اخبار فناوری

تولید تراشه ۵ نانومتری هواوی ممکن است اما با هزینه بالا

تراشه Kirin 9000s هواوی با ادعای ساخت برمبنای فناوری ۷ نانومتری وارد بازار شد و اتصال 5G حتی سریع‌تر از رقبای خود ارائه کرد. این برای همه شگفت‌انگیز بود و خط بطانی بر تحریم‌های امریکا کشید. با این حال این دستاورد به معنی چیره‌شدن بر تمام محدودیت‌ها نیست. ادامه مسیر سخت خواهد بود، با این وجود گفته می‌شود که تولید تراشه ۵ نانومتری هواوی ممکن است اما با هزینه بالا می‌توان به آن دست پیدا کرد.

امکان تولید تراشه ۵ نانومتری هواوی وجود دارد

معاون سابق تحقیق و توسعه TSMC که به خاطر اختراع لیتوگرافی غوطه‌وری نیز شناخته می‌شود، در یک گزارش اظهار می‌دارد که ساخت یک تراشه ۵ نانومتری با استفاده از تجهیزات قدیمی DUV نیز ممکن است اما گران تمام می‌شود.

استفاده از ماشین آلات DUV برای تولید انبوه یک تراشه 5 نانومتری حداقل به یک فرآیند الگوسازی چهارگانه نیاز دارد که نه تنها زمان‌بر خواهد بود بلکه گران است.

وضعیت بحران هواوی

طبق گزارش‌ها، سری هواوی پی ۷۰ شامل P70، P70 و P70 Art برای سال 2024 در دست توسعه هستند و انتظار می‌رود اولین موج گوشی‌های پرچمدار هواوی برای سال آینده باشند.

با این حال، هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه این گوشی‌های هوشمند ممتاز از کدام تراشه استفاده خواهند کرد، وجود ندارد. گزارشی از سوی دیجی‌تایمز ادعا می‌کند که تولید یک تراشه ۵ نانومتری با استفاده از یک فرآیند خاص در ماشین‌های DUV امکان‌پذیر است.

این فرآیند آن است که نه تنها زمان‌بر خواهد بود، بلکه گران است و بر عملکرد کلی تأثیر می‌گذارد. این به ما می‌گوید که هواوی ممکن است تعداد کافی تراشه 5 نانومتری Kirin «نسل بعدی» خود را برای P70 در اختیار نداشته باشد.

چالش دیگر تولید تراشه ۵ نانومتری با دستگاه‌های قدیمی این است که تراز دقیق در طول نوردهی‌های متعدد مورد نیاز است، که این می‌تواند زمان‌بر باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که هر گونه ناهماهنگی اتفاق بیفتد و منجر به کاهش بازده و افزایش زمان برای ساخت آن ویفرهای تراشه گردد.

در نتیجه، تراشه‌ساز چینی SMIC ممکن است مبلغی باورنکردنی را از هواوی و برای این ویفرهای 5 نانومتری دریافت کند. با توجه به اینکه فروش اکثر موبایل‌های این برند چینی تنها به یک کشور خودش شده است، حجم سفارش‌ها نیز پایین‌تر خواهد بود و این باعث افزایش قیمت می‌شود.

باید صبر کرد و دید که هواوی چه تصمیمی می‌گیرد و آیا تصمیم به تولید تراشه جدید ۵ نانومتری می‌گیرد؟ در حال حاضر ترند تراشه‌های مورد استفاده در محصولات به روز دو نسل جلوتر و روی ۳ نانومتر است.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/11/26/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%DB%B5-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D9%85%D9%85%DA%A9%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا