اخبار فناوری

خبر جدید | منابع خبری: تأمین تراشه‌های حافظه Mate 60 Pro توسط SK Hynix و تکذیب شرکت کره‌ای | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی هواوی به تازگی از سری Mate 60 شامل سه گوشی Mate 60 Pro ،Mate 60 و +Mate 60 Pro در دو نوبت زمانی رونمایی کرده، اما در صفحه مشخصات به تراشه مورد استفاده در هیچ یک از این سه محصول اشاره نکرده است. اگر چه منابع خبری از حضور تراشه ناشناخته Kirin 9000s با لیتوگرافی معادل 7 نانومتری در Mate 60 Pro و +Mate 60 Pro ساخته SMIC خبر داده‌اند. حالا به گزارش CNN، استفاده از قطعه حافظه و فلش محصول شرکت کره‌ای SK hynix آن هم با وجود محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده علیه هواوی، خبرساز شده است. در ویدیوی بررسی قطعات Mate 60 Pro، فلش 176 لایه 4D NAND کمپانی SK Hynyx با نام UD310 به چشم می‌خورد.

این قطعه نوعی NAND با ظرفیت و عملکرد یا performance بالا به شمار می‌رود که با استاندارد UFS 3.1 مطابقت دارد. همچنین سری موسوم به HN8T25DEHKX077 این فلش با ظرفیت 512 گیگابایت، سرعت خواندن و نوشتن متوالی را به ترتیب تا 2,050 مگابایت در ثانیه و 1,700 مگابایت بر ثانیه ارائه می‌کند. از سوی دیگر مشخصات حافظه LPDDR5 این شرکت که در اصطلاح عامیانه ghost RAM نامیده می‌شود، همچنان به صورت یک راز باقی مانده و مشخص نیست هواوی چگونه این تراشه پیشرفته را به دست آورده است.

در واکنش به این خبرها، SK Hynix هرگونه اطلاع یا مشارکت فعال در فرایند استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته در محصولات هواوی را رد کرده و از آغاز تحقیقات رسمی درباره چگونگی ورود حافظه فلش LPDDR5 و NAND خود به چین و استفاده از آن در Mate 60 Pro سخن گفته است. این تراشه‌ساز کره‌ای تاکید می‌کند که از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا و قرار گرفتن هواوی در فهرست سیاه دولت این کشور در سال 2019، هیچ محصولی به هواوی نفروخته است. امری که باور آن با توجه به حضور برخی قطعات تولید این شرکت در محصول تازه کمپانی چینی، برای قانون‌گذاران آمریکایی دشوار به نظر می‌رسد. البته خروج هواوی از فهرست مشتریان SK Hynix ضربه قابل توجهی برای این شرکت کره‌ای نبوده، چرا که حدود 10 درصد فروش این مجموعه به هواوی اختصاص داشته است.

به گفته یکی از نمایندگان کمپانی کره‌ای در گفت‌وگو با بلومبرگ، «SK hynix از زمان آغاز محدودیت‌های تجاری ایالات متحده علیه هواوی با این شرکت معامله نداشته و با توجه به بروز مسائل جدید، تحقیقاتی برای یافتن جزئیات بیشتر در حال انجام است. [چرا که] SK hynix به طور کامل تابع محدودیت‌های صادراتی دولت آمریکاست.»

برخی کارشناسان بر این باورند که که این تراشه‌ها به طور مستقیم از SK hynix خریداری نشده‌اند و احتمالا هواوی آن‌ها را از بازارهای ثانویه تهیه کرده است. از سوی دیگر، امکان دارد که کمپانی چینی پیش از اِعمال محدودیت‌های صادراتی آمریکا، موجودی کافی از فلش NAND یا LPDDR5 را تهیه کرده باشد.SK hynix قطعه UD310 را ظاهراً در سال 2020 و حوالی زمانی معرفی کرده که ایالات متحده هواوی را به فهرست سیاه تجاری خود افزوده است. اما اگر این روایت درست باشد، هواوی به طور قطع موجودی محدودی از حافظه NAND را در اختیار دارد و باید دید قادر به عرضه چه میزان گوشی مجهز به این فناوری است. Mate 60 Pro یکی از پرچم‌دارهای هواوی به شمار می رود و اگر شرکت چینی نتواند به میزان کافی از این دستگاه تولید و عرضه کند، به وجهه شرکت بیش از پیش آسیب وارد خواهد شد.

+HUawei Mate 60 Pro

هواوی تا زمان تنظیم این خبر درباره نحوه دسترسی به LPDDR5 و NAND سکوت کرده و از چگونگی تولید Kirin 9000s در SMIC نیز سخنی به میان نیاورده است. در مقابل ایالات متحده نیز در حال بررسی وضعیت فعالیت SMIC و کشف احتمال نقض تحریم توسط این تراشه‌ساز چینی است.

تراشه جدید SMIC ممکن است با یا بدون همکاری با شرکت‌های غیرچینی تولید شده باشد. با این حال، نمی‌توان به درستی مشخص کرد که تراشه¬های SK Hynix چگونه در کنار پردازنده Kirin 9000S در Mate 60 Pro به چشم می‌خورند. در واقع با وجود احتمال استفاده از حافظه رم قدیمی‌تر LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 این امکان وجود دارد که تراشه‌های مورد نظر در واقع به دوران تولید Mate 40 و پیش از تحریم‌های تجاری آمریکا مرتبط باشد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5078-sk-hynix-denies-supplying-huawei-memory-chips.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا