اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی گوشی تاشوی سامسونگ گلکسی Z Flip5 با لولای جدید و نمایشگر خارجی 3.4 اینچی | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : شرکت سامسونگ در روز چهارشنبه 26 جولای 2023 (4 مرداد 1402) همزمان با معرفی Z Fold5 از نسل چهارم گوشی‌های تاشوی عمودی این شرکت با نام Galaxy Z Flip5 نیز رونمایی کرده که در مقایسه با مدل پیشین آن یعنی Z Flip4 در دو المان کلیدی یعنی طراحی لولای دستگاه و اندازه و کارکرد صفحه‌نمایش خارجی با تغییرات بزرگی روبرو شده است. لولای جدید Flip5 حالت دوکی شکل پیشین این خانواده را به‌دست فراموشی سپرده و در حین بسته بودن دو سطح تخت با ضخامت یکسان را در دو سمت ایجاد می‌کند. صفحه‌نمایش خارجی این مدل نیز کاملاً بزرگ‌تر شده و امکانات تازه‌ای را ارائه می‌کند. اندازه نمایشگر داخلی و وضوح دوربین‌های اصلی و سلفی این گوشی روی کاغذ بدون تغییر مانده‌اند.

در حالی‌که Z Flip4 سال گذشته سامسونگ تغییرات کاملاً محدودی را نسبت به Z Flip3 پیش از آن به‌نمایش گذاشت و ارتقاء دوربین اصلی و افزایش اندک ظرفیت باتری عملاً مهم‌ترین نکات جدید Flip4 را تشکیل می‌دادند، انتظارها از Z Flip5 برای ایجاد تغییرات انقلابی‌تر و رادیکال‌تر کاملاً بالاتر رفته است. از سوی دیگر در طی یک سال گذشته رقبای جدیدی در این کلاس مثل موتورولا Razr 40 Ultra و اوپو Find N2 Flip ظهور کرده‌اند که با برخورداری از صفحه‌نمایش‌های خارجی کاملاً بزرگ‌تر جذابیت بالاتری را در هر دو بخش بصری و عملکردی ارائه می‌کنند. Flip5 را در این راستا می‌توان به‌عنوان پاسخ سامسونگ در مقابل رقبای دیگر این کلاس قلمداد کرد.

صفحه‌نمایش خارجی

اولین نکته جدید در رابطه با Galazy Z Flip5 بی‌شک به صفحه‌نمایش OLED خارجی آن تعلق دارد که از 1.9 اینچ سال گذشته به یک‌باره به 3.4 اینچ افزایش ابعاد پیدا کرده و با این‌که هنوز از پنل 3.6 اینچی Razr 40 Ultra کوچک‌تر است اما به‌خوبی نقش یک نمایشگر کاور بزرگ و کاربردی را ایفا می‌کند. فرم دوربین‌های دوگانه این قسمت برخلاف دو نسل قبلی از عمودی به افقی تغییر حالت داده‌اند و تا حدودی به Z Flip اولیه نزدیک شده‌اند. این دوربین‌ها البته مثل Razr 40 Ultra بخشی از صفحه‌نمایش نبوده و خارج از محدوده آن قرار گرفته‌اند. سامسونگ در حالی‌که رقیب آن در سمت موتورولا از وضوح 1056×1066 پیکسل و نرخ رفرش 144 هرتزی برای صفحه‌نمایش خارجی Razr 40 Ultra بهره می‌برد، هنوز به یک پنل 720×748 پیکسلی 60 هرتزی برای Flip5 اکتفا کرده است. این صفحه‌نمایش البته در عوض در زمینه روشنایی موفق بوده و شرکت سازنده به امکان دستیابی به روشنایی نقطه‌ای 1,600nits در آن تأکید کرده است. این پنل همچنین به حسگر اختصاصی نزدیکی یا Proximity نیز مجهز شده است.

سامسونگ کارکردهای مختلفی را برای صفحه‌نمایش کاور Z Flip5‌ در نظر گرفته که در برخی موارد بدون نیاز به گشودن دستگاه، نیاز کاربران را مرتفع می‌کند؛ با کشیدن دست از چپ به راست روی این پنل امکان چک کردن اعلان‌ها، بررسی گزینه‌های ثبت شده روی تقویم، آلرت‌ها و پیام‌ها فراهم شده و با دسترسی به صفحه‌کلید QWERTY می‌توان به پیام‌ها پاسخ‌های 30 کارکتری داد.

با کشیدن دست از راست به چپ ویجت‌های ضروری یا Essential Widgets در دسترس قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به ابزارک‌های کنترل مدیای در حال پخش، آب و هوا، تقویم، تماس‌های مستقیم، تایمر، آلارم و ضبط صدا اشاره کرد. به جمع ویجت‌های این قسمت می‌توان برخی ابزارک‌های غیر سامسونگی مثل Google Finance و اسپاتیفای را نیز افزود.

با کشیدن از بالا به پایین روی این صفحه‌نمایش امکان کنترل صدا، روشنایی، وای‌فای، بلوتوث، حالت هواپیما و چراغ‌قوه فراهم می‌شود که گزینه‌هایی مهم و کاربردی به‌حساب می‌آیند.

معکوس گزینه قبلی یعنی کشیدن دست از پایین به بالا نیز برای نمایش کارت‌ها و گزینه‌های پرداخت مثل کارت‌های اعتباری، کارت عضویت و گواهینامه رانندگی دیجیتال، کلید دیجیتال اتوموبیل، گیفت کارت‌ها و مواردی از این دست به‌کار می‌رود.

در نهایت با نزدیک دو انگشت یا دور کردن آن‌ها از هم روی این صفحه‌نمایش نیز می‌توان نمایی کلی از موارد در دسترس در این قسمت از جمله کلیه ویجت‌ها را با هم مشاهده کرد.

صفحه‌نمایش داخلی

در گلکسی زد فلیپ 5 مثل قبل از یک صفحه‌نمایش 6.7 اینچی انعطاف‌پذیر Dynamic AMOLED 2X استفاده شده که از وضوح 1080×2640 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس با نسبت 22:9) بهره می‌برد. این پنل پیشرفته از LTPO پشتیبانی می‌کند و نرخ رفرش آن از 1 تا 120 هرتز متغیر است. تغییر نکردن مشخصات این صفحه‌نمایش شامل چین‌خردگی بخش میانی آن نیز می‌شود و علاوه بر مشهود بودن این چین‌خردگی، در زیر دست نیز ظاهراً به‌طور کامل احساس می‌شود.

لولای جدید

با فارغ شدن از ویژگی اصلی Flip5 یعنی صفحه‌نمایش خارجی نوبت به دیگر تغییر مهم این مدل یعنی لولای جدید Flex Hinge آن می‌رسد که برخلاف Z Flip4 از شکل‌گیری سطح شیب‌داری در لبه‌های گوشی هنگام بسته بودن آن جلوگیری کرده و هر دو سمت آن در حالت بسته ضخامت یکسان 15.1 میلی‌متری خواهند داشت. این لولای جدید مطابق تصاویر در هنگام بسته بودن دستگاه فاصله‌ای بین دو بخش بالایی و پایینی گوشی باقی نمی‌گذارد و احتمالا در کم‌تر شدن چین‌خردگی مرکزی صفحه‌نمایش داخلی نیز موثر خواهد بود. با کمک این لولا می‌توان گوشی را در زوایای دلخواه از 75 تا 115 درجه قرار داد.

طراحی و ساختار بدنه

Z Flip5 در چهار رنگ گرافیتی، کرم، بنفش/صورتی (lavender) و سبز نعنایی ارائه می‌شود که به‌جز خاکستری بقیه رنگ‌های جدیدی به‌حساب می‌آیند. رنگ‌های خاکستری،‌آبی، زرد و گونه متمایزی از رنگ سبز این گوشی نیز به‌صورت انحصاری از طریق وب‌سایت سامسونگ در دسترس خواهند بود.

برگ برنده طراحی Z Flip5 درمقابل رقبای جذاب آن به پشتیبانی از استاندارد مقاومت IPX8 تعلق دارد که با وجود آن‌که هنوز محافظتی در برابر گرد و خاک ارائه نمی‌کند اما امکان فرو بردن گوشی را در آب شفاف به‌عمق 1.5 متر برای 30 دقیقه دارد.

دوربین‌های اصلی و سلفی

دوربین‌های اصلی و سلفی گوشی تفاوتی نسبت به قبل نداشته‌اند و در حالی‌که بر بالای صفحه‌نمایش داخلی یک دوربین 10 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار با f/2.2 قرار گرفته است، در بخش پشتی باز همان دو دوربین 12 مگاپیکسلی پیشین (شامل دوربین اصلی با f/1.8، مجهز به OIS با فیلم‌برداری 4K و دوربین اولتراواید با f/2.2 و بدون پشتیبانی از فوکوس خودکار) جا خوش کرده‌اند و حداقل روی کاغذ با هیچ تغییر قابل اشاره‌ای در این قسمت روبرو نمی‌شویم. طبق معمول به‌دلیل فرم تاشوی دستگاه می‌توان از دوربین‌های بخش پشتی برای گرفتن عکس‌های سلفی بهره گرفت و صفحه‌نمایش خارجی نیز در وضعیتی که Flex Cam نامیده می‌شود حکم چشمی دوربین را ایفا می‌کند.

گزینه Flex Mode و تغییر فرم رابط کاربری هنگام باز شدن گوشی تا نیمه طبیعتاً در Z Flip5 نیز حضور داشته و از این طریق می‌توان مثلاً پخش ویدئو را به نمایشگر بالایی و کنترلرهای آن را به‌نمایشگر پایینی انتقال داد.

پردازنده – حافظه

پردازنده دستگاه مثل Z Fold5 از نوع اورکلاک شده Snapdragon 8 Gen 2 با پسوند For Galaxy است که پیش از این در سری S23 نیز به‌کار گرفته شده بود. فرکانس تک هسته Cortex-X3 این چیپ‌ست از 3.2 به 3.36 گیگاهرتز رسیده و گرافیک Adreno 740 آن نیز سرعت کلاک بیش‌تری نسبت به نسخه عادی این پروسسور دارد. رم ثابت گوشی مثل قبل 8 گیگابایت است اما حافظه داخلی پایه آن از 128 گیگابایت به 256 گیگابایت رسیده که تغییر مهمی نسبت به نسل قبلی به‌حساب می‌آید. این گوشی همچنین با حافظه 512 گیگابایتی نیز در دسترس قرار دارد.

باتری – شارژر

ظرفیت باتری گوشی 3,700 میلی آمپر ساعت است و از این لحاظ تفاوتی با Z Flip4 ندارد. حداکثر توان شارژر مورد پشتیبانی از مجموعه نیز بدون تغییر 25 وات بوده و از شارژ بی‌سیم تا حداکثر توان 15 وات و شارژ بی‌سیم معکوس تا توان 4.5 وات نیز پشتیبانی می‌کند. 30 دقیقه اتصال شارژر استاندارد 25 واتی سامسونگ به Z Fold5 به‌گفته شرکت سازنده برای پر کردن 50 درصد ظرفیت باتری کافی خواهد بود. این گوشی به وای‌فای 6E، بلوتوث 5.3 و NFC‌ مجهز بوده و طبیعتاً در هر دو شبکه 4G و 5G امکان کارکرد خواهد داشت.

سیستم‌عامل – قیمت – زمان حضور در بازار

Z Flip5 با سیستم‌عامل اندروید 13 ارائه شده و طبیعتاً از جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 5.1.1 نیز برخوردار است. فلیپ 5 از روز رونمایی برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و حضور آن در بازار نیز به یک هفته بعد یعنی 11 آگوست (20 مرداد 1402) موکول شده است. این گوشی تا چهار آپدیت سیستم‌عامل و 5 سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه پایه Galaxy Z Flip5 برابر با 999 دلار است که با دو برابر حافظه بیش‌تر تفاوتی با مدل سال گذشته ندارد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5001-introducing-samsung-galaxy-z-flip5.aspx

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا