اخبار فناوری

چگونه کپک گسترش یافته را از روی فرش پاک کنیم؟

فرش ها به خوبی می توانند خانه ما را زیبا کنند و به خصوص در فصول سرد سال، فضای گرم و نرمی را برای شما و پاهای تان ایجاد نمایند. اما اگر به طور اتفاقی یک لوله بترکد یا نشتی پیدا کند و متوجه آن نشوید، به احتمال زیاد اولین قسمتی که کپک می زند، فرش های شماست.

متاسفانه کپک ها رطوبت را دوست دارند و از آن جایی که فرش ها با ضخامتی که دارند، به خوبی آب را درون خود حفظ می کنند، بنابراین رشد هاگ های کپک در فرش ها به سرعت انجام می شود.

حال با توجه به توضیحات داده شده، اگر به هر دلیلی شما هم با مشکل کپک زدگی فرش مواجه شده اید، این مقاله را دنبال کنید تا بیاموزید که چگونه کپک رشد کرده را از فرش تان پاک کنید.

چرا تمیز کردن کپک از روی فرش ضروری است؟

هاگ های کپک به سرعت می توانند در مناطق مرطوب رشد کرده و مشکلات سلامتی اعم از آسم و سوزش چشم را برای شما به وجود آورند و همچنین موجب تخریب در خانه شوند. وقتی کپک پیدا کردید، مهم است که فورا آن را پاک کنید.

همچنین کپک بوی بدی نیز دارد و حتی مقدار کم آن نیز می تواند گسترش پیدا کرده و بنابراین مهم است که سریع آن را پاک کنید. اگر کپک زیاد باشد باید از یک قالیشویی شهرک محلاتی کمک بگیرید تا فرش های تان را عمیقا شستشو دهد.

کپک چگونه رشد می کند؟

هاگ های کپک در هوا پخش می شوند و به نقاط مختلف خانه شما می روند و در مناطق مرطوب رشد می کنند. کپک ها به دلیل رطوبت زیاد و شرایط مرطوب اغلب در حمام ها دیده می شوند. توجه کنید که بوی کپک شاید پیش از مشاهده آن روی فرش، شما را از وجود این مشکل آگاه کند.

همچنین به دیوارهای اطراف فرش توجه کنید تا مطمئن شوید که کپک رشد نکرده است.

چگونه کپک را از روی فرش پاک کنیم؟

اتاق را تهویه کنید

در صورت امکان پنجره و درب ها را باز کنید تا بو و رطوبت، خارج شود. اگرچه همه کپک ها خطرناک نیستند اما مهم است که از ماسک صورت، دستکش و محافظ چشم استفاده کنید. اگر می توانید فرش را در هوای تازه بیرون پهن کنید تا حدود 48 ساعت بماند.

بررسی کنید که کپک در چه حد است

اگر کپک یک منطقه کوچک فرش را گرفته، می توانید آن را تمیز کنید. اما اگر کپک به قسمت پشتی فرش نیز رسیده باشد، تمیز کردن آن بسیار مشکل و گاهی حتی غیر ممکن است.

جوش شیرین به عنوان یک پاک کننده خوب کپک است

جوش شیرین را روی کپک فرش بریزید و بگذارید یک شب بماند. جوش شیرین به خوبی بو و رطوبت را جذب می کند.

باقی مانده ها را جاروبرقی بکشید

اگر از کیسه های یک بار مصرف جاروبرقی استفاده می کنید، بهتر است در این مرحله فرش را جاروبرقی کشیده و سپس کیسه را دور بیندازید. اگر از کیسه های چندبار مصرف استفاده می کنید، پس از جاروبرقی کشیدن، آن را خارج کرده و به خوبی بشویید زیرا حاوی هاگ های کپک است.

همچنین می توانید به جای آن از جارو و گردگیر استفاده کنید. یک کیسه زباله در دست داشته باشید تا پس از تمیز کردن، فورا بقایای کپک را داخل کیسه بریزید تا هاگ ها در هوا پخش نشوند.

استفاده از سرکه

سپس روز بعد مقداری سرکه به لکه های کپک اضافه کنید و با استفاده از یک برس اسکراب دسته دار، سطح آن را تمیز کنید.

تهویه مجدد

وقتی از سرکه استفاده می کنید، فرش دوباره مرطوب می شود، پس پنجره ها را باز کرده یا یک پنکه روشن کنید تا خشک بماند.

برای از بین بردن کپک از روی فرش از اسپری ضد قارچ استفاده کنید

اگر جوش شیرین و سرکه موثر نبودند، در مرحله بعد یک اسپری ضد قارچ خریداری کرده و امتحان کنید.

طبق مراحل زیر از اسپری ضد قارچ روی فرش استفاده کنید:

  1. 1- محل کپک و حدود چند سانت از اطراف آن را اسپری ضد قارچ بزنید و و بگذارید حدود یک ساعت بماند.
  2. 2- بعد از یک ساعت، محل را با پارچه یکبار مصرف پاک کنید و بگذارید 24 ساعت بماند. حرارت را در اتاق زیاد کنید تا فرش به طور طبیعی خشک شود. محل را رها کنید و از رد شدن کودکان یا حیوانات خانگی به آن قسمت، جلوگیری کنید.
  3. 3- پس از خشک شدن فرش، مرحله 1 را مجددا تکرار کنید. از یک پارچه تمیز برای پاک کردن لکه استفاده کنید و اجازه دهید گرما تا چند روز دیگر در محل بالا باشد که مطمئن شوید که پک کاملا از بین رفته است.
  4. 4- بعد از این موضوع، هر چند هفته یکبار فرش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کپک دوباره برنگشته است.

قالیشویی در شهرک محلاتی همواره آماده دریافت فرش های شما برای شستشو است. اگر فرش تان کپک زده و نگران پوسیدگی و از بین رفتن کامل آن هستید، وقت را هدر ندهید و همین حالا با ما تماس بگیرید.

شستشوی فرش کپک زده در قالیشویی

شستشوی فرش کپک زده یکی دیگر از روش های معمول و عالی برای از بین بردن کپک از روی فرش است. در این روش شما می توانید اطمینان حاصل کنید که کپک کاملا از بین می رود و عمق الیاف فرش نیز تمیز می شود. با شستشوی عمیق فرش توسط دستگاه های قالیشویی توحید مطمئن باشید که هیچ هاگی در الیاف باقی نمی ماند و فرش تان را از خطر پوسیدگی نجات داده اید.

قالیشویی توحید

قالیشویی توحید متخصص در امور شستشوی فرش و موکت در استان تهران و کرج شعبات متعددی دارد. اگر شما هم نگران سریع نرسیدن فرش های تان هستید و یا به دلایلی همچون چروک شدن یا تاخوردن فرش، می ترسید که از خدمات قالیشویی استفاده کنید، بهتر است بدانید که قالیشویی توحید به عنوان عضو رسمی اتحادیه قالیشویان، خدمات خود را تضمین می کند و از نیروهای حرفه ای در این زمینه استفاده می کند.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/02/27/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%BE%DA%A9-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%DA%A9/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا