اخبار فناوری

خبر جدید | سامسونگ Galaxy A54 5G در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : میان‌رده‌های پیشرفته گلکسی A در روندی که در سال 2019 با A50 و A70 آغاز شد و سال گذشته به A53 ،A33 و A73 ختم شد هر سال با استقبال گسترده‌ای در بین کاربران روبرو می‌شوند و نقش موثری را در روند سودآوری سامسونگ ایفا می‌کنند. از این خانواده نزدیک به سه هفته پیش دو گوشی جدید Galaxy A34 و Galaxy A54‌ معرفی شد که هر دو از ویژگی‌های متمایزی مثل استاندارد IP67 بدنه، نمایشگرهای امولد 120 هرتزی، دوربین‌های اصلی مجهز به لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) و پردازنده‌های جدید بهره می‌برند. امکانات بالاتر این دوگانه طبیعتاً به A54 تعلق دارد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Galaxy A54 5G می‌پردازیم.

پیش از پرداختن به دیدگاه متخصصان در رابطه با گلکسی A54 5G‌ بهتر است کمی بیش‌تر با این گوشی آشنا شویم؛ A54 5G جدا از رنگ‌آمیزی متفاوت از همان ابتدا و در اولین برخورد به‌خوبی از A53 و مدل‌های قبل‌تر از آن مثل A52s و A52 تفکیک می‌شود چرا که لنزهای دوربین در بخش پشتی به‌جای قرار گرفتن در محوطه برجسته‌ای که از بدنه فاصله پیدا کرده است حالا مثل سری S23 کاملاً تفکیک شده و جدا از هم قرار گرفته‌اند. دیگر تفاوت ظریف مابین A54 و A53 را باید در تغییر نسبت صفحه‌نمایش از 20:9 به 19.5:9 جست‌وجو کرد که به شکل‌گیری یک گوشی کوتاه‌قامت‌تر اما عریض‌تر (هر دو در حد یکی دو میلی‌متر) منجر شده است وزن این گوشی البته بیش‌تر شده و از 189 گرم سال قبل به 202 گرم رسیده است.

صفحه‌نمایش دستگاه از 6.5 به 6.4 اینچ تغییر اندازه داده و با وجود آن‌که وضوح آن هنوز فول اچ‌دی پلاس خوانده می‌شود اما با نسبت عریض‌تر 19.5:9 از وضوح 1080×2340 پیکسل برخوردار است. این پنل سوپر امولد هنوز 120 هرتزی‌ست و هنوز از امکان تغییر نرخ رفرش بسته به محتوا در آن پشتیبانی نمی‌شود. دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش مثل قبل 32 مگاپیکسلی بدون فوکوس خودکار با امکان تشخیص چهره است و سنسور اثر انگشت نوری نیز درون پنل جای دارد.

A54 به یک دوربین 50 مگاپیکسلی با دیافراگم 1.8 و پشتیبانی از OIS مجهز است و یک 12 مگاپیکسلی اولتراواید و یک 5 مگاپیکسلی ماکرو (هر دو بدون فوکوس خودکار) دارد. در مقایسه با A53 جدا از تغییر وضوح دوربین اصلی با شرایط مشابه‌ای روبرو می‌شویم هرچند در این نوبت از سنسور 5 مگاپیکسی عمق میدان صرفنظر شده است.

پردازنده گوشی همچنان 5 نانومتری و ساخت سامسونگ است اما این بار برخلاف Exynos 1280 حاضر در A53 که نسبت به A52s ضعیف‌تر بود با پروسسور پیشرفته‌تری به نام Exynos 1380 روبرو می‌شویم که با 4 هسته A78 و گرافیک 5 هسته‌ای Mali-G68 ترکیب قابل‌قبولی را ارائه می‌کند. رم گوشی 6 یا 8 گیگابایت بوده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء دارد.

باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی و پشتیبانی از توان حداکثر 25 واتی برای شارژر در این گوشی تغییری نکرده و طبیعتاً خبری از شارژر نیز در جعبه دستگاه نیست. حفره 3.5 میلی‌متری هدست در این گوشی غایب است اما به اسپیکرهای استریو، بلوتوث 5.3 و NFC‌ مجهز است.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Galaxy A54 نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از گلکسی A54 5G در بخش نتیجه‌گیری ضمن اشاره به عملکرد ضعیف گلکسی A53 ‌سال قبل در مقایسه با A52s، از حرکت A54 در مسیر درست و صحیح تقدیر شده اما در عین حال به نزدیک بودن تقریبی قدرت پردازشی آن به گوشی دو ساله A52s نیز یاد شده است. بهبود عمر باتری و یک نمایشگر بهتر دیگر نکات مثبت ذکر شده برای این گوشی را تشکیل می‌دهند. GSMArena دوربین A54 را نه‌تنها گام مثبت بزرگی نسبت به A53 توصیف می‌کند بلکه از این نیز فراتر رفته و از این دوربین با عنوان «یکی از بهترین واحدها در نوع خود برای این کلاس» که احتمالا از رده دستگاه نیز بالاتر می‌رود یاد می‌کند.

نکات مثبت و منفی Galaxy A54 از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی مشابه پرچمداران

کمیاب بودن استاندارد IP67 در بین گوشی‌های میان‌رده

یکی از بهترین نمایشگرها در این کلاس در زمینه روشنایی، رفرش 120 هرتزی، دقت رنگ

عمر باتری عالی

آخرین نسخه اندروید و One UI

بازگشت قدرت چیپ‌ست به سطح A52s

عملکرد عالی دوربین در تمامی سناریوها

سلفی‌های بسیار خوب

نبود شارژر درون جعبه

عملکرد چیپ‌ست در حد Galaxy A52s

در دسترس بودن تثبیت ویدئو تنها در وضوح 1080p

GSMArena در مورد کیفیت دوربین اصلی گوشی در حالت پیش‌فرض می‌گوید: «دوربین اصلی گلکسی A54 عکس‌های ممتازی را در نور روز برداشت می‌کند [و] به رنگ‌های درخشان خوشایند، وایت بالانس دقیق، کنتراست بالا و محدوده پویای گسترده‌ای دست پیدا می‌کنیم.» عکس‌های 50 مگاپیکسلی این دوربین به‌گفته GSMArena حاوی برخی نکات مثبت‌ند و با این‌که در برابر سوژه‌های مشکلی مثل سطح چمن عملکرد چندان خوبی ندارند اما ایراد خاصی از آن‌ها در باز تولید رنگ و محدوده پویا نمی‌توان گرفت. عکس‌های شب این دوربین در حالت عادی با گونه‌ای نایت مد اتوماتیک برداشت می‌شود و با وجود آن‌که علامت حالت شب (به‌شکل هلال ماه) تنها در موقعیت‌های بسیار تاریک ظاهر می‌شود اما عکس‌های عادی (بدون علامت هلال ماه) نیز به‌گفته GSMArena تفاوت چندانی با عکس‌های حالت شب ندارند و ظاهراً بدون توجه به ظاهر شدن یا نشدن هلال ماه گونه‌ای از نایت مدل در تصاویر تاریک به‌کار گرفته می‌شود. عکس‌های شب این دوربین چه در نایت مد و چه به‌صورت اتوماتیک «عالی» ارزیابی شده‌اند.

GSMArena کیفیت عکس‌های دوربین اولتراواید را در محدوده خوب تا خیلی خوب ارزیابی می‌کند. این عکس‌ها اندکی کنتراست بیش‌تری نسبت به نمونه سال گذشته دارند و جزییات بهتری در آن‌ها دیده می‌شود. نزدیک بودن رنگ این عکس‌ها با عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی نکته مثبت دیگری در این میان است. نویسنده این مطلب کیفیت عکس‌های دوربین اولتراواید در شب را در حد اوکی و اصطلاحاً so-so ارزیابی کرده و رنگ پریده‌گی را منفی‌ترین فاکتور آن‌ها می‌داند. محدوده دینامیکی این تصاویر در حدی‌ست که حداکثر «مناسب» ارزیابی می‌شود و سطح جزییات نیز در همین حد قرار دارد. حالت شب خودکار برای این دوربین در دسترس نیست و حالت شب دستی نیز با وجود روشن کردن سایه‌ها، بهبود چندانی در کیفیت کلی تصویر ایجاد نمی‌کند. GSMArena‌ از کیفیت دوربین 5 مگاپیکسلی ماکروی گوشی رضایت داشته و از جزییات خوب، دقیق بودن رنگ‌ها و نسبتاً گسترده بودن طیف دینامیکی سخن می‌گوید.

حداکثر وضوح دوربین اصلی و اولتراواید 4K/30fps است و امکان برداشت ویدئوی 1080p/60fps نیز با دوربین اصلی وجود دارد اما مثل قبل مکانیزم تثبیت و لرزه‌گیری فقط برای وضوح 1080p/30fps در دسترس است. ویدئوهای 4K دوربین اصلی به‌گفته GSMArena عالی با جزییات فراوان بوده و در حضور رنگ‌های طبیعی، خبری از نویز در آن‌ها نیست. کنتراست عالی، محدوده دینامیکی بسیار خوب و درست بودن رنگ‌ها در هر دو سوی اشباع و وایت بالانس از دیگر نکات مثبت این ویدئوها هستند. کیفیت ویدئوهای 1080p این دوربین را GSMArena با بهترین نمونه یا هم‌رده با بهترین‌های این کلاس ارزیابی می‌کند.

Tech Advisor

در بخش نتیجه‌گیری بررسی Tech Advisor از Galaxy A54 به قلم Chris Martin می‌خوانیم: «خوشحالم که گزارش کنم سامسونگ بعد از اشتباه سال گذشته بار دیگر با Galaxy A54 5G‌ به مسیر بازگشته است.» اکثر موارد در این گوشی مثل گذشته است: یک ظاهر پیشرفته، محافظت IP67، یکی از بهترین نمایشگرها در یک گوشی میان‌رده و مجموعه‌ای از دوربین‌ها قابل اطمینان. این موارد اگر A53 سال گذشته پردازنده اکسینوس قابل اطمینانی داشت در مورد آن گوشی نیز صادق بود. A54 با حضور رقبایی که قیمت پایین‌تری را طلب می‌کنند برترین گوشی میان‌رده بازار نیست اما حتی اگر طرفدار سامسونگ هم نباشید توصیه کردن آن آسان است.

نکات مثبت و منفی Galaxy A54 از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

درجه IP67

نمایشگر عالی

عمر باتری قدرتمند

پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت

شارژ آهسته

فروش شارژر به‌صورت جداگانه

ارزان‌تر بودن رقبا

دوربین اصلی گوشی به‌گفته Tech Advisor عکس‌های فوق‌العاده‌ی را در طیفی از موقعیت‌ها برداشت می‌کند. جزییات این تصاویر فراوان بوده، رنگ‌های درخشانی دارند و برای قرارگیری در شبکه‌های اجتماعی بیش از اندازه قابل‌قبولند. عملکرد این دوربین در نور کم از بسیاری از گوشی‌های میان‌رده بهتر است هرچند هنوز برای به‌دست آوردن کیفیت بالاتر باید یک گوشی پرچمدار تهیه کنید. دوربین اولتراواید دقیقاً همانی‌ست که انتظار دارید ابزاری که بودن آن زمانی‌که به جا دادن سوژه‌های بیش‌تری در کادر نیاز دارد خوب است اما با کاهش کیفیت مشهود نسبت به دوربین اصلی.

XDA-Developers

بررسی XDA-Developers از Galaxy A54 به‌قلم Karthik Iyer از عنوان «بهتر شدن یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده» برای توصیف این مدل جدید سامسونگ استفاده کرده و در بخش نتیجه‌گیری از نکات مثبتی مثل به‌دست آوردن یک گوشی قابل اطمینان با قیمت مناسب، آپدیت بودن و پشتیبانی نرم‌افزاری برای سال‌های آینده و دوام باتری برای کل روز یاد می‌کند.

نکات مثبت و منفی Galaxy A54 از نگاه XDA-Developers شامل این موارد می‌شوند:

پنل OLED زیبا

عملکرد قابل اطمینان روزانه

باتری با عمر طولانی

تعهد به‌روزرسانی سامسونگ

سرعت پایین شارژ باتری

متوسط بودن حسگر ماکرو در بهترین حالت

نبود شارژر درون جعبه

دوربین اصلی A54 در حضور نور کافی به‌گفته XDA-Developers عکس‌های خوبی را با رنگ‌های اشباع شده و پر زرق و برق برداشت می‌کند و این وضعیت برای هر دو دوربین ماکرو و اولتراواید نیز صادق است. این کیفیت در نور کم به‌خصوص برای دوربین اولتراواید به‌‌وضوح افت می‌کند. «می‌توانید از حالت شب برای نجات شات‌ها استفاده کنید اما این نتایج به‌خوبی آن‌چه که از یک پرچمدار به‌دست می‌آورید نیستند.»

PhoneArena

در بررسی PhoneArena از Galaxy A54 به‌قلم Victor Hristov در قسمت نتیجه‌گیری آمده است: «در پایان کار، گلکسی A54 5G یک لایه رنگ تازه برای یک محصول موفق است که شاهد رقابت داغ و پر حرارتی‌ست.» نویسنده این مطلب از طراحی جدید، بهبود پردازنده و آن‌چه سامسونگ با دوربین‌ها انجام داده اعلام رضایت کرده و این گوشی را برخلاف مدل سال قبل، ابزار مناسب‌تری برای استفاده روزمره معرفی می‌کند. بزرگ‌ترین نکته منفی A54 از نگاه فون‌آرنا به عملکرد نا متعادل گوشی تعلق دارد که برای نمونه در زمان بازگشایی قفل یا استفاده همزمان از چند برنامه (مولتی‌تسک) عملکرد چندان روانی را ارائه نمی‌دهد. نویسنده این مطلب از ضعف در تثبیت ویدئو نیز به‌عنوان نکته منفی دیگری یاد کرده است.

نکات مثبت و منفی Galaxy A54 از نگاه PhoneArena شامل این موارد می‌شوند:

استایل طراحی زیبا و تمیز

بهبود کیفیت عکس

عمر باتری بالا

حضور درگاه microSD

موتور لرزشی بهبود یافته

عملکرد بی‌ثبات گاه و بی‌گاه دستگاه

امکان بهتر شدن مکانیزم تثبیت ویدئو

نبود شارژ وایرلس

نویسنده مقاله فون‌آرنا در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی درمقایسه با همتای سال گذشته آن از وقوع دو تغییر شامل دلپذیرتر به‌نظر رسیدن رنگ‌ها و شارپ‌تر بودن تصاویر سخن می‌گوید. بهبود رنگ در این تصاویر به‌معنای از میان رفتن قالب گرم‌تر رنگ‌ها در تصاویر مدل قبلی و دقیق‌تر بودن پروسه بازتولید رنگ‌هاست. A54 همچین در نور کم قادر به گرفتن عکس‌های روشن‌تر با جزییات بیش‌تر است. دوربین اولتراواید نیز به‌زعم این مطلب از همان تغییرات اشاره شده در بازتولید رنگ‌ها و شارپ‌نس بهره می‌برد و این تغییرات در روز به‌خوبی مشهودند. فون‌آرنا بهبود فرایند تثبیت در ویدئوهای 4K دوربین اصلی را در مقایسه با A53 گام بزرگی رو به پیش می‌داند و طبیعی‌تر بودن رنگ‌ها، ثبت جزییات بیش‌تر در نور کم و نورگیری بهتر نیز دیگر نکات مثبت این بخش از نگاه نویسنده این مطلب به‌حساب می‌آیند.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4825-samsung-galaxy-a54-5g-in-medias.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا