اخبار فناوری

خبر جدید | مروری بر جدیدترین امکانات watchOS 10 – برجسته‌ترین آپدیت پلتفرم اپل واچ در سال‌های اخیر | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی اپل در جریان کنفرانس WWDC 2023، در کنار رونمایی از هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro، جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل آیفون یعنی iOS 17 و همچنین ورژن جدید سیستم‌عامل اپل واچ یعنی watchOS 10 را نیز رونمایی کرد. با توجه به اینکه پیش از این در مطلبی جداگانه به iOS 17 پرداختیم، در این مطلب قصد داریم صرفا به بیان قابلیت‌های watchOS 10 بپردازیم. هر سال در همین ایام اپل از ویژگی‌های جدید iOS و watchOS پرده‌برداری می‌کند، اما طی چند سال اخیر تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در watchOS رخ نداده بود. البته حجم تغییرات در watchOS 10 به‌مراتب بیشتر از دفعات قبل بوده، تا جایی که اپل از آن با عنوان یک «آپدیت برجسته» یاد می‌کند.

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات watchOS 10 را با هم مرور می‌کنیم:

زبان طراحی و پیمایش جدید

به گفته الن دای (Alan Dye)، معاون بخش «طراحی رابط انسانی» (Human Interface Design) در کمپانی اپل، رابط کاربری در watchOS 10 بازطراحی شده و تجربه کاربری آن کاملا متفاوت خواهد بود. به گفته الن دای، در نسخه جدید watchOS 10، کاربران می‌توانند اطلاعاتی که اهمیت بیشتری برای آنها دارد را تنها در یک نگاه به صفحه ساعت مشاهده کنند. پیمایش ساده‌شده و همچنین یک زبان بصری جدید – که تمام نمایشگر اپل واچ را به کار می‌گیرد – از دیگر ویژگی‌های این سیستم‌عامل جدید به شمار می‌روند. ناگفته نماند، Smart Stack – که امکان دسترسی سریع به اطلاعات پیش‌فعال و مرتبط را از صفحه ساعت فراهم می‌کند – برای اولین بار در watchOS مشاهده می‌شود.

در نسخه جدید watchOS، اپلیکیشن‌های اپل واچ از جمله World Clock، Messages ،Maps ،Home ،Stocks ،Weather و … به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بخش بیشتری از صفحه ساعت را به کار گرفته و به این ترتیب، کاربر تنها با یک نگاه به صفحه ساعت می‌تواند به‌راحتی با آنها تعامل داشته باشد. گفتنی‌ست، ردیابی اطلاعات حرکتی کاربر در اپلیکیشن Activity در اپل واچ و اپلیکیشن Fitness در آیفون، آسان‌تر و با ارائه جزییات بیشتری همراه خواهد بود.

می‌رسیم به قابلیت جذاب Smart Stack. این ویژگی در واقع مجموعه‌ای از ویجت‌هاست که روی هم انباشته شده است. با چرخاندن تاج دیجیتال (Digital Crown) می‌توان Smart Stack را در هر واچ‌فیسی روی صفحه مشاهده کرد. نکته کاربردی این قابلیت در آنجاست که Smart Stack اطلاعات مورد نیاز کاربر را متناسب با شرایط مختلف، با یک ترتیب خاص به کاربر نشان می‌دهد. به عنوان مثال، در ابتدای روز ویجت Weather اوضاع آب‌وهوا را به شما اعلام کرده و یا در هنگام مسافرت، کارت پرواز شما توسط ویجت Wallet به نمایش در می‌آید.

به همین ترتیب، تقویم و یادآورها نیز در Smart Stack ظاهر می‌شوند تا جلسات و کارهای موردنظر کاربر را به وی یادآوری کنند. کاربر می‌تواند ترتیب ویجت‌های موجود در Smart Stack را برنامه‌ریزی کرده و در صورت نیاز با چرخاندن Digital Crown به ویجت مورد نظر خود برسد. با توجه به اینکه ظاهرا Smart Stack جایگزینی برای Complications خواهد بود، انتظار می‌رود کارایی آن در واچ-فیس‌های تمام‌صفحه (مثل واچ‌فیس Photo) بیشتر باشد. مطمئنا خوشحال می‌شوید اگر بدانید واچ‌فیس‌های جدیدی به watchOS 10 اضافه شده‌اند.

واچ‌فیس‌های جدید

در مجموع دو واچ‌فیس جدید به watchOS 10 افزوده شده‌اند: Palette و Snoopy. واچ‌فیس Palette می‌تواند زمان را با طیف متنوعی از رنگ‌ها و به وسیله سه لایه متمایز (که با یکدیگر همپوشانی دارند) به نمایش بگذارد. متناسب با تغییر زمان، رنگ‌های این واچ‌فیس نیز تغییر می‌کنند. واچ‌فیس Snoopy نیز – همان طور که از نام آن مشخص است – از داستان مصور محبوب Peanuts اقتباس شده و کاراکترهای Snoopy و Woodstuck در این واچ‌فیس حضور دارند؛ به این شکل که کاراکترهای یادشده با عقربه‌های ساعت مشغول بازی بوده، به شرایط آب‌وهوا واکنش نشان داده و حتی وقتی کاربر مشغول ورزش می‌شود، آنها هم شروع به فعالیت می‌کنند.

دوچرخه‌سواری

اپل واچ دیوایسی عالی برای دوچرخه‌سواران است و watchOS 10 قرار است سطح محبوبیت اپل‌ واچ برای دوچرخه‌سواران را بالاتر ببرد. به محض آغاز دوچرخه‌سواری از سوی کاربر، این فعالیت به طور خودکار از طریق watchOS 10 تشخیص داده شده و در قالب یک «فعالیت زنده» (Live Activity)، در آیفون به نمایش درمی‌آید (چنانچه روی آن ضربه بزنید، نمایش به شکل تمام-صفحه خواهد بود). اطلاعاتی از قبیل ضربان قلب، ارتفاع، مسیر حرکت و سرعت رکاب‌زنی (که نسبت به نسخه قبلی تغییر کرده) برای اندازه نمایشگر آیفون بهینه‌سازی شده‌اند، به‌گونه‌ای که کاربر می‌تواند برای راحتی بیشتر، آیفون خود را روی دسته دوچرخه نصب کند.

جالب است بدانید به لطف watchOS 10، اپل واچ هم‌اکنون می‌تواند به طور خودکار به هر نوع اکسسوری دوچرخه‌سواری مجهز به بلوتوث (مثل توان‌سنج یا پاورمتر، سنسور سرعت و یا سنسور ریتم) متصل شود. ناگفته نماند، اتصال بلوتوثی علاوه بر دوچرخه‌سواری در محیط‌های باز، برای دوچرخه‌سواری در محیط‌های بسته و همچنین Gymkit نیز پشتیبانی می‌شود.

کوه‌پیمایی

اپلیکیشن قطب‌نما (Compass) در اپل واچ ابزاری مفید برای کاوش در طبیعت به حساب می‌آید. در watchOS 10 اپلیکیشن قطب‌نما می‌تواند به طور خودکار دو راه‌نشان یا waypoint جدید ایجاد کند: Last Cellular Connection Waypoint و Last Emergency Call Waypoint. راه‌نشان اولی می‌تواند آخرین مکانی را که شما در آنجا با پوشش آنتن شبکه سلولی حضور داشته‌اید، تخمین بزند (این قابلیت برای چک کردن پیام‌ها یا برقراری تماس، مفید خواهد بود). اما راه‌نشان دوم مشخص می‌کند که شما در طول مسیر برای آخرین بار در چه نقطه‌ای به شبکه مخابراتی (از هر اپراتوری) متصل بوده‌اید، زیرا در آن نقطه قادر به برقراری تماس اضطراری خواهید بود.

سلامت روان

سلامت روان به اندازه سلامت جسم مهم بوده و تحقیقات حاکی از آنند که تأمل در وضعیت ذهن می‌تواند به افزایش آگاهی عاطفی و همچنین انعطاف عاطفی انسان کمک کند. برای این منظور، اپلیکیشنی با عنوان Mindfulness در watchOS 10 تدارک دیده شده که کاربران با استفاده از آن می‌توانند احساسات لحظه‌ای و خلق‌وخوهای روزانه خود را ثبت کنند. پس از اجرای این اپلیکیشن، کاربران با چرخاندن Digital Crown می‌تواند شکل‌های چندبعدی که احساسات‌شان را به بهترین شکل توصیف می‌کند انتخاب و مشخص کنند که چه چیزی بیشترین تأثیر را بر آنها داشته است.

سلامت چشم‌ها

نزدیک‌بینی یکی از مشکلات شایع در سراسر جهان بوده و «مؤسسه بین‌المللی نزدیک‌بینی» به منظور کاهش خطر این عارضه پیشنهاد می‌کند که کودکان در طول روز حداقل 80 تا 120 دقیقه را در فضای باز و بیرون از محیط‌های بسته سپری کنند. watchOS 10 با استفاده از سنسور نور محیطی موجود در اپل واچ، می‌تواند مدت زمانی که کاربر در روشنایی روز و محیط باز گذرانده است را محاسبه کند. (اطلاعات مربوطه در اپلیکیشن Health در آیفون یا آی‌پد به نمایش درمی‌آید)

البته صرف‌نظر از سلامت چشمان، مدت زمان حضور در روشنایی روز می‌تواند فواید دیگری برای سلامت جسم و روان (در هر سنی) داشته باشد. حتی کودکانی که آیفون ندارند نیز می‌توانند با استفاده از Family Setup، اپل واچ خود را به آیفون پدر یا مادر متصل کنند تا به این ترتیب، والدین (از طریق Health Sharing) متوجه شوند فرزندان‌شان چه مدت زمانی را در روشنایی روز به سر برده‌اند.

امکانات اداری و سازمانی

اپل واچ با ارائه امکانات مناسب به کارکنان اداری و سازمانی می‌تواند میزان بهره‌وری و همچنین امنیت داده‌های آنها را در محیط کار افزایش دهد. از جمله این امکانات می‌توان به امکان ارتباط و پاسخ‌گویی به نوتیفیکیشن‌ها بدون نیاز به استفاده از دستان و همچنین تشخیص خطر افتادن (Fall Detection) در محل کار اشاره کرد. در watchOS 10 تعداد این دسته از امکانات افزایش یافته و موارد جدیدتری را شامل می‌شود مثل «مدیریت دیوایس موبایل» (Mobile Device Management). به موجب این قابلیت، کاربران سازمانی می‌توانند اپلیکیشن‌ها را از راه دور نصب کرده و حساب‌های خود را روی چندین دیوایس مختلف (با اعمال رمز و پیکربندی تنظیمات وای-فای و VPN) تنظیم کنند.

در ادامه، سایر امکانات جدید watchOS 10 را فهرست‌وار مشاهده می‌کنید:

– NameDrop: به لطف این قابلیت، برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات مخاطبین، کافی‌ست اپل واچ خود را به آیفون طرف مقابل نزدیک کنید.

– نقشه‌های آفلاین در آیفون: زمانی که به وای-فای دسترسی ندارید یا خارج از پوشش شبکه سلولی هستید، این نقشه‌ها ضمن مسیریابی قدم-به-قدم، می‌توانند مدت زمان تقریبی رسیدن به مقصد را تعیین کرده و مکان‌های مختلف در Maps را مشخص کنند. قاعدتا اپل واچ متصل به آیفون نیز می‌تواند از این امکانات بهره‌مند شود.

– اپلیکیشن Medications: اگر کاربر داروی خود را طبق برنامه مصرف نکرده و آن را در اپل واچ ثبت نکند، یادآور مربوط به آن به فاصله 30 دقیقه برای کاربر ارسال خواهد شد.

– برنامه‌های شخصی در اپلیکیشن +Apple Fitness: این ویژگی راهی جدید برای دریافت برنامه تمرینی یا مدیتیشن مبتنی بر روز، طول تمرین، نوع تمرین و … است.

در پایان گفتنی‌ست، نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان watchOS 10 از روز دوشنبه 5 ژوئن 2023 (15 خرداد 1402) از طریق developer.apple.com در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. از ماه آینده، نسخه بتای عمومی این سیستم‌عامل نیز از طریق beta.apple.com برای کاربران اپل واچ قابل دسترسی خواهد بود. لازم به ذکر است، نسخه نهایی wathOS 10 پاییز امسال در قالب یک آپدیت نرم‌افزاری رایگان برای اپل واچ سری 4 و بعد از آن (که با آیفون Xs و مدل‌های بالاتر مجهز به iOS 17 سازگار هستند) ارائه خواهد شد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4926-introducing-apple-watchos-10.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا