اخبار فناوری

اخبار و خواندنی های موبایل | آشنایی با نسخه بتا 1 اندروید 14 – تغییرات در رابط کاربری، بهبود قابلیت‌های شخصی‌سازی و حریم خصوصی | mobile.ir

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی گوگل به تازگی و در روز پنج‌شنبه 13 آوریل 2023 (24 فروردین 1402) از نخستین نسخه بتای اندروید 14 رونمایی کرد. این نمونه پس از دو نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل که پیش از این و به ترتیب در فوریه و مارس سال جاری میلادی معرفی شده بود، ارائه می‌شود. بر اساس جدول زمانی که گوگل منتشر کرده، نسخه بتای بعدی اندروید در ماه می عرضه می‌شود و پس از آن دو نسخه موسوم به Platform Stability برای اطمینان از پایداری و عملکرد درست این سیستم‌عامل از ماه ژوئن به بعد منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود نسخه نهایی اندروید 14 در ماه آگوست یا حوالی اواخر تابستان امسال به طور رسمی در اختیار کاربران قرار گیرد.

در نخستین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 14 بر گزینه‌هایی برای شخصی‌سازی سیستم‌عامل و مواردی همچون افزایش عمر باتری تأکیده شده بود و در نسخه دوم پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل، بهبودهایی در زمینه کنترل کاربران روی داده‌های شخصی اِعمال شد. در اندروید 14 بتای 1 تغییراتی در رابط کاربری و بهبود تنظیمات مرتبط با شخصی‌سازی و حریم خصوصی در کنار ارتقاء قابلیت‌های گرافیکی دیده می‌شود.

در سیستم‌عامل اندروید، قابلیت‌ها در دو قالب مجزا پیاده‌سازی می‌شوند که از نظر اهمیت در یک سطح قرار دارند؛ یکی چارچوب یا framework که سرویس‌ها را ارائه می‌دهد و دیگری رابط کاربری یا System UI که کنترل این سرویس‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در هر یک از نسخه‌های اندروید تغییرات تازه‌ای در رابط کاربری سیستم‌عامل اِعمال می‌شود و نسخه بتا 1 اندروید 14 نیز از این قاعده پیروی می‌کند.

تغییرات در رابط کاربری

گزینه بازگشت به عقب تازه (New back arrow)

تغییرات در منوی اشتراک‌گذاری به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا اقدامات و میانبرهای شخصی را به امکانات خود اضافه کنند. به علاوه، گوگل در نسخه بتا 1 اندروید 14 تجربه ناوبری حرکتی را معرفی کرده که یک گزینه بازگشت به عقب به همراه تصویر گرافیکی کاربرپسند آن در قالب یک فلش را در بر می‌گیرد. این گزینه از نظر رنگ و ظاهر با تصویر زمینه و تم دستگاه کاربر سازگاری دارد.

ارتقاء برگه‌های اشتراک سیستمی (system sharesheet)

گوگل در نسخه تازه سیستم‌عامل اندروید با ارائه میان‌برها و اقدامات جدید، فرآیند اشتراک‌گذاری سیستمی را بهبود بخشیده و در عین حال قابلیت‌های بصری بیشتری به برگه‌های اشتراک‌گذاری افزوده است. بر اساس تصاویر منتشرشده از این ویژگی، کاربر هنگام اشتراک یک عکس یا فایل، گزینه‌هایی برای ایجاد آلبوم عکس، ساخت لینک یا کپی در اختیار خواهد داشت. در عین حال، فهرستی از مخاطبان پرکاربرد و اپلیکیشن‌هایی که به طور معمول برای اشتراک‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز پیشِ روی کاربر ظاهر می‌شود.

قابلیت‌های گرافیکی بیشتر

در نسخه بتا 1 اندروید 14 قابلیت‌های گرافیکی جدیدی ارائه شده که توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند جذابیت‌های بیشتری برای اپلیکیشن‌های خود ایجاد کنند. همچنین قابلیت جست‌وجو به API یا رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشنAndroid Path افزوده شده است. این API مکانیسم انعطاف‌پذیری است که برای ایجاد و رندر کردن گرافیک‌های برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطابق اعلام گوگل، در اندروید 14 می‌توان pathها را برای یافتن آن که چه چیزی داخل آن‌هاست، جست‌وجو کرد. به‌روزرسانی‌های این API شامل قابلیت درون‌یابی بین مسیرها یا pathهایی است که ساختار آن‌ها دقیقا با یکدیگر مطابقت دارد و همچنین جلوه‌های morph را فعال می‌سازد.

شخصی‌سازی

بهبود تنظیمات مجموعه زبان‌های هر اپلیکیشن

در اندروید 14 تنظیماتی در نظر گرفته شده که به اپلیکیشن‌ها امکان می‌دهد تا زبان رابط کاربری اپ در حال اجرا را شناسایی کنند. به علاوه، با استفاده از ابزارهایی همچون Android Studio Giraffe Canary 7 و AGP 8.1.0-alpha07 می‌توان اپلیکیشن را به گونه‌ای پیکربندی کرد تا به طور خودکار از زبان‌های هر برنامه پشتیبانی کنند.

حریم خصوصی

محدود کردن سرویس‌های دسترسی متمرکز

در اندروید 14، قابلیت جدیدی وجود دارد که اپلیکیشن‌ها می‌توانند با استفاده از آن دسترسی به نماهای مشخص شده‌ای را فقط به آن دسته از سرویس‌های دسترسی‌پذیری (accessibility services) محدود کنند که ادعای کمک به کاربران دارای معلولیت را دارند. در همین راستا، Play Protect نیز برای اطمینان از صحت ادعای برنامه‌های دارای این هدف تلاش می‌کند. گفتنی است که این ویژگی یا attribute با عنوان accessibilityDataSensitive تعریف شده است.

نحوه دانلود و نصب اندروید 14 بتا 1 در گوشی‌های گوگل پیکسل

علاقمندان دارای گوشی‌های گوگل پیکسل می‌توانند با مراجعه به صفحه توسعه‌دهندگان اندروید به راحتی اندروید 14 بتا 1 را دانلود و آن را به صورت آزمایشی روی دستگاه خود نصب کنند. گوگل این به‌روزرسانی را به طور رسمی برای Pixel 5 ،Pixel 5a 5G ،Pixel 6 ،Pixel 6 Pro ،Pixel 7 ،Pixel 7 Pro و Pixel 4a (5G) منتشر کرده است. همچنین ساده‌ترین روش برای آزمایش این سیستم‌عامل روی تبلت و گوشی‌های تاشو، استفاده از Android Emulator خواهد بود.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4836-introducing-android-14-beta-1.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا