اخبار فناوری

عملکرد گیمینگ مک بوک های اپل دستگاه های ویندوزی را به چالش می‌کشد؟

در سال های اخیر، اپل تلاش هایی کرده تا عملکرد گیمینگ مک بوک ها، بهبود یابد. به طور کلی، مک ها در مقابل رقبای ویندوزی به عنوان دستگاه هایی ضعیف در بخش گیمینگ، شناخته می‌شوند. اما تغییرات اخیر سخت افزاری و نرم افزاری مک بوک های اپل، آن ها را به گزینه ای مناسب تر برای گیمر ها تبدیل کرده است.

اپل تلاش کرده تا عملکرد گیمینگ مک بوک ها ارتقا یابد

یکی از بزرگ ترین تغییرات در سال های اخیر، معرفی تراشه های اپل سیلیکون بود. به لطف همین تراشه ها، مک های جدید در مقایسه با مک های قبلی (که از تراشه های اینتل استفاده می‌کردند) عملکرد بسیار بهتری دارند. برای مثال، تراشه جدید M1 در برخی بخش ها عملکرد بهتری از لپ تاپ های ویندوزی دارد. این امر منجر به تمرکز مجدد بر روی بازی در مک شده است و اپل چندین ویژگی جدید را معرفی کرده تا مک بوک ها را به دستگاه بهتری برای گیمرها تبدیل کند.

تراشه M1

یکی از این ویژگی های جدید، «گیم مود» است که با macOS Sonoma در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. «حالت بازی» به طور خاص باعث بهینه‌سازی و بهبود عملکرد گیمینگ مک ها می‌شود. در حقیقت وقتی این مود فعال است، منابع دستگاه، گیم را بر هر چیز دیگری اولویت می دهند، تا اطمینان حاصل شود که منابع مک بر ارائه بهترین تجربه بازی تمرکز دارند. گیم مود macOS Sonoma باعث کاهش تأخیر ایرپاد ها، کنترلر های پلی استیشن و ایکس باکس خواهد شد. همچنین CPU و GPU مک با اولویت دانستن گیم در حال اجرا، پایداری فریم ریت را تضمین می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی برای بهبود عملکرد گیمینگ در مک، ابزار Porting بازی است. این ابزار بر اساس پلتفرم منبع باز محبوب Wine کار می‌کند. ابزار مذکور توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بازی های رایانه شخصی خود را با کمترین تلاش به Mac بیاورند. Porting بازی همچنین می‌تواند Windows DirectX 12 API که برای رندر گرافیکی و صدا در بازی‌ ها استفاده می‌شود را به فناوری گرافیکی Metal 3 اپل ترجمه کند. این موضوع باعث می‌شود که بازی ها به راحتی بر روی مک بوک ها اجرا شده و عملکرد بهینه ای داشته باشند.

macOS Sonoma

اپل توسعه دهندگان را تشویق می‌کند تا بازی های خود را به طور خاص برای macOS ایجاد کنند. در حالی که برخی از بازی ها می توانند بدون تغییر کد اجرا شوند، اپل ادعا می کند بازی هایی که به طور خاص برای سیستم عامل مک توسعه داده شده اند، عملکرد بهتری خواهند داشت. این گیم ها، نرخ فریم دو برابری را (با سخت افزار مشابه) در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. توسعه دهندگان می‌توانند از ابزارهای ارائه شده توسط macOS Sonoma SDK برای تبدیل گرافیک DirectX به Metal استفاده کنند و از ویژگی های دیگر این سیستم  مانند پشتیبانی از کنترلرهای بازی، صدای فضایی و استاندارد HDR بهره ببرند.

هنوز چالش های زیادی سر راه اپل قرار دارد

همه این ویژگی‌ ها بخشی از تلاش گسترده اپل برای تبدیل مک به پلتفرمی جذاب‌تر برای توسعه‌دهندگان و گیمرها است. با انتشار macOS Sonoma، اپل امیدوار است نشان دهد که مک ها آماده شکست دادن ویندوز (حتی در دنیای بازی) هستند. با این حال، هنوز چالش هایی وجود دارد که اپل باید آن ها را حل کند. یکی از بزرگ ترین چالش های موجود بر سر راه اپل آن است مه هنوز بسیاری از توسعه دهندگان، ویندوز را به عنوان پلتفرم اصلی خود در اولویت قرار می‌دهند. این بدان معناست که بسیاری از بازی های محبوب در پلتفرم مک در دسترس نیستند یا خیلی دیر تر از نسخه ویندوز عرضه می‌شوند. با این حال، ابزار انتقال بازی اپل و سایر ویژگی‌ها ممکن است کار توسعه‌دهندگان را برای آوردن بازی‌های خود به مک آسان‌تر کند.

چالش دیگر این واقعیت است که بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند رایانه شخصی گیمینگ خود را بسازند، یا به سراغ خرید لپ تاپ گیمینگ بروند. همان طور که Gizchina اشاره می‌کند، با وجود آنکه عملکرد گیمینگ مک بوک های اپل در سال های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته، اما هنوز از بهترین لپ تاپ های گیمینگ عقب تر است. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از گیمرها ترجیح دهند همچنان از سیستم های مبتنی بر ویندوز استفاده کنند.

اپل در مسیر درستی قدم برمی‌دارد؟

با وجود این چالش‌ها، تلاش‌های اپل برای بهبود قابلیت‌های بازی مک گامی در مسیر درست است. با عرضه macOS Sonoma و معرفی سخت افزارهای جدید مانند تراشه M1، مک به پلتفرم جذاب تری برای گیمرها تبدیل می‌شود. البته ممکن است دستگاه های مک هنوز نتوانند به عنوان یک پلتفرم گیمینگ با ویندوز رقابت کنند. اما، مشخصا اپل در این زمینه در حال پیشرفت است.

مک بوک ایر 15 اینچی با تراشه M2 اپل رسما معرفی شد

نظر شما چیست؟ آیا مک بوک ها و سایر دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل مک، می‌توانند دیوایس های ویندوزی را به چالش بکشند؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/06/11/%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%85%DA%A9-%D8%A8%D9%88%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا