اخبار فناوری

مقایسه عملکرد بازی بین یک گوشی گیمینگ و یک گوشی معمولی: Galaxy S23 Ultra در مقابل ROG Phone 7 Ultimate

بازی‌های موبایلی یک اصطلاح کلی است که همه چیز را از زمان شارژ در حمل‌ونقل عمومی گرفته تا مسابقات ورزش‌های الکترونیکی در بر می‌گیرد. اگر طرفدار جدی‌تر مقیاس بازی‌های موبایلی هستید، ممکن است به دنبال یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازی برای به دست آوردن مزیت رقابتی باشید. اما آیا این گوشی ها واقعاً بازی شما را ارتقا می دهند؟ با ما همراه باشید تا عملکرد بازی یک گوشی گیمینگ را با یک گوشی معمولی مقایسه کنید و تفاوت های این دو دستگاه را در بازی ها بدانید. لازم به ذکر است که در قسمت عادی و بازی به ترتیب گوشی ها Galaxy S23 Ultra سامسونگ و ROG Phone 7 Ultimate ایسوس استفاده شده که در نوع خود بهترین هستند.

مقایسه عملکرد بازی گوشی گیمینگ با گوشی معمولی

برای انجام این تست، سایت androidautority ایسوس ROG Phone 7 Ultimate را در مقابل Samsung Galaxy S23 Ultra قرار داد. بیایید به برخی از معیارهای عملکرد بازی در دنیای واقعی عمیق‌تر بپردازیم تا ببینیم چه احساسی در اجرای بازی‌ها روی یک تلفن مخصوص بازی در مقابل یک پرچم‌دار رده بالا خواهید داشت.

مقایسه عملکرد بازی گوشی گیمینگ با گوشی معمولی

مقایسه عملکرد بازی گوشی گیمینگ با گوشی معمولی

قبل از اینکه اعداد را بررسی کنیم، اجازه دهید نگاهی به مشخصات داخلی گوشی ها بیاندازیم. هر دو گوشی هوشمند اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام از 12 گیگابایت رم LPDDR5X در Galaxy S23 Ultra و 16 گیگابایت رم LPDDR5X در ROG Phone 7 Ultimate استفاده می کند. رم اضافی در اجرای بازی تفاوتی نمی کند، اگرچه سامسونگ نسخه پیشرفته تری از اسنپدراگون 8 نسل 2 دارد که به ساعت بالاتری مجهز شده است. با این حال، نکته کلیدی این است که آیا این گوشی می تواند مدل ROG را تحمل کند یا خیر.

برای تست‌های بازی، تلفن‌ها در حالت‌های مشابه با عملکرد بالا قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که تا حد ممکن سخت کار می‌کنند. این حالت ها شامل حالت X در نرم افزار انحصاری Armory Crate ایسوس و حالت Performance در لانچر بازی سامسونگ می شود. از آنجایی که داده ها از طریق USB گرفته می شود، حالت بای پس شارژ در هر دو تلفن فعال است تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. همچنین در هیچ یک از این تست ها از لوازم جانبی انحصاری گوشی های گیمینگ ایسوس مانند ASUS AeroActive Cooler 7 استفاده نشده است.

افت فریم یا jank چیست؟

“جنک” زمانی رخ می دهد که یک فریم بازی به اندازه کافی سریع نمایش داده نشود تا فریم های مورد نیاز در ثانیه را برآورده کند. به عنوان مثال، اگر یک بازی به طور متوسط ​​با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا شود، اما چندین فریم با سرعت 40 فریم بر ثانیه کاهش یابد، این حالت را به عنوان یک تاخیر یا توقف در گیم پلی خواهید دید. بنابراین jank به طور کلی چیز بدی است، زیرا بازی احساس نامنظمی دارد و اگر در زمان‌های حساس اتفاق بیفتد، می‌تواند به گیم‌پلی آسیب برساند.

مهمتر از همه، هر دو گوشی یک تجربه بازی سطح بالا را ارائه می دهند که حداکثر گرافیک و نرخ فریم سریع را امکان پذیر می کند. با این حال، با وجود شباهت در مشخصات، تفاوت های آشکاری وجود دارد. حتی در بازی COD Mobile، میانگین نرخ فریم مشابهی را در Galaxy S23 Ultra مشاهده می کنیم که در ROG Phone 7 Ultimate وجود ندارد.

تست COD Cell Phone - افت فریم Galaxy S23 Ultra (رنگ قرمز) بسیار واضح است

تست COD Cell Phone – افت فریم Galaxy S23 Ultra (رنگ قرمز) بسیار واضح است

ما کمی نگران عملکرد پایدار Galaxy S23 Ultra در بنچمارک‌های اولیه بودیم و به نظر می‌رسد هنوز هم همینطور است. اگرچه این گوشی در شروع بازی PUBG Mobile با سرعت نسبتاً ثابت 60 فریم در ثانیه شروع می شود، اما نرخ فریم پس از پنج دقیقه گیم پلی بسیار متغیر شد. این نشان می دهد که اتلاف گرما همچنان یک مشکل عمومی در این گوشی است.

تست تلفن همراه PUBG

تست تلفن همراه PUBG

اگرچه میانگین نرخ فریم در طول بازی در محدوده ایده آل 55 تا 60 فریم بر ثانیه است، اما ردیابی حداقل نرخ فریم افت نتایج را در عرض 50 ثانیه و حتی سرعت بسیار قابل توجه 40 فریم در ثانیه را نشان می دهد که قطعاً می توانید آن را هنگام بازی احساس کنید. اگرچه این به معنای عملکرد ضعیف نیست، اما واضح است که ASUS ROG Phone 7 Ultimate تجربه بسیار نرم‌تری را برای مدت زمان طولانی‌تری ارائه می‌کند.

سومین و سخت ترین تست، شبیه سازی سریع F-Zero GX در شبیه ساز دلفین است. در حالی که حتی بهترین تلفن‌ها نمی‌توانند در اینجا 60 فریم بر ثانیه ثابت داشته باشند، بار دیگر شاهد افت و تاخیر بسیار بیشتری در Galaxy S23 Ultra هستیم. نرخ فریم نیز در نیمه دوم تست بدتر است. دقیقاً همان مراحل تست های قبلی در اینجا تکرار می شود، اما با میانگین نرخ فریم کمتر. بنابراین میانگین حدود 55-60 فریم در ثانیه اولین بار در حدود 50-55 فریم در ثانیه حدود 15 دقیقه بعد. باز هم، این نشان می دهد که کاهش گرما و عملکرد برای گوشی های سامسونگ یک مشکل است. ما شاهد مشکل مشابهی در ASUS ROG Phone 7 هستیم، اما به میزان بسیار کمتری به دلیل خنک کننده داخلی بسیار بیشتر گوشی.

بررسی گوشی F-Zero GX

بررسی گوشی F-Zero GX

نکته مهم این است که تلفن های بازی مانند ASUS ROG Phone 7 Ultimate با حفظ نرخ فریم بالا در محبوب ترین بازی های موبایل، مزایای ملموسی را ارائه می دهند. همانطور که در بالا ذکر شد، بهترین دلیل برای این امر، سیستم خنک کننده بزرگ این نوع خاص از تلفن ها برای حفظ قدرت GPU برای مدت طولانی تر، و همچنین اولویت بندی وظایف است که منابع CPU بیشتری را به رشته های گرافیکی نسبت به مدیران اجرایی اختصاص می دهد. کاهش را کاهش دهد.

چرا به یک گوشی مخصوص بازی نیاز دارید؟

عملکرد اندکی بهتر ممکن است دلیل قانع کننده ای برای خرید یک تلفن بازی در حال حاضر باشد، اما این دستگاه ها معمولاً مزایای بیشتری نیز ارائه می دهند. به عنوان مثال، تلفن های بازی معمولاً دکمه های اختصاصی در دو طرف لبه سمت راست خود دارند تا دستورات صفحه لمسی را به فشار فیزیکی تبدیل کنند. این دستگاه‌ها همچنین با محیط سخت‌افزاری خاص و سفارشی‌سازی‌های رابط کاربری، تغییر حالت عملکرد سریع، ویژگی‌های ضبط و پخش محتوای بازی و موارد دیگر ارائه می‌شوند.

گوشی‌های بازی همچنین جنبه‌های اجتماعی را به تجربه بازی‌های موبایلی می‌آورند، با ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی و چت که در نرم‌افزار بازی‌شان تعبیه شده است. نیازی به گفتن نیست، لوازم جانبی اختصاصی مانند فن‌های خنک‌کننده و شاسی کنترلر که برای تجربه کامل بازی‌ها طراحی شده‌اند. گوشی نیز یکی از جنبه های کلیدی این دستگاه ها هستند و البته این موارد برای برخی از افرادی است که اغلب به بازی های حرفه ای موبایلی می پردازند. و نه کسانی که برای گذراندن اوقات فراغت خود در مدت محدودی از روز به تلفن همراه خود مراجعه می کنند.

تنظیمات حرفه ای بازی برای ASUS ROG Phone 7

تنظیمات حرفه ای بازی برای ASUS ROG Phone 7

این بدان معنا نیست که گوشی های هوشمند پرچمدار معمولی راه حل های رقبای گیمینگ خود را ارائه نمی دهند، به عنوان مثال، لانچر بازی اختصاصی برای گوشی های سامسونگ گلکسی شامل پروفایل های عملکرد، کنترل های بای پس شارژ، اولویت حالت و نظارت دقیق بر آمار است. به طور مشابه، لانچر مدیر بازی Honor phones نیز دسترسی سریع به عملکرد، جلوگیری از اشتباه روی صفحه نمایش، اسکرین شات ها و کلیدهای DND را فراهم می کند. به طور کلی، اکثر گوشی های هوشمند عملکرد اولیه ای را که گیمرها به دنبال آن هستند، برآورده می کنند. با این حال، عمق پیکربندی و سفارشی سازی ارائه شده توسط یک گوشی پرچمدار معمولی به خوبی یک گوشی بازی نیست.

اگر کاملاً می خواهید از این ویژگی های اضافی استفاده کنید، یک گوشی هوشمند بازی ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید. با این حال، این گوشی ها یک سری کاستی نیز دارند. تمرکز بر جزئیات درون بازی اغلب به این معنی است که شما اغلب مجبور هستید در مورد قابلیت‌ها و کیفیت دوربین و همچنین ویژگی‌هایی مانند شارژ بی‌سیم، گواهی IP بهتر، و حتی طراحی شیک‌تر و سبک‌تر روی گوشی خود به خطر بیفتید.

گوشی های بازی برای انجام یک کار بسیار خوب طراحی شده اند، در حالی که پرچمداران معمولی همه کاره هستند. انتخاب گوشی مناسب به اولویت های شما بستگی دارد. به دنبال حداکثر عملکرد بازی باشید یا برخی از فریم ها را فدای یک تجربه تلفن هوشمند همه در یک کنید.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا