اخبار فناوری

خبر جدید | آشنایی با سازوکار شبکه Find My Device و امکانات متنوع آن | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ: یکی از ترسناک ترین لحظات زندگی امروز زمانی است که متوجه می شوید گوشی هوشمند شما در اطراف نیست و نمی توانید آن را پیدا کنید. در چنین شرایطی نمی توانید به راحتی متوجه گم شدن یا دزدیده شدن گوشی خود شوید. البته اگر از کاربران اندروید هستید، به لطف راه حل جدید گوگل به راحتی می توانید گوشی هوشمند خود را پیدا کنید. این راه حل جدید – معروف به شبکه Find My Device – در روز دوشنبه 8 آوریل 2024 (20 آوریل 1403) بر روی دستگاه های اندرویدی فعال شد و با کمک آن می توانید مکان دقیق دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها یا هوشمند را پیدا کنید. ساعت

در سال 2013، گوگل سرویسی به نام Android Device Manager راه اندازی کرد تا به کاربران کمک کند دستگاه های اندرویدی گم شده یا دزدیده شده را پیدا کنند. این سرویس در سال 2017 تکامل یافت و به Find My Device تغییر نام داد. اما اخیرا گوگل نسخه نهایی این سرویس را با نام Find My Device در اختیار کاربران قرار داده است. با توجه به اینکه قبلا شبکه Find My Device را معرفی کرده ایم، در این مقاله سعی داریم با توضیح بیشتر این سرویس، زوایای کمتر شناخته شده آن را بررسی کنیم.

Find My Device چیست؟

شبکه Find My Device در واقع یک شبکه یکپارچه از میلیون ها دستگاه اندرویدی دارای بلوتوث است که به طور مداوم به یکدیگر متصل هستند. دستگاه هایی که از این سرویس پشتیبانی می کنند از طریق فناوری بلوتوث با دستگاه های اندرویدی مجاور تعامل دارند و این مبنای شکل گیری این شبکه است. لازم به ذکر است که سرویس Find My Device علاوه بر اطلاع از موقعیت مکانی دستگاه، امکانات دیگری مانند قفل کردن دستگاه و یا حتی پاک کردن اطلاعات روی آن (از راه دور) را در اختیار کاربران قرار می دهد.

Find My Device چگونه کار می کند؟

شبکه Find My Device برای تعیین مکان دقیق دستگاه شما به دستگاه های دیگر متکی است. تصور کنید تبلت خود را روی میز کافی شاپ گذاشته اید. در این حالت تبلت شما بدون اینکه دیگران متوجه شوند از طریق بلوتوث به دستگاه های اندرویدی نزدیک متصل می شود. به لطف برقراری این ارتباط، دستگاه های نزدیک می توانند مکان تبلت شما را بدانند. در چنین حالتی کافی است اپلیکیشن Find My Device را در گوشی هوشمند خود باز کرده و شروع به ردیابی تبلت مورد نظر کنید. در این صورت، Google می‌تواند مکان دقیق رایانه لوحی شما را با استفاده از داده‌های موقعیت مکانی – ارسال شده به شبکه توسط دستگاه‌های نزدیک، اعلام کند.

نکته دیگر اینکه با توجه به بلوتوث بودن این شبکه، علاوه بر دستگاه های ذکر شده، می توان با اتصال ردیاب های بلوتوث به آن، موقعیت هر دستگاه دیگری را نیز مشخص کرد. این ردیاب ها به این معنی است که برچسب های یکسان به دستگاه های مختلف متصل می شوند. این برچسب ها – که مکانیزمی مشابه AirTag اپل دارند – توسط شرکت هایی مانند Tile، Chipolo و Pebblebee ساخته می شوند. (احتمالاً برچسب‌های ساخته شده توسط موتورولا، Eufy و سایر شرکت‌ها نیز تا پایان سال جاری تولید خواهند شد.) ناگفته نماند قابلیت ردیابی هدفون‌هایی مانند Pixel Buds Pro و همچنین برخی از هدفون‌های بلوتوث سونی و JBL. همچنین در شبکه Find My Device پیش بینی شده است. جالب اینجاست که بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند Nest نیز می‌توانند از Find My Device برای تعیین مکان دقیق‌تر در محیط خانه استفاده کنند.

اگر دستگاه من خاموش است، آیا امکان ردیابی آن در شبکه Find My Device وجود دارد؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. در حال حاضر تنها دو گوشی هوشمند Pixel 8 و Pixel 8 Pro را می توان در Find My Device در صورت خاموش بودن ردیابی کرد. این ویژگی به دلیل سخت افزار خاصی است که گوگل در ساخت این دو دستگاه استفاده کرده است. به گفته برخی کارشناسان، ظاهراً در ساخت این دو دستگاه از روشی بسیار کم مصرف برای انتقال سیگنال های بلوتوث استفاده شده است و این روند حتی در زمان خاموش بودن گوشی نیز می تواند ادامه یابد. طبیعتا گوگل با همکاری سایر شرکت ها به دنبال این است که دستگاه های بیشتری به این ویژگی مجهز شوند.

گوگل پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو

چگونه می توانید از داده های خود در صورت سرقت دستگاه محافظت کنید؟

پین، پین، الگو یا رمز عبور همه راه هایی برای قفل کردن تلفن شما و جلوگیری از دسترسی دیگران به آن هستند. اگر برای گوشی هوشمند دزدیده شده خود پین تنظیم نکرده اید، می توانید این کار را از طریق برنامه Find My Device انجام دهید. حتی اگر سارق موفق به دریافت پین گوشی شما شود، می توانید به راحتی از طریق اپلیکیشن Find My Device از حساب Google خود خارج شوید و دسترسی سارق به اطلاعات شخصی شما را غیرممکن کنید. برای اطمینان بیشتر، اگر گوشی به سرقت رفت، می توانید از طریق اپلیکیشن Find My Device گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

آیا شبکه Find My Device از قبل وجود دارد؟

بله، اما نه به شکل فعلی. این پلتفرم قبلا توسط گوگل ارائه شده بود، اما برای پیدا کردن یک دستگاه گم شده نیاز به اتصال آن به اینترنت است. به عبارت دیگر، تا زمانی که آن دستگاه به اینترنت متصل باشد، گوگل می تواند مکان دقیق یک دستگاه را به شما بگوید. اما در شبکه جدید Find My Device، حتی اگر دستگاه آفلاین باشد، می توان آن را با دقت (از طریق اتصال بلوتوث با دستگاه های نزدیک) ردیابی کرد.

چه دستگاه هایی در شبکه Find My Device گنجانده نشده است؟

در حال حاضر، شبکه Find My Device محدود به ایالات متحده و کانادا است و انتظار می‌رود در چند ماه آینده شامل بریتانیا و اروپا نیز شود. شکی نیست که گوگل قصد دارد این شبکه را گسترش دهد تا مناطق بیشتری را در بر بگیرد. نکته دیگر این است که گوگل سعی می کند طیف وسیعی از دستگاه های اندرویدی را در این شبکه پشتیبانی کند، اما اگر از گوشی هوشمند بسیار قدیمی استفاده می کنید، انتظار نداشته باشید که آن را در شبکه Find My Device ردیابی کنید. در مورد سایر دستگاه ها – مانند هدفون یا ساعت های هوشمند – نیز باید گفت که پشتیبانی یا عدم پشتیبانی آنها تا حد زیادی به سازنده بستگی دارد. بنابراین، هیچ تضمینی وجود ندارد که هدفون یا ساعت هوشمند شما در این شبکه قابل ردیابی باشد.

چگونه بفهمیم که در شبکه Find My Device هستیم یا خیر؟

حضور در شبکه Find My Device نیازی به به روز رسانی نرم افزاری بسیار دقیق ندارد. برای حضور در این شبکه کافیست آخرین نسخه اپلیکیشن Find My Device را نصب کنید. اگر قبلاً این کار را انجام داده اید، باید آن را به روز کنید. برای این منظور می توانید اپلیکیشن Find My Device را در پلی استور پیدا کنید یا از داخل خود اپلیکیشن آپدیت را انجام دهید.

آیا استفاده از Find My Device هزینه ای دارد؟

خیر، در حال حاضر، استفاده از این سرویس رایگان است.

آیا استفاده از Find My Device یک خطر امنیتی است؟

به نظر نمی رسد استفاده از این سرویس کاربر را در معرض خطر امنیتی قرار دهد. طبیعتا بعید نیست کاربرانی هم باشند که بخواهند از امکانات این سرویس سوء استفاده کنند.

آیا استفاده از Find My Device مصرف باتری را افزایش می دهد؟

به عنوان یک قاعده کلی مصرف باتری دستگاه شما با قرار گرفتن در این شبکه کمی بیشتر از قبل خواهد شد، اما این میزان قطعا ناچیز است و بنابراین استفاده از این سرویس تغییر محسوسی در الگوی مصرف باتری شما ایجاد نمی کند.

آیا محدودیتی برای تعداد دستگاه هایی که کاربر می تواند در شبکه Find My Device داشته باشد وجود دارد؟

بدیهی است که محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و هر کاربری می تواند هر تعداد دستگاهی که بخواهد (به شرط پشتیبانی) وارد این شبکه کند.

چگونه یک دستگاه را از شبکه Find My Device حذف کنیم؟

برای حذف هر دستگاهی از این شبکه، به سادگی از حساب Google خود در آن دستگاه خارج شوید.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5367-what-is-find-my-device-network-and-how-does-it-work.aspx

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا