اخبار فناوری

ایالات متحده می‌خواهد بداند هواوی و SMIC چگونه تراشه Kirin 9000s را با وجود تحریم توسعه داده‌اند

شاید بتوان تراشه Kirin 9000s جدید هواوی را بزرگترین علامت سؤال علاقه‌مندان به فناوری در یکی دو هفته اخیر دانست. پس از تحریم‌های سنگین ایالات متحده علیه هواوی و سایر صنایع مرتبط با فناوری چینی، این شرکت به‌تازگی سری Mate 60 خود را با تراشه اختصاصی ساخت SMIC معرفی کرده است که از شبکه 5G نیز بهره می‌برد. اکنون، ایالات متحده که خود مسبب تحریم‌ها است، با تحیر از اقدام این شرکت چینی، به‌دنبال اطلاعات بیشتر در مورد فناوری پردازش تراشه Kirin 9000s توسعه‌یافته توسط هواوی و SMIC است.

تراشه Kirin 9000s هواوی؛ علامت سؤال بزرگ دولت ایالات متحده

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ 5 سپتامبر به سؤالی درباره هواوی پاسخ داد. وی گفت که دولت آمریکا می‌خواهد از ترکیب این چیپست جدید هواوی که در سری میت 60 هواوی استفاده شده است، مطلع شود.

هواوی با گوشی هوشمند جدید خود به موفقیت بزرگی دست یافته است و نشان می‌دهد که از پیشرفته‌ترین تراشه‌های تولیدشده توسط شرکت ساخت تراشه چینی SMIC استفاده می‌کند.

خبرنگار در این کنفرانس سؤال خود را این‌گونه مطرح کرد: «من تعجب می‌کنم که چقدر نگران این پیشرفت هستید. آیا این موضوع ثابت می‌کند که کنترل‌های صادراتی ایالات متحده شکست خورده است یا نقض شده‌اند؟»

جیک سالیوان پاسخ داد: «من از اظهارنظر در مورد تراشه خاص خودداری می‌کنم تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد ترکیب دقیق آن بدست آوریم.»

او همچنین در این بیانیه درباره مشخصات ناشناخته تراشه جدید هواوی واکنش نشان داد.

سالیوان افزود: «ازنظر مشخصات تراشه موردبحث، این چیزی است که پیش از اظهارنظر قطعی در مورد آن، باید اطلاعات بیشتری بدست آوریم.»

سپس آقای سالیوان به تلاش‌های فعلی ایالات متحده برای جلوگیری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی اشاره کرد:

«بااین‌حال، از دیدگاه من، ایالات متحده باید به مسیر مجموعه تحریم‌های فناوری خود ادامه دهد که تمرکز محدودی بر نگرانی‌های امنیت ملی دارد، نه بر مسائل تجاری. این همان جایی است که بدون توجه به نتیجه، ممنوعیت‌ها به‌نوعی ادامه خواهد یافت.»

تراشه Kirin 9000s هواوی؛ علامت سؤال بزرگ دولت ایالات متحده

تراشه Kirin 9000s هواوی؛ علامت سؤال بزرگ دولت ایالات متحده

در آخرین بررسی‌ها از تراشه Kirin 9000s هواوی، مشخص شده است که این شرکت از یک چیپست پیشرفته 7 نانومتری اختصاصی ساخت SMIC چین استفاده می‌کند.

معرفی سری میت 60 هواوی نیز در سفر وزیر بازرگانی ایالات متحده، جینا ریموندو، انجام شد. این سناریو در فضای آنلاین نیز سروصدای زیادی به پا کرده است و به‌نوعی طعنه چین به تحریم‌های ایالات متحده را نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که هواوی اطلاعات پیرامون این چیپست را بیان نکرده و آن را مخفی نگه داشته است. به همین دلیل است که ایالات متحده نیز به‌دنبال اطلاعاتی در مورد تراشه Kirin جدید هواوی است تا در مورد این پیشرفت فناوری که از عواقب معرفی آن نگران است، اظهارنظر کند.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/09/08/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D9%88-smic-%DA%86/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا