اخبار فناوری

کدام سایت ها و برنامه ها در فیلتر اکتبر 1401 فیلتر شدند؟

به نظر می رسد که فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ تازه اول راه بود در روزهای اخیر، اعمال محدودیت‌های بیشتر، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مسدود شده‌اند که برخی از آنها کاملاً تعجب‌آور هستند. در ادامه با هم بررسی می کنیم که کدام سایت ها و اپلیکیشن ها در طول فیلتر اکتبر 1401 فیلتر شده اند.

فیلترینگ اکتبر 1401

همه چیز در پایان سپتامبر 1401 آغاز می شود. چهارشنبه 9 شهریور 1401 حدود ساعت 17:45 کاربران با عدم دسترسی به اینستاگرام مواجه شدند. تقریبا 2 ساعت بعد اختلال شدید در واتس اپ و بعد انسداد او را دیدیم. آخر هفته اواخر تابستان 1401 با مسدود شدن پلت فرم شبکه اجتماعی همراه بود.

اگرچه کاربران امیدوارند پس از عادی شدن شرایط، شاهد بازگشایی دسترسی به این 2 پلتفرم متا باشند، اما حقیقت این است که با حذف نرم افزارهای مذکور از سرویس های ملی دانلود، به نظر می رسد نباید امیدی به بازگشت آنها وجود داشت. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست و امیدواریم که خطا با ما باشد.

فیلتر اینستاگرام و واتس اپ

همزمان با اینستاگرام و واتساپ را در ایران مسدود کنید دسترسی به فیلتر شکن و پراکسی ها نیز به طور کامل مختل شده است و شما به سختی می توانید به خدمات فیلتر شده دسترسی پیدا کنید.

مسدود کردن اینترنت بین المللی از اپراتورهای تلفن همراه در بخشی از هر روز

کمی بعد و اوایل عصر چهارشنبه اپراتورهای تلفن همراه اینترنتی نیز داخلی سازی شده اند و دسترسی به اینترنت بین المللی به طور کامل مسدود شده است. این محدودیت تا امروز (یکشنبه 3 مهر 1401) به طور کلی از عصر تا حدود نیمه شب ادامه دارد، سپس دسترسی بین المللی به اینترنت برای اپراتورهای تلفن همراه برقرار می شود.

فیلتر کردن فروشگاه Google Play و App Store

عصر پنجشنبه 31 شهریور 1401 خبر مسدود شدن دسترسی به فروشگاه های نرم افزار اندروید و iOS منتشر شد. به این ترتیب کاربران نمی توانند نرم افزارها و بازی های خود را از تنها منابع امن و تایید شده گوگل و اپل دانلود یا آپدیت کنند. گوگل پلی استور برای موبایل های اندرویدی و اپ استور برای موبایل های iOS یک ابزار ضروری مخصوصا برای گوشی های آیفون است.

درباره ماندگاری فیلتر کردن فروشگاه Google Play و App Store اطلاعاتی در دسترس نیست، اما به نظر می رسد این تصمیم باید موقتی باشد.

فیلترینگ بازی کلش اف کلنز

فیلترینگ بازی سرگرم کننده کلش اف کلنز سوپرسل یکی از موارد عجیبی بود که در اوایل روز جمعه 1 اکتبر 1401 گزارش شد.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا کلش آف کلنز باید فیلتر شود، اما ما معتقدیم که نگرانی‌هایی در مورد سرویس چت بین‌المللی آن وجود داشت که منجر به این تصمیم شد.

جنگ قبایل

جنگ قبایل

فیلترینگ وب سایت استارلینک

شنبه 2 اکتبر 1401 تقریباً فیلترینگ وب سایت سرویس اینترنت ماهواره ای Starlink ما شنیده ایم. پس از اعمال محدودیت های مختلف برای دسترسی به اینترنت در ایران، سرویس Starlink اسپیس ایکس بدنام شد. با توییت های مختلف ایلان ماسک در مورد حمایت از کاربران ایرانی، به نظر می رسد که وب سایت این شرکت در ایران فیلتر شده است، موضوعی که شاید کمترین اهمیت یا اهمیت را داشته باشد.

استارلینک ایران

استارلینک ایران

فیلترینگ لینکدین

ما هنوز در روز شنبه 2 مهر 1401 و اخبار هستیم فیلترینگ لینکدین (لینکدین) منظور ما یک شبکه اجتماعی تجاری و اشتغال محور است که عموماً برای استخدام یا کاریابی استفاده می شود. اما در ایران تصمیم گرفته شد که این سرویس نیز فیلتر شود.

فیلتر اسکایپ

بعد از ظهر روز شنبه 2 مهر 1401 حدودا. فیلتر اسکایپ انجام دادن. سرویس اسکایپ به تماس های ویدیویی گروهی معروف است، اما چت متنی و تماس صوتی را نیز ارائه می دهد. به نظر می رسد این وسیله ارتباطی نامطلوب با عموم مردم نیز باید بسته شود. البته، این اولین سرویس مایکروسافت نیست که این روزها به بیرون درز می کند.

فیلتر کردن وب سایت های مایکروسافت و ایکس باکس

چند ساعت بعد در اوایل غروب 2 مهر 1401 فیلتر کردن وب سایت های مایکروسافت و ایکس باکس خبرساز شد سرویس هایی که دقیقاً نمی دانند چرا به فیلترینگ رسیده اند، اما این طور است!

در حال حاضر یکشنبه 12 مهر 1401 خبری مبنی بر فیلترینگ جدید دریافت نکرده ایم. با این حال 9 سرویس و اپلیکیشن که هر کدام در یک دامنه فعالیت می کنند لو رفته و هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

آیا سرویس فیلتر شده دیگری را می شناسید؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا