اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی Snapdragon XR2+ Gen 2 برای دستگاه‌های واقعیت تعمیم‌یافته با وضوح 4.3K برای هر چشم | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی کوالکام در روز پنج‌شنبه 4 ژانویه 2024 (14 دی 1402) از تراشه تازه‌ای با نام Snapdragon XR2+ Gen 2 برای هدست‌های واقعیت تعمیم‌یافته (Extended Reality) شامل دستگاه‌های واقعیت افزوده، مجازی و واقعیت ترکیبی رونمایی کرد. این تراشه نسل جدید Snapdragon XR2 Gen 2 محسوب می‌شود که در هدست واقعیت ترکیبی 499.99 دلاری Meta Quest 3 به کار رفته بود و قرار است در محصولات آینده چندین شرکت از جمله سامسونگ و گوگل مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، چیپ‌ست تازه کوالکام که می‌تواند اپلیکیشن‌های اندرویدی را اجرا کند رقیب تراشه M2 به شمار می‌رود که هدست 3,499 دلاری اپل از آن بهره می‌برد و احتمالا در ماه‌های ابتدایی امسال عرضه خواهد شد.

سه شرکت کوالکام، گوگل و سامسونگ در سال گذشته میلادی از همکاری برای تولید دستگاه‌های واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality خبر داده بودند. این فناوری با ترکیب دنیای واقعی و محتوای مجازی به کاربر امکان می‌دهد با اشیاء مجازی تعامل داشته باشد. تراشه جدید کوالکام از دستگاه‌های واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی پشتیبانی می‌کند و از وضوح 4.3K با نرخ 90 فریم در ثانیه برای هر چشم برخوردار بوده که در مقایسه با رزولوشن 3K تراشه Snapdragon XR2 Gen 2 حاضر در Meta Quest 3 با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است. مطابق اعلام کوالکام، XR2+ Gen 2 با 15 درصد ارتقاء در زمینه پردازش گرافیکی و 20 درصد افزایش حداکثر فرکانس CPU نسبت به XR2 Gen 2 وارد بازار خواهد شد و قادر است امکان رندر پویا، تغییر فضا و وضوح فوق‌العاده را در گرافیک 4K برای بازی‌ها فراهم آورد.

Snapdragon XR2+ Gen 2 با قابلیت هوش مصنوعی داخلی خود که به گفته شرکت سازنده، توان پشتیبانی هم‌زمان از 12 دوربین یا بیشتر را داراست، تعاملات فضایی شامل ردیابی حرکات سر، دست، کنترلرها، تخمین عمق و بازسازی سه‌بعدی را بهبود می‌بخشد. این پلتفرم به منظور ترکیب دنیای دیجیتال و واقعی از دیدن تصویر (see-through) و نمایش ویدئوی تمام رنگی با میانگین تأخیر 12 میلی‌ثانیه پشتیبانی می‌کند و روی همه پروتکل‌های بی‌سیم، از جمله 6E ،Wi-Fi 7 و 7E قابل استفاده است.

این مجموعه ویژگی‌های پیشرفته احتمالا هدست‌های مجهز به چیپ‌ست تازه کوالکام را به عنوان یک رقیب جدی برای Apple Vision Pro مطرح خواهند کرد. هرچند هنوز نمی‌توان از زمان دقیق عرضه عمومی نخستین دستگاه‌های مبتنی بر چیپ‌ستSnapdragon XR2+ Gen 2 با اطمینان سخن گفت.

کوالکام طرح مرجع واقعیت افزوده/مجازی را برای کمک به تولیدکنندگان ارائه و ضمن برجسته کردن همکاری خود با گوگل و سامسونگ اعلام کرده است که در حال کار با دست کم پنج شرکت سخت‌افزاری از جمله HTC برای استفاده از تراشه‌های تازه است. این درحالی است که گوگل پیش از این با بحران در تیم واقعیت افزوده خود مواجه شده بود و بنا بر گزارش برخی منابع خبری، روند کار سامسونگ نیز در بخش سخت‌افزاری با نوعی کندی مواجه است. مشکلاتی که فضای مناسبی برای حضور نیرومند اپل در این بازار فراهم آورده بود و حال با تولید تراشه جدید کوالکام می‌توان رقابت جالب توجهی را انتظار داشت.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5229-introducing-qualcomm-snapdragon-xr2-plus-gen-2.aspx

Updated: 2024-02-17 09:41:05

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا