا تنگه تیزآب، حدود ۲۹ کیلومتر می‌باشد که برای رفتن به این تنگه، باید از جاده کوهستانی ممسنی به سپیدان یا از مسیر اردکان به یاسوج، به این تنگه‌ دسترسی پیدا کرد. معمولاً این مسیر حدود نیم ساعت زمان می‌برد. اما برای افرادی که از شیراز قصد حرکت دارند؛ حدود ۹۰ کیلومتر تا تنگه تیزآب فاصله است.

تنگه تیزآب یکی از مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز است که به دلیل عبور یکی از انشعابات رودخانه بشار از این تنگه، افراد زیادی از گردشگران و بومیان، تنی به آب زده و گرمای تابستان را از خود دور می‌کنند. این رود به صورت دائمی بوده و از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد که ضمن کمک به محیط زیست گیاهی و جانوری این منطقه، به یکی از زیباترین مناطق طبیعی شیراز تبدیل شده است.

رودخانه تنگ تیزآب با عبور از صخره‌ها و سراشیبی‌ها، آبریزهای کوچک و بزرگی را میان رودخانه ایجاد کرده است که یک مکان مناسب در فصل تابستان برای شنا و آب‌تنی و همچنین تفریح و دورهمی می‌باشد. در این منطقه زیبا و سرسبز، کلبه‌های چوبی و چادرهای مسافرتی بسیاری ایجاد شده تا مسافران و گردشگرانی که در فصل تابستان به تنگه تیزآب سفر می‌کنند؛ مشکلی برای اسکان نداشته باشند.

دشت ارژن

دشت ارژن از جاذبه‌های دیدنی شیراز می‌باشد که در ۶۰ کیلومتری شیراز و در جاده اصلی شیراز به بوشهر واقع شده است. این دشت جذاب و دیدنی یکی از مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز به شمار می‌رود که برای دسترسی به آن، باید از شیراز به شهر کازرون رفت و با عبور از حسین آباد، خیبرآباد و خان زنیان می‌توان به این دشت زیبا رسید.

فاصله شیراز تا دشت ارژن حدود ۶۰ کیلومتر است که می‌توان با خودروی شخصی، تاکسی و یا اتوبوس‌های میان شهری به دشت ارژن دسترسی پیدا کرد. دشت ارژن به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری که در خود جای داده، یک منطقه حفاظت شده است. این منطقه در گذشته نه چندان دور، زیستگاه شیرهای ایرانی بوده است.

این دشت زیبا یکی از بهترین مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز می‌باشد که تمام زیبایی‌ها را در خود جمع کرده است. دشت ارژن در فصل بهار و تابستان بیشتر از هر زمان دیگری زیبا و جذاب می‌باشد. این جاذبه دیدنی به آبشار معروف خود، شهرت دارد. آبشار چرونیز با جوشش از قلب کوه‌های دشت ارژن به یکی از زیباترین مناظر طبیعی شیراز تبدیل شده است.

در طی مسیر به آبشار، آبشارهای کوچکتری مانند آبشار دریاک، آبشار ارمغان و آبشار گنبد سبز وجود دارد که باعث هوای خنک آنجا شده است. از دیگر جاذبه‌های این منطقه، غارهای دشت ارژن می‌باشد. دیواره‌های عجیب آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند. سنگ‌های این غارها به دلیل فرسایش طبیعی و بادی، سوراخ شده و شکل‌های جالب و باورنکردنی را به وجود آورده است.

در این منطقه فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد که در آنها انواع ترشیجات، دسر، شیرینی و تنقلات خانگی عرضه می‌شود و گردشگران می‌توانند در کنار یک تفریح به یادماندنی و لذت‌بخش در یکی از بهترین مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز، خود را به لحظاتی خوشمزه دعوت کنند. همچنین غذاخوری و رستوران‌های این منطقه، پذیرای گردشگران هستند و با یک وعده غذایی لذیذ، میزبان مهمانان خود می‌باشند.

سخن آخر

شهر شیراز دارای فرهنگ و تاریخ، غنی و پرباری است که باعث شده جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای دهد که قدمت این شهر را به دوران باستان می‌رساند و به‌عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران، در تمام طول سال میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد.

شهر زیبای شیراز با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری که دارد حتی در گرم‌ترین فصل سال نیز دارای بهترین مقاصد گردشگری تابستانه اطراف شیراز است و هر نوع سلیقه گردشگری را به خود جذب می‌کند. این شهر به یکی از بهترین مقاصد سفر و گردشگری در کشور و حتی جهان شناخته می‌شود.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/06/12/%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B5%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%B4%DB%8C%D8%B1/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا