اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش‌ها از احتمال ارائه نمایشگری کاملا بدون حاشیه با دوربین تعبیه‌شده زیر پنل از سوی سامسونگ حکایت دارد | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : بر اساس گزارش اخیر رسانه کره‌ای The Elec، بخش Samsung Display در رویداد Display Business Forum 2023 که به تازگی در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد، از کار روی نمایشگر کاملا بدونِ حاشیه یا zero-bezel با دوربین تعبیه‌شده در زیر پنل ( یا UPC کوتاه‌شده under-panel camera) خبر داده است. این گزارش که در روز جمعه 18 آگوست سال جاری میلادی (27 مرداد 1402) منتشر شده است، از آن رو اهمیت دارد که مشخصات پنل مورد اشاره با گمانه‌زنی‌های اخیر پیرامون برنامه اپل برای ارائه آیفونی با صفحه‌نمایش کاملا بدون حاشیه در آینده نزدیک هم‌سوست.

کمپانی‌های سازنده گوشی هوشمند به هدف افزایش آن چه غوطه‌وری کاربر یا user immersion نامیده می‌شود، در کنار تمایل به تعبیه ماژول دوربین جلو زیر صفحات OLED به دنبال تولید نمایشگرهای کاملا بدون حاشیه هستند. در اسلایدهای معرفی پنل سامسونگ، ظاهرا یک iPhone 14 Pro نیز با سیستم دوربین بزرگ True Depth کپسولی شکل خود نشان داده شده است که به طور بالقوه توانایی تبدیل به نمایشگر تمام‌صفحه را دارد. البته بخش کوچکی از سیستم دوربین True Depth گوشی iPhone 14 Pro فعلی که Face ID را هم شامل می‌شود، زیر پنل نمایشگر قرار گرفته و همین امر به خوبی تمایل شرکت آمریکایی را به ادامه این مسیر و تبدیل کردن گوشی آیفون به دستگاهی تمام‌صفحه نشان می‌دهد.

به گفته جانگ یونگ ووک (Jung Yong-wook)، مدیر اجرایی Samsung Display، با آن که نمایشگرهای مجهز به UPC هنوز نیاز به بهبود بیشتری دارند، اما پنل جدید با ساختار پیکسلی بهینه‌سازی‌شده بیش از 50 درصد از نور را عبور خواهد داد. نکته جالب توجه دیگر در ارائه مدیر اجرایی Samsung Display، به نمایش درآوردن تصاویری از طراحی‌های اولیه گلکسی و آیفون و تغییرات صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند از بریدگی بالای پنل تا حفره‌های پانچ‌شده در بخش بالایی برای قرارگیری دوربین سلفی و در نهایت صفحه‌نمایش کاملا بدون حاشیه بوده است.

از چپ به راست مدیران اجرایی کسب و کار نمایشگر ال‌جی، سامسونگ و BOE

نظرسنجی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که طراحی بریدگی بالای نمایشگر و شیوه جدید موسوم به Dynamic Island ظاهراً محبوبیت چندانی میان دوست‌داران آیفون ندارد و از همین رو، به نظر می‌رسد مجهز شدن این محصول به دوربین‌های زیر نمایشگر ویژگی جذابی باشد که به شدت مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

آن چه مسلم است، اپل به آرامی در حال مجهز کردن گوشی‌های خود به سیستم دوربین‌ زیر پنل است و این رویکرد به طور مستقیم به حذف حاشیه‌ها و تولید نمایشگر کاملا تمام‌صفحه خواهد انجامید. تحلیل‌گران بازار انتظار دارند نسل بعدی آیفون، یعنی سری 15 پرو، در مقایسه با نسل کنونی، حاشیه‌‌های باریک‌تری در اطراف پنل صفحه‌نمایش داشته باشد و حال پنل جدید سامسونگ می‌تواند ایده بدون حاشیه بودن صفحات نمایش را به واقعیت تبدیل کند. به علاوه سازنده کره‌ای از لایه‌بندی سه‌بُعدی برای افزایش انعطاف‌پذیری و استحکام پنل‌های جدید سخن گرفته است؛ اگر چه با حذف حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش احتمال شکنندگی گوشی‌های هوشمند در صورت سقوط از بلندی افزایش خواهد یافت.

البته در کنار نمایشگرهای تمام‌صفحه، توسعه بیشتر گوشی‌های خم‌شونده نیز مورد توجه ویژه ابرشرکت کره‌ای قرار دارد و انتظار می‌رود در فاصله دو تا سه سال آینده، اسمارت‌فون‌هایی پیشرفته‌تری را در این زمینه تولید کند. اپل نیز پتنت‌هایی را در خصوص دستگاه تاشو به ثبت رسانده که رویکرد احتمالی طراحان شرکت را برای تولید آیفون‌های با قابلیت‌ تا شدن نشان می‌دهد.

بر این اساس با توجه به گمانه‌زنی کارشناسان در خصوص ارائه آیفونی با دوربین زیر لایه نمایشگر و فرض توانایی سامسونگ برای ارائه پنلی با حاشیه صفر و UPC، ناظران بازار بر این باورند که احتمالا آیفون ۱۷ پرو نخستین محصول مجهز به این فناوری خواهد بود. چرا که صِرف معرفی و اعلام آغاز فرایند توسعه این نوع پنل، به معنای قطعی بودن تولید نهایی و عرضه آن به بازار نخواهد بود و همیشه احتمال دارد پروژه به طور کامل با شکست مواجه شود. چنان که زمان‌بندی مشخصی نیز از سوی غول کره‌ای برای عرضه رسمی این محصول ارائه نشده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5042-samsung-reportedly-is-working-on-oled-displays-with-zero-bezel-and-under-display-camera.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا