اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2023 – کاهش درآمد برای چهار فصل پیاپی | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 2 نوامبر 2023 (11 آبان 1402) گزارش عملکرد فصل چهارم سال مالی این شرکت پایان یافته در 30 سپتامبر 2023 (منطبق با سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی) را منتشر کرده است؛ اپل در این گزارش از ثبت درآمد 89.5 میلیارد دلاری سخن به میان آورده که نسبت به سال قبل 1 درصد کم‌تر شده و چهارمین فصل تنزل درآمد پیاپی اپل را رقم می‌زند؛ درصد این کاهش درآمد البته نسبت به کاهش درآمدهای 1.4، 3 و 5 درصد فصول پیشین، تعدیل شده و شرایط به‌نسبت بهتری را رقم می‌زند. اپل البته همچنان سودآور بوده و سود تقلیل‌یافته به‌ازای هر سهم و سود خالص آن به‌ترتیب به 1.46 دلار و 22.96 میلیارد دلار رسیده که به‌ترتیب 13.1 و 10.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته‌اند.

میزان درآمد اپل در این نوبت با وجود تنزل نسبت به زمان مشابه در سال گذشته هنوز بالاتر از سطح انتظار 89.28 میلیارد دلاری تحلیلگران قرار داشته و عایدی به‌ازای هر سهم این شرکت نیز نسبت به انتظار 1.39 دلاری بازار شرایط بهتری را تجربه کرده است؛ این نتایج مثبت اما از واکنش منفی بازار به گزارش مالی جدید اپل ممانعت نکرده و سهام این شرکت با گسترش تردیدها در مورد امکان بازگشت این کمپانی به مسیر رشد در فصل تعطیلات آخر سال با کاهش 3 درصدی در معاملات بعد از ساعات اداری منجر شد. مطابق این گزارش تمامی کسب و کارهای سخت‌افزاری اپل به‌جز آیفون با کاهش درآمد سالیانه روبرو شده‌اند و بیش‌ترین افت نیز در زیر مجموعه‌های آی‌پد و مک رخ داده است. ناظران بازار کاهش درآمد چهار فصل اخیر اپل را بدترین نمونه از سال 2001 تا به امروز دانسته و آن را ناشی از دست و پنجه نرم کردن این شرکت با تقاضای پایین برای کامپیوترهای مک و اوضاع متزلزل بازار گوشی‌های هوشمند در چین قلمداد می‌کنند.

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل البته طبیعتاً به این آمار با خوش‌بینی نگریسته و رکورد درآمد در آیفون و بخش خدمات این شرکت را برجسته کرده است: «ما حالا قوی‌ترین مجموعه محصولات‌مان تا به امروز شامل سری آیفون 15 و اولین مدل‌های اپل واچ کربن خنثی… را برای فصل تعطیلات در اختیار داریم.» کوک در حالی از کربن خنثی بودن مدل‌های اپل واچ و عزم این شرکت برای تبدیل همه محصولات اپل به کربن خنثی تا سال 2030 سخن می‌گوید که به‌تازگی این ادعای اپل از طرف گروه‌های زیست‌محیطی و کانسیومری اروپایی زیر ذره‌بین قرار گرفته و از آن به‌عنوان سبزشویی یا greenwashing یاد شده است.

Tim Cook مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی اپل در ارتباط با گزارش مالی اخیر این شرکت افزایش تعداد دستگاه‌های فعال اپل و رسیدن آن‌ها به بالاترین عدد در همه محصولات و در تمامی مناطق جغرافیایی را برجسته کرده و آن را نشانه‌ای از قدرت اکوسیستم و وفاداری بی‌نظیر مشتریان اپل دانسته است. رشد دو رقمی عایدی به ازای هر سهم (EPS) و بازگشت نزدیک به 25 میلیارد دلار به سهام‌داران اپل از دیگر نکات مورد اشاره مدیر مالی اپل در این نوبت است.

در ادامه به قرار معمول به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2023 می‌پردازیم.

آیفون:‌ رشد در سایه USB Type-C

اپل در 12 سپتامبر 2023 از خانواده آیفون 15 به‌صورت رسمی رونمایی کرد اما حضور این گوشی‌های در بازار به یک هفته بعد یعنی 22 سپتامبر موکول شد بدین‌ترتیب در گزارش عملکرد فعلی اپل که بازه زمانی منتهی به 30 سپتامبر 2023 را در بر می‌گیرد تنها فروش 8 روز گوشی‌های خانواده آیفون 15 لحاظ شده است. سری آیفون 15 اما ظاهراً در همین زمان 8 روزه به‌لطف برخی تغییرات که در صدر آن‌ها باید به شاسی تیتانیومی در مدل‌های پرو و حضور پورت USB-C در تمامی اعضای این خانواده اشاره کرد به فروش بالایی دست پیدا کرده به‌طوری‌که زیر مجموعه آیفون در این نوبت با کسب درآمد 43.81 میلیارد دلاری با افزایش سالیانه 2.8 درصدی روبرو شده است. میزان درآمد این زیر مجموعه با انتظار بازار نیز کاملاً منطبق بوده و مجموعه LSEG (یا Refinitiv سابق) نیز درآمد 43.81 میلیارد دلاری را برای این بخش پیش‌بینی کرده بود. تیم کوک در مصاحبه با CNBC از فروش بالاتر سری آیفون 15 در مقایسه با سری آیفون 14 در سال گذشته سخن گفته تا جایی‌که «سری پرو و پرو مکس این خانواده به‌دلیل تقاضای بالا از محدودیت‌های عرضه رنج می‌برند.»

Apple iPhone 15 Pro Max

آی‌پد: کم‌درآمدترین زیر مجموعه

زیر مجموعه تبلت‌های آی‌پد اپل در سه‌ماهه سوم سال 2023 تنها 6.44 میلیارد دلار درآمد کسب کرده که نسبت به سال قبل کاهشی نزدیک به 10.2 درصدی را تجربه کرده است. اپل آخرین بار بیش از یک سال پیش در اکتبر 2022 از دو تبلت iPad Pro 11 2022 و iPad Pro 12.9 2022 با پردازنده M2 رونمایی کرده بود و کاهش درآمد اپل در این زیر مجموعه به‌جز کاهش نسبی محبوبیت تبلت‌ها، با خالی ماندن بازار از محصول جدید در این فاصله نسبتاً طولانی‌مدت نیز چندان بی‌ارتباط به‌نظر نمی‌رسد. درآمد 6.44 میلیارد دلاری زیر مجموعه آی‌پد البته هنوز بالاتر از انتظار 6.07 میلیارد دلاری وا‌ل‌استریت در این کلاس قرار می‌گیرد.

iPad Pro 12.9 (2022) & iPad Pro 11 (2022)

کامپیوترهای مک: سقوط آزاد 33 درصدی

بخش کامپیوترهای مک شرکت اپل در نوبت تنها به درآمد 7.61 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به درآمد 11.5 میلیارد دلاری سال قبل کاهش بیش از 33 درصدی را به ثبت رسانده است. بیش‌ترین اختلاف مابین درآمد کسب شده اپل و پیش‌بینی بازار نیز در این زیر مجموعه رخ داده جایی‌که پیش‌بینی 8.63 میلیارد دلاری بازار بیش از 1 میلیارد دلار از رقم اعلام شده اپل بیش‌تر است! اپل چند روز پیش در 31 اکتبر 2023 در رویدادی موسوم به Scary Fast از دو مک‌بوک 14 و 16 اینچی و آی‌مک 24 اینچی جدیدی با چیپ‌ست M3 رونمایی کرد که می‌توان آن را تلاشی برای ارتقاء فروش این کلاس در فصل آینده میلادی ارزیابی کرد. تیم کوک نیز در گفت‌وگو با CNBC از پیش‌بینی اپل برای ارتقاء چشمگیر رده مک در سه‌ماهه پایانی سال خبر داده است.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: ادامه کاهش درآمد

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی اپل که علاوه بر مهم‌ترین کالای آن یعنی اپل واچ، AirPods و اسپیکرهای HomePod را نیز در بر می‌گیرد در سه‌ماهه سوم سال 2023 به درآمد 9.32 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که اندکی نسبت به پیش‌بینی 9.43 میلیارد دلاری LSEG پایین‌تر بوده و در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل، کاهش نزدیک به 3.4 درصدی را تجربه کرده است. اپل در رویداد سپتامبر گذاشته از دو ساعت هوشمند Watch Series 9 و Watch Ultra 2 رونمایی کرد اما این دو ساعت نیز تنها در 22 سپتامبر به بازار عرضه شدند و در این گزارش تنها چیزی نزدیک به یک هفته از فروش آن‌ها لحاظ شده و بدین‌ترتیب می‌توان با درصد اطمینان بالایی از بهبود نتایج مالی این زیر مجموعه در گزارش مالی بعدی شرکت اپل منتهی به دسامبر 2023 خبر داد.

Apple Watch Series 9

سرویس‌ها و خدمات: ستاره درخشان سودآوری

بخش خدمات یا سرویس‌های شرکت اپل که جدا از فروشگاه App Store، بخش‌های اشتراکی آنلاین اپل از جمه فضای ذخیره‌سازی iCloud، اپل موزیک و وارانتی‌های AppleCare را نیز در بر می‌گیرد در سه‌ماهه سوم سال 2023 با کسب درآمد 22.31 میلیارد دلاری با عبور از پیش‌بینی 21.35 میلیارد دلاری بازار به رشد فوق‌العاده 16.3 درصدی نسبت به سال گذشته دست پیدا کرده است. گوگل یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان درآمد اپل در این زیر مجموعه است که سالیانه مبلغ هنگفتی را برای پیش‌فرض قرار دادن موتور جست‌وجوی گوگل در مرورگر سافاری به اپل پرداخت می‌کند. این معامله که در سال جاری میلادی نزدیک به 19 میلیارد دلار درآمد را به جیب اپل واریز می‌کند به‌تازگی از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به‌عنوان کیس ضد رقابت مشهودی علیه گوگل مطرح شده است. تعداد تمامی مشترکان اپل (اعم از سرویس‌های اختصاصی اپل و اپلیکیشن‌های حاضر در اپ استور) به‌گفته کوک به بیش از 1 میلیارد نفر بالغ شده که از آن می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین دلیل درآمد بالای اپل از بخش خدمات و سرویس‌های این شرکت یاد کرد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5149-apple-q4-2023-financial-results.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا