اخبار فناوری

معرفی خانواده تیبا مایفون مگ

اکثر محصولات سایپا مبتنی بر پراید هستند و این خودروساز سعی کرده پلت فرم مقرون به صرفه پراید را به هر نحو ممکن حفظ کند. اولین تغییرات جدی در پراید به اواخر دهه 80 برمی گردد که سایپا از محصول جدید خود با نام «مینیاتور» رونمایی کرد.

این خودرو سرانجام در سال 1387 با نام «تیبا» عرضه شد و پلت فرم آن به طور کامل با پراید مشترک است. تیبا از موتور 1.5 لیتری M15 سایپا با 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. گیربکس آن نیز 5 سرعته دستی است. تیبا برای طی کردن هر صد کیلومتر به حدود 6.9 لیتر بنزین نیاز دارد. سایپا در تمامی نسخه های تیبا از موتور و مشخصات فنی یکسان استفاده می کند و از نظر فنی همگی یکسان هستند.

تیبا دارای مزایای اقتصادی فراوانی از جمله هزینه نگهداری پایین، قطعات فراوان و ارزان، بازار خرید و فروش خوب، مصرف سوخت مناسب، اشتراک فنی با پراید و … می باشد. اما مانند سایر محصولات داخلی از نظر کیفیت ساخت، عملکرد فنی، پلت فرم و امنیت دارای نقاط ضعفی است.

پس از اولین معرفی و عرضه تیبا و استقبال مشتریان، سایپا خانواده تیبا را گسترش داد و نسخه های مختلفی را روانه بازار کرد. توجه داشته باشید که این مدل ها فقط در ظاهر و سطح تجهیزات با هم تفاوت دارند.

تیبا صندوقدار است

تیبا گمدوندر اولین عضو این خانواده است که در ابتدا دارای چهار نوع مختلف بود. نوع SL (بدون ایربگ)، نوع LX (با ایربگ راننده)، نوع EX (با دو ایربگ) و نوع SX (کامل). در واقع تیپ SX تنها تیپی بود که با سیستم کنترل تهویه مطبوع دیجیتال، شیشه عقب برقی، تنظیم برقی آینه بغل، کنترل از راه دور و رینگ های آلومینیومی به بازار آمد.

سایپا از سال 1395 تصمیم گرفته تا خودروی باکس تیبا را فقط با تیپ کامل SX عرضه کند. تیبا تا امسال در خط تولید سایپا است. قیمت تیبا نسخه SX نسبت به سایر نسخه های موجود در بازار ارزان تر است.

تیبا اس ایکس پلاس

تیبا پلاس در واقع همان تیبا با نسخه SX باکس با اندکی تغییرات ظاهری و تجهیزاتی است. این خودرو در سال 1400 روانه بازار شد و از تفاوت‌های ظاهری آن می‌توان به طراحی کاپوت جدید، سیم کرومی دور جلوپنجره، سپر دو رنگ جلو، آینه‌های جانبی با طراحی سریع و برچسب گرافیکی TIBA PLUS اشاره کرد.

تیبا اس ایکس پلاس در بازار با نام تیبا آپشنال نیز شناخته می شود. زیرا تجهیزات بیشتری مانند صفحه نمایش لمسی، دوربین عقب، سنسور عقب، صندلی های چرمی، کفپوش سه بعدی، شیشه عقب دودی و تنظیم آینه جانبی برقی را ارائه می دهد.

تیبا 2

تیبا 2 در واقع نسخه هاچ بک تیبا است که با این نام شناخته می شود. این محصول در سال 2013 به دست مشتریان رسید و تنها دارای دو نوع SX و EX می باشد. در تیپ SX شیشه ی تپت های عقب و همچنین تنظیم آینه های بغل دستی است و به همین دلیل تولید این نسخه از سال 2016 متوقف شد.

تیبا 2 در اصل جایگزین پراید 111 شده و از امنیت بالاتری برخوردار است. چون ترمزهای آن قویتر است، درها و ستونهای خودرو تقویت شده و ضخامت فولاد به کار رفته در بدنه بیشتر است. تیبا 2 را می توان رقیب پژو 206 تیپ 2 دانست که بسیاری از مصرف کنندگان با وجود قیمت کمتر تیبا 2 ترجیح می دهند آن را خریداری کنند.این خودرو از سال 1392 روی خط تولید سایپا قرار گرفته است.قیمت تیبا 2 در بازار بالاتر است. نسبت به نسخه سدان

تیبا 2 پلاس

سایپا نسخه جدیدی از تیبا 2 را در سال 2019 معرفی کرد که از نظر ظاهری تغییر چندانی نداشت و در سطح تجهیزات ارتقا یافت. این خودرو تیبا 2 پلاس نام دارد و سایپا سعی کرده ظاهر آن را شبیه کراس اوورهای کوچک کند. از جمله تغییرات ظاهری آن می‌توان عناصری مانند باربند، شیشه‌های عقب دودی، سپرهای دو رنگ جلو و عقب، رینگ‌های جدید، جلوپنجره با قاب و ریسمان فولادی، آینه‌های جانبی طراحی سریع، صندلی‌های چرمی، سه طبقات ابعادی کابین و صندوق عقب و بر حذف ریسمان روی درها تاکید کرد.

در بخش تجهیزات، تیبا 2 پلاس فیس لیفت داشته و اکنون تجهیزاتی مانند صفحه نمایش، دوربین عقب و سنسور عقب را ارائه می دهد.

تنها نقطه قوت تیبا 2 پلاس در عملکرد آن نهفته است. زیرا نوع موتور و مشخصات فنی دقیقاً مشابه قبل بوده و کیفیت ساخت و قطعات ارتقاء نیافته است. قیمت تیبا 2 پلاس نسبت به سایر نسخه ها بیشتر است.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا