اخبار فناوری

درخواست وزارت دفاع هلند برای ممنوعیت ارسال تجهیزات مهم تولید تراشه به چین

اخبار دنیای فناوری معمولاً برای تغییر مرزهای قابلیت‌های ابزارک برای ما مفید است. با این حال، این تنها تا زمانی معنا دارد که قدرت‌های بزرگ بر سر مسائل پیچیده‌تر با هم اختلاف نداشته باشند. مشکلات دولت های غربی با چین باعث تغییرات چشمگیری در این بازار شده است. در آخرین تحولات در این زمینه، گزارشی از درخواست وزارت دفاع هلند برای ممنوعیت ارسال تجهیزات مهم تولید تراشه به چین منتشر شده است.

ممنوعیت ارسال تجهیزات اصلی تولید تراشه به چین

با میلیاردها میلیارد ترانزیستور در داخل تراشه‌ها، این کار یک دستگاه لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) است که الگوهای مدار نازک‌تر از موی انسان را روی ویفر سیلیکونی حک کند.

در تصویر زیر می بینید که هر دستگاه لیتوگرافی EUV تقریباً به اندازه یک اتوبوس است و قیمت هر کدام 150 میلیون دلار است. در حال حاضر تنها یک شرکت در دنیا این ماشین ها را تولید می کند که آن شرکت هلندی ASML است.

گزارشی که روز جمعه توسط روزنامه هلندی Het Financieele Dagblad منتشر شد و امروز به نقل از رویترز منتشر شد، می گوید که وزارت دفاع هلند به دولت توصیه کرده است که اجازه ارسال تجهیزات پیشرفته لیتوگرافی به چین را ندهد.

در اطلاعیه ارسالی به وزارت امور خارجه آمده است:

“از نقطه نظر منافع نظامی و امنیتی هلند در میان مدت و بلندمدت مهم است که ASML هیچ مجوز صادراتی برای تحویل ماشین های EUV به چین دریافت نمی کند. و این فناوری منحصر به فرد حداکثر محافظت می شود.”

ASML حتی یک دستگاه EUV را به چین ارسال نکرده است، به همین دلیل است که SMIC (بزرگترین ریخته گری چین) چندین نسل از تراشه های 3 نانومتری تولید شده توسط TSMC و Samsung Foundry فاصله دارد.

البته شرایط می تواند تغییر کند. هواوی که طبق قوانین صادرات ایالات متحده مجاز به خرید تراشه های پیشرفته نیست، اخیراً یک درخواست ثبت اختراع برای قطعات EUV ارائه کرده است. مشخص نیست که هواوی توانایی ساخت دستگاه EUV خود را دارد یا خیر، اما در صورت اعطای حق ثبت اختراع، چین در نهایت می تواند EUV خود را توسعه دهد که به این کشور امکان تولید تراشه های پیشرفته را می دهد.

ایالات متحده قوانین صادرات خود را در سال 2020 بازبینی کرد تا از ارسال تراشه های ساخته شده توسط کارخانه های ریخته گری با فناوری آمریکایی جلوگیری کند.

پیش از آن، هواوی دومین مشتری بزرگ TSMC پس از اپل بود. این شرکت اکنون مجوز استفاده از تراشه های اسنپدراگون را برای پرچمداران سری Mate 50 خود دریافت کرده است، اما تنها پس از غیرفعال شدن پشتیبانی از 5G. سری P60 که انتظار می‌رود در اواخر زمستان 1402 عرضه شود، ظاهراً از تراشه‌های Snapdragon 8+ Gen1 استفاده می‌کند که پشتیبانی از 5G غیرفعال است.

تغییر قوانین صادرات ایالات متحده ضربه ای به هواوی بود و این شرکت را از دستیابی به تراشه های طراحی شده توسط واحد نیمه هادی خود HiSilicon جلوگیری کرد.

این خبر از روزنامه هلندی در حالی منتشر می شود که دولت هلند قصد دارد محدودیت های بیشتری را بر چین اعمال کند که فروش ASML در این کشور را بیشتر محدود می کند. در حال حاضر 15 درصد از محصولات برتر ASML در چین فروخته می شود.

اکتبر گذشته، ایالات متحده محدودیت‌های جدیدی را بر صادرات تجهیزات تولید تراشه به چین اضافه کرد و انتظار می‌رود هلند نیز از این روند پیروی کند. مارک روته، نخست وزیر هلند هفته گذشته پس از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن دی سی گفت که انتظار دارد از مذاکرات با ایالات متحده “نتیجه خوبی” حاصل شود.

ترس این است که چین از تراشه های پیشرفته برای ساخت سلاح استفاده می کند

با این حال، لیزی شراینماخر، وزیر بازرگانی هلند گفت که او فقط قوانین ایالات متحده را کپی نخواهد کرد. او گفت:

می دانم که فشارهای بین المللی زیادی وجود دارد، اما برای تجارت آزاد و علیه حمایت گرایی مبارزه خواهم کرد.

در نامه وزارت دفاع هلند به دولت برای اجازه فروش EUV به چین هشدار داده شده است:

خطر اینکه یک کشور عضو ناتو مجبور شود در آینده در برابر سیستم‌های تسلیحاتی تولید مستقل دفاع کند، در صورت صادرات ماشین‌های EUV بسیار بیشتر می‌شود. به چین.”

همانطور که می بینید، ترس این نیست که هواوی بتواند به تراشه های قدرتمندتر از تراشه های اپل دسترسی پیدا کند. نگرانی این است که چین از تراشه های پیشرفته برای کمک به ساخت سلاح های قدرتمندی که می تواند توسط دولت این کشور استفاده شود، استفاده خواهد کرد.

نظر شما چیه؟ آیا این نگرانی منطقی است؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا