اخبار فناوری

استفاده از پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟

پاوربانک ابزاری کاربردی برای شارژ دستگاه های مختلف از جمله تلفن همراه است. اما با توجه به اهمیت استفاده از شارژر اصلی و مناسب باتری موبایلآیا استفاده از پاوربانک مضر است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

همچنین ممکن است شنیده باشید که استفاده مداوم از پاوربانک می تواند باعث آسیب به باتری تلفن همراه یا گرم شدن بیش از حد باتری و در نتیجه آسیب رساندن به دستگاه های دیگر شود. قطعات موبایل همچنین دنبال کنید اما این باورها چقدر درست هستند؟ آیا پاور بانک روی باتری گوشی تاثیر می گذارد؟ برای پاسخ دقیق به این سوالات، ابتدا باید نحوه عملکرد باتری های قابل حمل و پاوربانک ها را بیاموزیم.

برای حفظ سلامت باتری باید از شارژر مناسب استفاده کرد

باتری های گوشی های هوشمند باتری های لیتیومی هستند که در بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ یا حتی خودروهای برقی استفاده می شوند. باتری های لیتیومی عمر مفید محدودی دارند و پس از چند سال کیفیت اولیه خود را از دست می دهند و ظرفیت ذخیره سازی شارژ آنها کاهش می یابد. اما اگر باتری به درستی نگهداری نشود، این عمر مفید کاهش می یابد و باتری گوشی خیلی زودتر از آنچه باید فرسوده شده و کارایی خود را از دست می دهد.

یکی از شایع ترین دلایل آسیب دیدن باتری، استفاده از شارژرهای نامناسب است. منظور از شارژر نامناسب شارژری است که ولتاژ و جریان آن با باتری گوشی مطابقت ندارد. در این حالت شارژر نیروی اضافی را به باتری منتقل می کند و باعث گرم شدن باتری و در دراز مدت باعث از کار افتادن زودهنگام آن می شود.

در هنگام استفاده از شارژرهای سریع نیز این اتفاق می افتد. با افزایش ولتاژ و جریان شارژ، یک شارژر سریع به باتری اجازه می دهد تا در مدت زمان کوتاهی شارژ شود. اما استفاده مداوم از شارژرهای سریع حتی توسط خود سازندگان گوشی توصیه نمی شود. زیرا این روش شارژ به باتری فشار وارد می کند و کیفیت آن را کاهش می دهد. بنابراین تنها زمانی که واقعاً به شارژ سریع باتری نیاز دارید، باید از ویژگی شارژ سریع استفاده کنید. در موارد دیگر، استفاده از شارژ معمولی با کمک آداپتور شارژر استاندارد بهترین راه برای حفظ سلامت باتری است.

مشکل در استفاده از پاور بانک گوشی

آیا پاوربانک جزو شارژرهای استاندارد طبقه بندی می شود؟

پاوربانک های معتبر و شناخته شده عموما کیفیت لازم برای شارژ باتری را بدون آسیب رساندن به آن دارند. این پاوربانک ها به گونه ای طراحی شده اند که با اکثر گوشی های محبوب موجود در بازار سازگار بوده و ولتاژ و جریان استاندارد را ارائه می دهند.

در نتیجه اگر به دنبال پاسخ کوتاهی هستید باید بگوییم که استفاده از پاوربانک های استاندارد خطر خاصی برای باتری گوشی ندارد. اما نکاتی در مورد استفاده صحیح از پاوربانک وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنید، باتری گوشی آسیب می بیند و ظرفیت شارژ آن به تدریج کاهش می یابد و سپس می توانید این سوال را مطرح کنید که آیا از پاور بانک استفاده می شود؟ ” آیا برای باتری مضر است؟» در ادامه به توضیح این نکات می پردازیم.

آیا استفاده از پاوربانک برای باتری گوشی مضر است؟

استفاده از پاوربانک برای گوشی در چه شرایطی مضر است؟

گفتیم به طور کلی استفاده از پاوربانک به باتری گوشی آسیبی نمی رساند. اما شرایط خاصی وجود دارد که استفاده از پاوربانک مضر است. این شرایط عبارتند از:

استفاده از پاوربانک های مختلف و بی کیفیت

پاوربانک‌های غیر استاندارد اغلب ارزان‌تر هستند، که باعث می‌شود افراد زیادی جذب آن‌ها شوند. با توجه به قیمت بالای قطعات یدکی گوشی موبایل مانند قیمت مانیتور ال سی دی لمسی و باتری، استفاده از لوازم جانبی بی کیفیت می تواند منجر به آسیب به این قطعات شود که در نهایت هیچ توجیه اقتصادی ندارد; زیرا برای تعمیر و تعویض این قطعات باید هزینه زیادی را صرف کنید. به دلیل ولتاژ و جریان غیر استاندارد، پاوربانک های بی کیفیت به باتری و مدار مجتمع شارژ (IC) آسیب می رسانند و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

استفاده از پاوربانک در دماهای بالا

بزرگترین دشمن باتری تلفن همراه داغ شدن بیش از حد است. این گرما می تواند ناشی از ولتاژ بیش از حد شارژر و قرار گرفتن در محیط گرم باشد. از آنجایی که پاوربانک معمولاً در فضای باز استفاده می شود، باید مراقب باشید که گوشی در هنگام شارژ در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. زیرا فرآیند شارژ باتری به تنهایی مقداری گرما تولید می کند و اگر گرمای خورشید به آن اضافه شود، مطمئنا باتری آسیب دیده و کیفیت خود را از دست می دهد.

از عملکرد شارژ سریع پاوربانک استفاده کنید

بسیاری از پاوربانک های جدید دارای دو درگاه شارژ تلفن همراه هستند، یکی برای شارژ معمولی و دیگری برای شارژ سریع. در همین مقاله اشاره کردیم که قابلیت شارژ سریع تنها در مواقع ضروری و خاص بهتر است استفاده شود و استفاده مداوم و روزانه از آن جایز نیست. اگر همیشه از عملکرد شارژ سریع پاوربانک استفاده کنید، باتری گوشی فشار مضاعفی را تحمل می کند که قطعا در درازمدت اثرات منفی مانند تخلیه سریع باتری را به همراه خواهد داشت.

استفاده از تلفن هنگام شارژ با استفاده از پاوربانک

در هنگام شارژ با پاوربانک و شارژ با شارژر معمولی باید به این نکته توجه کرد. کار بر روی گوشی باعث دو برابر شدن فعالیت پردازنده های آن می شود که منجر به تولید گرما می شود. این گرما با گرمای تولید شده از شارژ باتری ترکیب می شود و باعث داغ شدن بیش از حد گوشی می شود و عمر مفید باتری را کاهش می دهد.

معایب پاور بانک برای گوشی

به طور خلاصه…

همانطور که می دانید پاوربانک یکی از لوازم جانبی کاربردی و محبوب در بین کاربران موبایل، تبلت و حتی لپ تاپ است که به دلیل سبکی و قابل حمل بودن، شارژ را برای افراد آسان کرده است. این شارژر قابل حمل در ظرفیت ها، رنگ ها و اندازه های مختلف موجود است و هر فرد با توجه به امکاناتی که می بیند، یک پاوربانک خریداری می کند. اما همیشه سوالاتی مانند “آیا پاوربانک به باتری گوشی آسیب می رساند یا خیر؟” بنابراین در این مقاله پاسخ دادیم که آیا پاوربانک باتری گوشی را از بین می برد یا خیر و دیدیم که خود پاوربانک به باتری موبایل آسیبی نمی رساند.

اگر پاوربانک کار می کند و دارای ولتاژ و آمپر استاندارد است و در صورت رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از پاوربانک، می توانید با خیال راحت از این ابزار کاربردی برای شارژ گوشی موبایل در مواقعی که به شارژر دسترسی نداریم استفاده کنید و شما لازم نیست نگران این موضوع باشید

در این مقاله به مواردی که می تواند پاوربانک را به یک وسیله مضر تبدیل کند نیز اشاره کردیم و هر کدام را به تفصیل توضیح دادیم. از جمله مواردی که باعث آسیب رساندن به باتری موبایل در هنگام استفاده از پاوربانک می شود مواردی مانند: استفاده از پاوربانک در دمای بالا، کار با گوشی در حین شارژ، انتخاب و خرید پاوربانک بی کیفیت و مواردی دیگر می باشد. در نتیجه همانطور که اشاره کردیم در صورت انتخاب و خرید صحیح پاوربانک و رعایت نکات موثر در حین استفاده، استفاده از پاوربانک آسیبی به باتری گوشی وارد نمی کند.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/05/14/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%B6%D8%B1%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF/

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا