اخبار فناوری

خبر جدید | شیائومی Redmi Note 12 Pro در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : خانواده ردمی نوت 12 یکی از شلوغ‌ترین مجموعه‌های شیائومی در رده میانی‌ست که از جمله اعضای برجسته آن جدا از Redmi Note 12 Pro ،Note 12 و +Note 12 Pro می‌توان به Redmi Note 12S و Note 12T Pro ،Note 12 Turbo و Redmi Note 12 4G اشاره کرد. از این جمع Redmi Note 12 Pro یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین گوشی‌های فعلی بازار است که با در اختیار داشتن یک صفحه‌نمایش نسبتاً بزرگ OLED، دوربین مجهز به OIS و باتری حجیم با شارژ سریع گزینه‌های مناسبی را بر جلب نظر خریداران ارائه می‌کند. این گوشی 5G به اسپیکرهای استریو و جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز مجهز است. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Redmi Note 12 Pro می‌پردازیم.

طبق معمول بهتر است در ابتدا کمی بیش‌تر با این گوشی آشنا شویم؛ Redmi Note 12 Pro که در اواخر اکتبر 2022 (اوائل آبان 1401) همراه با سه گوشی دیگر شامل نوت 12، نوت 12 پرو پلاس و نوت 12 اکسپلورر ادیشن معرفی شد میان‌رده‌ای نسبتاً سطح بالا با امکاناتی قابل‌قبول در این رده قیمتی‌ست که با وجود آن‌که مثل +Redmi Note 12 Pro به دوربین 200 مگاپیکسلی و شارژ سریع 120 واتی مجهز نیست اما هنوز می‌توان نکات جذابی را در آن سراغ گرفت. این گوشی 187 گرمی در سه رنگ مشکی، سفید و آبی، ساده به‌نظر می‌رسد و رنگ صورتی جذاب آن ظاهراً در نسخه گلوبال و جهانی این گوشی غایب است. بدنه IP53 گوشی محافظت خاصی را در برابر نفوذ آب از خود نشان نمی‌دهد و پوشش Gorilla Glass 5 روی صفحه‌نمایش نیز با وجود حس مثبتی که در نگاه اول ایجاد می‌کند عملاً بسیار قدیمی بوده (معرفی در سال 2017) و نمی‌توان از آن به‌عنوان نکته مثبت خاصی یاد کرد.

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی AMOLED‌ گوشی از وضوح 1080×2400 پیکسل، نرخ رفرش حداکثر 120 هرتزی، کنتراست 5,000,000:1 و روشنایی نقطه‌ای حداکثر 900 نیتی برخوردار است و به‌گفته شرکت سازنده از پخش محتوای دالبی ویژن نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین بالای صفحه‌نمایش 16 مگاپیکسلی بدون فوکوس خودکار با پشتیبانی از برداشت ویدئوی 1080p/60fps است و امکان تشخیص چهره دو بعدی را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. دوربین اصلی یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور نسبتاً بزرگ 1/1.56 اینچی IMX766 شرکت سونی‌ست که پیکسل‌های آن پس از ترکیب با یکدیگر و کاهش وضوح عکس به 12.5 مگاپیکسل به اندازه 2 میکرون دست پیدا می‌‌کنند. لنز شش مرحله‌ای f/1.9 مقابل این دوربین از OIS برخوردار است. دو دوربین کم‌اهمیت دیگر شامل یک 8 مگاپیکسلی با لنز f/2.2 اولتراواید و یک 2 مگاپیکسلی ماکرو با f/2.4‌ می‌شوند که هر دو فاقد فوکوس خودکارند.

پردازنده 6 نانومتری Redmi Note 12 Pro از نوع دیمنسیتی 1080 انتخاب شده که تنها دو هسته قوی‌تر A78 دارد و شش هسته دیگر آن از نوع سطح پایین A55 انتخاب شده‌‌اند. گرافیک Mali-G68 این چیپ‌ست البته چندان ضعیف نبوده و با برخورداری از 4 هسته پردازشی برای این رده قیمتی کافی به‌نظر می‌رسد. شیائومی در مورد سرعت رم و حافظه داخلی ضعیف عمل کرده و در حالی‌که رم 6 یا 8 گیگابایتی آن از نوع LPDDR4X انتخاب شده، حافظه داخلی از نوع UFS 2.2 است. ذکر این نکته اهمیت دارد که پروسسور دیمنسیتی 1080 نوت 12 پرو از هر دو استانداردهای حافظه سریع‌تر LPDDR5 و UFS 3.1‌ پشتیبانی می‌کند و استفاده از حافظه‌های کندتر عملاً تصمیم خود شرکت شیائومی‌ست. در نهایت به‌عنوان نکات آخر باید به باتری 5,000mAh گوشی با شارژر سیمی 67 واتی، اسپیکرهای استریو، جک 3.5 میلی‌متری هدست، سنسور اثر انگشت جانبی، NFC، وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 دستگاه اشاره کرد.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Redmi Note 12 Pro نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Redmi Note 12 Pro در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «ردمی نوت 12 پرو پیشنهادی قابل اطمینان است؛ مدلی‌که به‌روزرسانی‌های معنادار متعددی را نسبت به Redmi Nte 11 Pro 5G به ارمغان می‌آورد. این مدل، ارائه‌کننده یکی از بهترین نمایشگرهای OLED در این رده قیمتی‌ست که کاملاً روشن بوده، بیش از 1 میلیارد رنگ را ارائه می‌دهد و از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند. چیپ‌ست دیمنسیتی 1080 ارتقاء بزرگی نسبت به دیمنسیتی 920 سال گذشته نیست اما هنوز به‌اندازه کافی توانمند بوده و [تجربه] گیمینگ روان و پایداری را به‌دست می‌دهد.»

نکات مثبت و منفی Redmi Note 12 Pro از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی کلاسیک با شیشه دوگانه، IP53 و چسبندگی کافی در دست

OLED عالی 120 هرتزی، دالبی ویژن، 1 میلیارد رنگ

عمر باتری خوب، شارژ سریع

پرفورمنس خوب، پایداری عالی

کیفیت عکس و ویدئوی عالی

اینفرارد، 5G، دو سیم‌کارت، NFC، دالبی آتموس و اسپیکرهای استریو

مصرف باتری بیش از حد متوسط در حالت Standby

بهترین و عالی نبودن اسپیکرها

نبود EIS در برداشت ویدئوی 4K

ارائه با اندروید 12 و نه 13

GSMArena در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی که به‌صورت پیش‌فرض با وضوح 12.5 مگاپیکسل و در نور کامل روز برداشت می‌شود می‌گوید: «عکس‌های استاندارد دوربین اصلی با دارا بودن جزییات کافی، کنتراست بالا، نویز صفر و رنگ‌های پر زرق و برق و شاید تا حدودی اشباع‌شده عالی هستند. طیف دینامیکی خوب است اما در بالاترین سطح نبوده و ما این شیوه را ترجیح می‌دهیم. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در هیچ یک از این صحنه‌ها شاهد فعال شدن HDR نبودیم.» عکس‌های این دوربین مطمئنا در سطح پرچمداران نیستند اما پرچمدارانی را می‌توانیم نام ببریم که عکس‌های مشابه یا حتی بدتری را تولید کرده‌اند. می‌توان گفت که این عکس‌ها کمی مصنوعی (یا به بیان دیگر بیش از اندازه پردازش شده) هستند و بیش از اندازه تمیز و پر زرق و برق به‌نظر می‌رسند. اما با این توصیفات وارد قلمروی سخت‌گیری بیش از اندازه می‌شویم و برای یک گوشی میان‌رده نیازی به این سخت‌گیری‌ها نیست.

کیفیت عکس‌های دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی با توجه به مشخصات این دوربین و لنز ساده آن، «عالی» ارزیابی شده‌ و با ارائه جزییات ریز، نویز کمی در آن‌ها دیده می‌شود. عکس‌های این دوربین برخلاف دوربین اصلی بیش از اندازه تمیز و پاک (پروسس بیش از اندازه) نشده و به همین علت است که عکس‌ها آن به‌جای مصنوعی و پر زرق و برق بودن، طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند. تصاویر دوربین اولتراواید Note 12 Pro دارای کنتراست بالا و طیف دینامیکی خوبی بوده و رنگ‌ها به واقعیت نزدیکند. GSMArena از دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو نیز رضایت داشته و از جزییات خوب عکس‌های آن و اشباع مناسب سخن می‌گوید. در نور مناسب، نویز در سطح پایینی باقی می‌ماند و طیف دینامیکی برای تصاویر کلوزآپ یا از فاصله نزدیک خوب است.

حالت شب خودکار (Auto Night mode) به‌صورت پیش‌فرض برای دوربین اصلی نوت 12 پرو فعال است بدان معنا که دوربین بسته به میزان روشنایی سوژه پیش رو به‌صورت خودکار در مورد به‌کارگیری حالت شب تصمیم‌گیری می‌کند. این حالت البته فقط برای دوربین اصلی در دسترس است و برای گرفتن عکس در حالت شب با دوربین اولتراواید باید این گزینه را به‌صورت دستی فعال کرد. به‌گفته GSMArena‌ عکس‌های دوربین اصلی در دو وضعیت نایت مد دستی و خودکار تفاوت کمی با هم دارند و شاید در برخی موارد با روشنایی بیش‌تر و نورگیری بهتری برای سایه‌ها در حالت شب دستی روبرو شویم. عکس‌های دوربین اصلی در این دو حالت (که گرفتن آن به 1 تا 2 ثانیه زمان نیاز دارد) عالی به‌نظر می‌رسند و «نورگیری عالی، جزییات فراوان تفکیک‌شده، نویز کم، اشباع رنگ عالی و طیف دینامیکی باشکوهی» را به نمایش می‌گذارند.

عکس‌های عادی دوربین اولتراواید در شب (بدون فعال بودن حالت شب) در سطح «اوکی» و معمولی بوده و جزییاتی قابل قبول و اشباع رنگ خوبی دارند. این عکس‌ها البته هنوز کاملاً تاریک است، کمی نویز داشته و طیف دینامیکی محدودی دارند. حالت شب، عکس‌های دوربین اولتراواید را با نورگیری و طیف دینامیکی بهتر همراه با رنگ‌های براق‌تر بهبود می‌بخشد اما «جزییات نصف شده و عکس‌ها کاملاً لکه‌دارند.»

سنسور دوربین 16 مگاپیکسلی سلفی گوشی به‌گفته GSMArena از نوع OV16A1Q شرکت آمنی‌ویژن انتخاب شده که در سال گذشته در بسیاری از گوشی‌های شیائومی به‌کار گرفته شده است. این دوربین به‌جای ذخیره عکس‌های 4 مگاپیکسلی هنوز عکس‌های 16 مگاپیکسل برداشت می‌کند که به‌زعم نویسندگان این مطلب با پرداخت مناسب به سوژه، جزییاتی در سطح «اوکی»، رنگ‌های عالی و کنتراست بالا، «دوست‌داشتنی» هستند. طیف دینامیکی این عکس‌ها همیشه پایین است بنابراین اگر به میزان بیش‌تری از این فاکتور نیاز داریند باید گزینه HDR را فعال کنید.

حداکثر وضوح ویدئوهای دوربین اصلی گوشی 4K/30fps است، دوربین اولتراواید با حداکثر وضوح 1080p/30fps فیلم‌برداری می‌کند و ویدئوهای دوربین ماکرو نیز به وضوح 720p/30fps محدودند. نرخ 60 فریم در ثانیه نیز برای ویدئوهای 1080p دوربین اصلی و سلفی در دسترس قرار دارند. GSMArena ویدئوهای 4K دوربین اصلی را «چشمگیر با سطح بالایی از جزییات تفکیک‌شده، رندر کلی دلپذیر و رنگ‌های زنده و شاید تا حدودی اشباع‌شده» توصیف می‌کند. شارپ‌نس این ویدئوها می‌توانست کمی پایین‌تر باشد اما در همین سطح نیز با کیفیت «بسیار خوبی» روبرو می‌شویم. این ویدئوها همچنین در نور روز خالی از نویز بوده و کنتراست بالا و طیف دینامیکی گسترده‌ای را ارائه می‌دهند. ویدئوهای 1080p دوربین اولتراواید ردمی نوت 12 پرو در این بررسی، «عالی» توصیف شده‌اند و «جزییات بسیار بالا، نویز کم، رنگ‌های دقیق و محدوده دینامیکی ممتازی» دارند. ویدئوهای این دوربین از مزیت EIS یا لرزه‌گیر دیجیتال برخوردارند که در ویدئوهای 4K دوربین اصلی جایی ندارد.

Tech Advisor

در بررسی Tech Advisor از Redmi Note 12 Pro به قلم Anyron Copeman در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «نوت 12 پرو یک تنزل جایگاه مشخص نسبت به [مدل] پرو پلاس است اما از سوی دیگر به میزان قابل توجه‌ای ارزان‌تر است. این مدل یک گوشی عالی برای قیمت پرداختی‌ست اگرچه همین [توصیف] می‌تواند در مورد بسیاری از گوشی‌های هم‌قیمت [این مدل] نیز گفته شود.»

نکات مثبت و منفی Redmi Note 12 Pro از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

طراحی شیک و درجه یک

نمایشگر فلت 120 هرتزی ممتاز

مقاومت در برابر آب IP53

دوربین اصلی چشمگیر

نرم‌افزار MIUI خسته‌کننده

محدودیت به حافظه 128 گیگابایتی (!)

Tech Advisor در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی می‌گوید: دوربین 50 مگاپیکسلی گوشی همواره فوق‌العاده نیست اما می‌توانید با کمک آن برخی نتایج عالی را به‌دست بیاورید. این موضوع به‌خصوص هنگام برداشت تصاویر منظره مشهود است؛ جایی‌که سطح چشمگیری از جزییات و طیف دینامیکی عالی به‌دست می‌آید. پردازش بعد از گرفته شدن عکس می‌تواند در برخی موارد به ایجاد رنگ‌های اشباع‌شده بی‌انجامد اما رنگ عکس‌ها عمدتاً واقعی‌ست. بیش‌تر تست‌های من در یک روز آفتابی انجام شد اما احتمالاً این دوربین بیش‌تر مناسب محیط‌های ابری‌ست. این منبع در مورد دوربین 8 مگاپیکسلی گوشی می‌گوید: «میدان دید 120 درجه‌ای سودمند است اما دقت رنگ، نورگیری و طیف دینامیکی همگی به میزان مشهودی از لنز اصلی بدتر هستند.» دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو به‌گونه تعجب‌برانگیزی قدرتمند است. این دوربین جزییات بسیار خوبی را ثبت می‌کند که در بسیاری از گوشی‌ها امکان‌پذیر نیست.

Phone Arena

Stanislav Serbezov نویسنده بررسی Phone Arena، ردمی نوت 12 پرو را گوشی توانمندی معرفی می‌کند که می‌تواند با پرفورمنس قابل اطمینان و نتایج دوربین‌ها شما را شگفت‌زده کند. این گوشی به معیاری داخلی برای ردمی تبدیل شده که بدون مشکلات و گیرهای گاه و بی‌گاه نرم‌افزاری و بدون صرفنظر کردن از برخی امکانات به‌خوبی کار می‌کند.

نکات مثبت و منفی Redmi Note 12 Pro از نگاه Phone Arena شامل این موارد می‌شوند:

سنگین و همچنان راحت

نمایشگر سرزنده و روان 120 هرتزی

هزاران ویژگی اضافه MIUI

حالت حرفه‌ای دوربین

اجرای آسان اپلیکیشن‌های سنگین

سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری رقابتی

شارژ 67 واتی سریع

نکات عجیب و غریب MIUI

تجهیز اولیه به اندروید 12

توناژ متفاوت [عکس‌های] دوربین اصلی و اولتراواید

صدای بیش‌تر اسپیکر پایینی از بالایی

تبلغیات کم‌تر از حد انتظار اما هنوز با حضور تبلیغات

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اضافی

مشکلات جزیی نیازمند به اقدامات حرفه‌ای و پیشرفته

تلاش و ناکامی در ظاهر شدن به‌عنوان یک گوشی Pixel

نویسنده فون‌آرنا با تجربه استفاده از ردمی نوت 12 پرو پلاس سیستم دوربین این دو گوشی را به‌شدت تحت تأثیر گوشی‌های پیکسل می‌داند و معتقد است هر دو گوشی (نوت 12 پرو و نوت 12 پرو پلاس) نه به آن ‌خوبی و نه به آن هوشمندی کار می‌کنند! از جمله دلائل ذکر شده برای این موضوع به تصحیح رنگ اشاره شده که به ایجاد عکس‌های بیش از اندازه اشباع شده می‌انجامد، تلاش برای انجام بوکه جهت گرفتن عکس‌های پرتره در مقایسه با یک بوکه واقعی «ناهموار و غیر واقعی» ارزیابی می‌شود و ارتقاء خودکار (auto-enhancements) نیز به‌زعم نویسنده در بهترین حالت ناتمام و نصفه‌کاره است. در ادامه این مطلب البته از نتایج «کاملاً معجزه‌آسای» دوربین اصلی در زمان ثابت بودن سوژه سخن گفته می‌شود اما در برخورد با یک سوژه متحرک مثل حیوان خانگی یا کودکان یا هر سوژه دیگری که کنتراست خوبی نسبت به پس‌زمینه ندارد به‌گفته نویسنده با نتیجه مطلوبی روبرو نمی‌شویم.

عکس‌های دوربین اولتراواید به‌گفته فون‌آرنا به میز مشهودی گرم‌تر از عکس‌های دوربین اصلی هستند و دوربین ماکرو نیز از نگاه نویسنده این مطلب یکی از بخش‌های ضعیف‌تر شده نسبت به مدل پرو پلاس است.

Notebook Check

در بررسی Notebook Check از Redmi Note 12 Pro به قلم Daniel Schmidt در قسمت نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «ردمی نوت 12 پرو یک ارتقاء موفقیت‌آمیز نسبت به نوت 11 پرو است که ما لزوماً تنها با نگاه کردن با صفحه اطلاعات [گوشی] انتظار آن را نداشتیم. با وجود آن‌که دوربین اصلی تنها 50 مگاپیکسل وضوح دارد (در مقایسه با دوربین 108 مگاپیکسلی نسل قبل و 200 مگاپیکسلی پرو پلاس) اما حسگر تصویری سونی با تثبیت نوری، آن را به یک پکیج کلی بسیار خوب برای یک گوشی هوشمند میان‌رده با قیمت کم‌تر از 400 یورو بدل می‌کند به‌خصوص که بالاخره می‌توانید [با این دوربین] ویدئوهای UHD برداشت کنید.» وای‌فای 6، عمر باتری طولانی، یک پنل AMOLED‌ پر نور 120 هرتزی، گرمای کم، یک چیپ‌ست قابل اطمینان و شارژ سریع از دیگر موارد مثبت این گوشی برشمرده شده‌اند.

نکات مثبت و منفی Redmi Note 12 Pro از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

پنل AMOLED پر نور

نمایشگر زییا (120 هرتز، انحراف رنگی کم)

عملکرد شارژ سریع + شارژر

تجهیزات خوب (؟)

دوربین اصلی جذاب با OIS

زمان‌بندی ارتقاء

استاندارد USB کند

امکان‌پذیر نبودن ارتقاء حافظه داخلی

محدودیت به مجوز IP53

سطح بسیار براق

نویسنده نوت‌بوک چک در مورد عکس‌های دوربین اصلی گوشی می‌گوید: سنسور Sony IMX766 دوربین اصلی در شرایط نور روز (با وجود آن‌که از وایت‌بالانس آن رضایت نداشیم) در برداشت عکس‌های زیبا با جزییات بالا و شارپ‌نس خوب موفق عمل می‌کند و نتایج آن برای یک گوشی میان‌رده رضایت‌بخش است. کیفیت تصویر آن حتی در نور کم نیز بسیار بهتر از نوت 11 پرو است. این شرایط البته برای دوربین اولتراواید برقرار نیست و علاوه بر آشفتگی تصویر در کناره‌ها، جزییات تصویری غیرواقعی (image artifacts) و سطح پایینی از شارپ‌نس را ارائه می‌کند. نویسنده مقاله نوت‌بوک چک با بررسی دوربین اصلی گوشی در شرایط نوری کنترل شده از باقی ماندن انحرافات اندازه‌گیری شده از رنگ‌های مرجع در محدوده رضایت‌بخش این دوربین سخت می‌گوید که نسبت به نسل قبلی آن بسیار بهبود پیدا کرده است. این منبع البته از شفایفت کم‌تر رنگ‌ها سخن گفته و از ضعف نوت 12 پرو برای بازتولید رنگ سفید یاد می‌کند.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4946-xiaomi-redmi-note-12-pro-5g-in-medias.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا