اخبار فناوری

خبر جدید | فایننشال تایمز: اپل برآورد اولیه خود از حجم تولید هدست Vision Pro را کاهش می‌دهد | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : اوایل ژوئن 2023 کمپانی اپل از نخستین هدست واقعیت مجازی/افزوده با نام Apple Vision Pro پرده برداشت. این هدست – که پروسه توسعه آن حدود هفت سال طول کشیده – یک دیوایس معمولی نیست، زیرا به گفته اپل، پس از آیفون این هدست برجسته‌ترین محصول عرضه‌شده از سوی این شرکت به حساب می‌آید. البته Apple Vision Pro در مسیر تولید خود با برخی مشکلات – از جمله سنگین بودن نسبت به هدست‌های دیگر – نیز مواجه بوده است. اما مشکل اصلی در آنجاست که اپل در فرآیند تولید هم با چالش‌هایی روبروست، زیرا طبق خبری که به‌تازگی از سوی فایننشال تایمز منتشر شده، ظاهرا اپل توانایی عرضه آنچه پیش از این برآورد کرده بود (یک میلیون هدست در اولین سال) را ندارد.

فایننشال تایمز، به نقل از افرادی که مستقیما در جریان پروسه تولید این محصول هستند، مدعی شده که عواملی مثل پیچیدگی در طراحی و دشواری‌های تولید، علت اصلی عقب‌نشینی اپل از هدف‌گذاری اولیه خود اعلام شده‌اند. همچنین، با توجه به قیمت گزاف 3,500 دلاری این هدست، اپل قصد داشته تا سال 2025 ورژن ارزان‌قیمت‌تری از آن را – با نام احتمالی Apple Vision One یا Apple One – به تولید برساند که طبق ادعای فایننشال تایمز، این تصمیم نیز به ناچار به تعویق افتاده است.

اپل پیش از این اعلام کرده بود که Apple Vision Pro حداقل تا اوایل سال 2024 وارد بازار نخواهد شد. با این اوصاف، بین زمان معرفی تا زمان ورود این محصول به بازار، وقفه‌ای طولانی خواهیم داشت. شاید برخی تصور کنند که هدف اپل از ایجاد این فاصله زمانی آن است که توسعه‌دهندگان وقت کافی برای خلق اپلیکیشن‌های متناسب با Vision Pro را داشته باشند، اما به باور تحلیلگران حوزه فناوری، علت اصلی این وقفه را باید در مشکلات مربوط به زنجیره تأمین جست‌وجو کرد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی منابع خبری حوزه صنعت، در حال حاضر کمپانی چینی Luxshare تنها مونتاژ کننده هدست Vision Pro برای اپل است. به گفته افراد نزدیک به این دو کمپانی، Luxshare خود را برای تولید کمتر از 400 هزار دستگاه هدست در سال 2024 آماده می‌کند. از طرفی، دو کمپانی چینی دیگر – که وظیفه تأمین برخی قطعات Vision Pro را بر عهده دارند – مدعی شدند که اپل برای سال اول، سفارش تولید قطعه جهت ساخت 130 تا 150 هزار دستگاه هدست را به آنها داده است.

آمارهای ذکر شده حاکی از آن است که اپل از هدف اولیه خود (تولید 1 میلیون هدست در 12 ماه نخست) فاصله گرفته است. با توجه به اینکه اپل از لحاظ پایبند بودن به ضرب‌الاجل‌های خود در عرضه محصولاتش سابقه چندان درخشانی ندارد، تحلیلگران و کارشناسان صنعت بر این باورند که عقب‌نشینی اپل از هدف‌گذاری اولیه خود، به ناتوانی این شرکت در برآورد صحیح از ظرفیت تولید مربوط می‌شود.

البته، تحلیلگران مختلف پیش‌بینی‌های متفاوتی از رقم تولید Vision Pro دارند. به عنوان مثال، تحلیلگران وال‌استریت این رقم را از چند صد هزار تا چندین میلیون (در سال اول) تخمین زده‌اند. در هنگام رونمایی از این هدست در ماه قبل، مؤسسه Wedbush عرضه حدود 150 هزار دستگاه از آن را در سال نخست پیش‌بینی کرد. Morgan Stanley و Goldman Sachs نیز به‌ترتیب ارقام 850 هزار و 5 میلیون هدست را برای سال 2024 تخمین زدند. بد نیست بدانید، اپل در اولین سال عرضه آیفون، توانست 1.4 میلیون دستگاه از این گوشی هوشمند را به فروش برساند.

در این میان، به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تولید Apple Vision Pro، تأمین نمایشگرهای آن باشد. نمایشگرهای مورد نیاز این هدست عبارتند از دو صفحه میکرو-اولد داخلی (یک صفحه برای هر چشم) و یک واحد خمیده محدب در بیرون دستگاه. رزولوشن نمایشگرهای داخلی Vision Pro در حال حاضر از تمام نمونه‌های موجود در بازار بالاتر بوده و پنل بیرونی منعکس‌کننده چشمان کاربر به دنیای بیرون است.

به گفته افراد آگاه، نمایشگرهای میکرو-اولدی که در ساخت پیش‌نمونه اولیه Vision Pro به کار گرفته شد، محصول سونی و TSMC است (هرچند که این دو شرکت تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده‌اند). این افراد خاطرنشان کردند که اپل از عملکرد تأمین‌کنندگان خود – به ویژه در میزان بازده تولید میکرو-اولدهای سالم – رضایت کافی ندارد. ناگفته نماند، نمایشگرهای میکرو-اولد گران‌قیمت‌ترین قطعه مورد استفاده در ساخت Vision Pro محسوب می‌شوند.

جی گلدبرگ (Jay Goldberg)، مؤسس کمپانی تحلیل بازار D/D Advisors، مشکلات به وجود آمده بر سر راه Apple Vision Pro را چالش‌هایی عادی می‌داند که برای رشد هر محصولی لازمند. به گفته گلدبرگ، این هدست پیچیده‌ترین دیوایس مصرفی است که تا به حال ساخته شده است. البته قیمت بالاتر از حد انتظار این هدست از همان اول نشان می‌داد که اپل هزینه‌ ناکارآمدی‌های تولید را نیز در قیمت تمام‌شده لحاظ کرده، زیرا می‌دانسته که در حال حاضر بازده خروجی این محصول (در مقایسه با سایر محصولات شناخته‌شده این شرکت) بسیار پایین است. به‌گفته گلدبرگ سطح تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت Vision Pro بسیار بالا بوده و قاعدتا افزایش حجم تولید آن زمان‌بر خواهد بود. لذا اپل می‌داند که در سال نخست عرضه این محصول، سود چندانی از آن عاید شرکت نخواهد شد.

تروشی شیمیزو (Terushi Shimizu) – که ریاست بخش نیمه‌رسانا در سونی را بر عهده دارد – اخیرا در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای به نکته جالبی اشاره کرد. به گفته وی، سونی نسبت به اینکه هدست‌های واقعیت ترکیبی تا چه حد فراگیر می‌شوند موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کرده و به همین دلیل تمایلی به افزایش چشمگیر تولید این محصول نداشته است. در حال حاضر سونی منتظر است تا ببیند تقاضا برای نمایشگرهای میکرو-اولد تا چه اندازه افزایش می‌یابد. اما به گفته شیمیزو، بعید است سونی تولید این نمایشگرها را در مقیاس سنسورهای تصویری دنبال کند. بد نیست بدانید، سونی در حال احداث کارخانه‌ جدیدی‌ست تا بتواند حجم تولید تراشه‌های مورد استفاده در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را افزایش دهد.

همان طور که پیش از این هم ذکر شد، اپل طبق خبرهای تأیید نشده قصد دارد نسل دوم هدست Vision Pro را با قیمت پایین‌تر به تولید برساند. از قرار معلوم، اپل در تأمین نمایشگرهای این هدست با سامسونگ و ال‌جی همکاری خواهد کرد. با توجه به قیمت بالای نمایشگرهای میکرو-اولد، اپل استفاده از نمایشگرهای دیگر – از جمله مینی-ال‌ای‌دی – را نیز بررسی کرده، اما به گفته افراد آگاه، اپل اصرار دارد که حتی در ساخت ورژن ارزان‌قیمت نیز همچنان از نمایشگرهای میکرو-اولد استفاده کند. (هرچند که تا کنون هیچ‌یک از تأمین‌کنندگان نتوانسته انتظارات اپل را در این زمینه برآورده کند)

یکی از افراد نزدیک به Luxshare در مصاحبه با فایننشال تایمز مدعی شده که Luxshare (مونتاژکننده فعلی Vision Pro) از تصمیم اخیر اپل برای کاهش حجم تولید این هدست دلسرد شده زیرا این کمپانی چینی در حال افزایش ظرفیت خط مونتاژ خود بوده تا بتواند در سال‌های آتی چیزی حدود 18 میلیون هدست در سال را برای اپل تولید کند.

در پایان گفتنی‌ست، علی‌رغم تمام چالش‌های موجود بر سر راه Apple Vision Pro، کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی Canalys بر این باورند که تعداد کاربران فعال این هدست در عرض 5 سال از مرز 20 میلیون نفر عبور خواهد کرد. به گفته جیسون لو (Jason Low)، تحلیلگر Canalys، با توجه به اینکه در حال حاضر Vision Pro در مقیاس کم به تولید می‌رسد، طرفداران وفادار اپل با ثبت پیش-سفارش برای خرید این محصول، خیلی زود بازار آمریکا را از این هدست خالی خواهند کرد. طبق پیش‌بینی جیسون لو، اپل در سال آینده 350 هزار دستگاه هدست Vision Pro را به تولید می‌رساند که انتظار می‌رود این رقم در عرض پنج سال به 12.6 میلیون دستگاه افزایش یابد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4969-apple-forced-to-make-cuts-to-production-forecasts-for-vision-pro-financial-times-reports.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا