اخبار فناوری

خبر جدید | رویترز اعلام کرد: احتمال بازگشت هواوی به تولید گوشی‌های 5G | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : در سال 2019، آمریکا هواوی را در لیست سیاه وزارت بازرگانی این کشور قرار داد. از این رو، اکنون حدود چهار سال است که هواوی با تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کند. به موجب این تحریم‌ها، کمپانی‌هایی که در تولیدات خود به نحوی از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کنند، از فروش هر گونه محصول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به هواوی منع شده‌اند. به این ترتیب، دسترسی هواوی به چیپ‌ست‌های 5G مختل شده و این کمپانی مدت‌هاست موفق به تولید اسمارت‌فون نسل پنجم نشده است. اما طبق خبری که روز چهارشنبه 12 جولای 2023 (21 تیر 1402) از سوی رویترز منتشر شد، ممکن است هواوی به تولید گوشی‌های 5G برگردد.

رویترز در این خبر به اطلاعات به دست آمده از سه مؤسسه تحقیقاتی حوزه فناوری استناد می‌کند. به گفته این سه مؤسسه، به لطف پیشرفت‌های هواوی در زمینه ابزارهای طراحی تراشه و همچنین همکاری با کمپانی چینی SMIC، انتظار می‌رود هواوی توانایی دسترسی به چیپ‌های 5G را داشته باشد. لازم به ذکر است، این سه مؤسسه تحقیقاتی – که اطلاعات خود را برگرفته از منابع صنعتی از جمله تأمین‌کنندگان هواوی – اعلام کرده‌اند، به دلیل محرمانه بودن توافق‌های خود با مشتریان‌شان، خواستند نام‌شان فاش نشود.

بازگشت به بازار گوشی‌های هوشمند 5G برای هواوی که به گفته خود حدود سه سال برای بقا می‌جنگید، یک پیروزی بزرگ به شمار می‌رود. درآمد کسب‌وکار اقلام مصرفی هواوی در سال 2020 به بالاترین میزان خود یعنی 483 میلیارد یوان (حدود 67 میلیارد دلار) رسیده بود، اما با آغاز تأثیر تحریم‌های ایالات متحده، پس از یک سال تقریبا تا 50 درصد افت کرد.

نباید فراموش کنیم کمپانی هواوی زمانی بر سر کسب عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی هوشمند با اپل و سامسونگ رقابت می‌کرد، تا اینکه تحریم‌های آمریکا در سال 2019 مانع دسترسی این شرکت چینی به تراشه‌های مورد نیاز برای ساخت دیوایس‌های پیشرفته نسل پنجمی شد. گفتنی‌ست، ایالات متحده و برخی دولت‌های اروپایی هواوی را به دید یک تهدید امنیتی نگاه می‌کنند؛ اتهامی که هواوی همواره آن را تکذیب کرده است. لذا پس از اعمال تحریم‌ها تا کنون، تولید مدل‌های 5G هواوی صرفا با استفاده از چیپ‌های نسل پنجمی از قبل ذخیره شده (آن هم در مقیاس بسیار محدود) صورت گرفته است.

هواوی که چند سال اخیر به فروش گوشی‌های نهایتا 4G محدود شده، سال گذشته همزمان با رقم خوردن پایین‌ترین میزان فروش خود، از اکثر رده‌بندی‌های جهانی در زمینه گوشی‌های هوشمند جا ماند. هرچند که به گزارش مؤسسه Canalys، در سه‌ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش 10 درصدی از سهم خود در بازار چین بود.

پیش‌بینی از وضعیت هواوی در بازار 5G

طبق اطلاعات فاش شده از سوی یکی از سه مؤسسه تحقیقاتی یاد شده، انتظار می‌رود تراشه‌های طراحی‌شده توسط هواوی با پروسه N+1 شرکت SMIC به تولید برسند. البته، نرخ بازدهی تراشه‌های قابل‌استفاده زیر 50 درصد تخمین زده شده که با این حساب، عرضه گوشی‌های نسل پنجمی هواوی به حدود 2 تا 4 میلیون دستگاه محدود خواهد شد. هرچند که یکی دیگر از این مؤسسات، بدون ارائه جزییات بیشتر، عرضه دیوایس‌های 5G هواوی را تا 10 میلیون دستگاه پیش‌بینی کرده است.

داده‌های Canalys حاکی از آن است که هواوی در سال 2019 – که در اوج به سر می‌برد – موفق به عرضه 240.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سراسر جهان شده بود. البته این آمار مربوط به قبل از واگذاری Honor توسط هواوی است. گفتنی‌ست، حدود یک پنجم عرضه گوشی‌های هواوی در آن سال، از تولیدات Honor بوده است.

هر سه مؤسسه تحقیقاتی – که اطلاعات خود را در اختیار رویترز قرر دادند – بر این باورند که هواوی در سال جاری میلادی می‌تواند ورژن نسل پنجمی مدل‌های پرچمدار خود (مثل P60 که زمانی یکی از رقیبان آیفون هم‌نسل خود محسوب می‌شد) را به تولید رسانده و آنها را از اوایل سال 2024 وارد بازار کند. این مؤسسات یادآور شدند که پیش‌بینی آنها بر مبنای اطلاعات حاصل از ارتباط با زنجیره تأمین هواوی و همچنین اعلانات اخیر خود شرکت، انجام شده است.

لازم به ذکر است، در نتیجه تحریم‌های ایالات متحده، هواوی از سیستم‌عامل اندروید گوگل و متعاقبا باندلِ سرویس‌های توسعه‌دهندگان (که بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید مبتنی بر آن هستند) نیز محروم شد و همین امر، از محبوبیت گوشی‌های هواوی در خارج از چین کاست.

ابزارهای طراحی تراشه

به گفته مؤسسات تحقیقاتی یادشده، هواوی در ماه مارچ از پیشرفت‌های خوبی در حوزه ابزارهای EDA برای تراشه‌های ساخته شده با لیتوگرافی 14 نانومتری و بالاتر از آن خبر داد. گفتنی‌ست، EDA کوتاه‌شده electronic design automation به معنای «اتوماسیون طراحی الکترونیکی» است. کمپانی‌های طراح تراشه با استفاده از نرم‌افزار EDA، اقدام به تولید طرح اولیه برای ساخت چیپ‌ست می‌کنند. (قبل از آنکه چیپ‌ست در کارخانه‌های ساخت محصولات نیمه‌رسانا به تولید انبوه برسد)

مؤسسات تحقیقاتی یادشده، با استناد به منابع آگاه صنعتی، بر این باورند که نرم‌افزار EDA هواوی در کنار تکنولوژی ساخت N+1 شرکت SMIC، می‌تواند منجر به تولید تراشه‌های 7 نانومتری شود؛ تراشه‌های قدرتمندی که عمدتا در تولید گوشی‌های نسل پنجمی از آنها استفاده می‌شود.

بد نیست بدانید، دولت آمریکا از دسترسی SMIC به دستگاه EUV ممانعت به عمل آورده است. این ماشین – که یکی از ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه به شمار می‌رود – در حال حاضر فقط توسط کمپانی هلندی ASML تولید شده و در ساخت تراشه‌های 7 نانومتری و پیشرفته‌تر نقشی کلیدی دارد. اما یافته‌های برخی تحلیلگران حاکی از آن است که کمپانی SMIC با خرید دستگاه‌های ساده‌تر DUV از شرکت هلندی ASML و ایجاد برخی تغییرات در آن، موفق به ساخت تراشه‌های 7 نانومتری شده است.

به گفته یکی از این مؤسسات تحقیقاتی، هواوی از SMIC درخواست کرده که در سال جاری میلادی، چیپ‌های زیر 14 نانومتری را برای ساخت محصولات نسل پنجمی به تولید برساند. البته به باور دوگ فولر (Doug Fuller)، پژوهشگر حوزه تراشه در دانشگاه کسب‌وکار کپنهاگ، پیش‌بینی نرخ بازدهی کمتر از 50 درصد به این معناست که تولید تراشه‌های 5G برای هواوی گران تمام خواهد شد و قاعدتا این تراشه‌ها نمی‌توانند قیمت رقابتی داشته باشند.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4986-huawei-to-launch-smartphone-with-5g-reuters-reports.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا