اخبار فناوری

تاثیرات تکنولوژی و موبایل بر عدم تمرکز و یادگیری

همه ما می‌دانیم که امروزه تکنولوژی نقش بسیار پررنگی نه تنها در زندگی روزمره نوجوانان، بلکه در امر آموزش آن‌ها دارد. استفاده از ابزار و وسایل دیجیتال و هوشمند به نوعی جزو جدا نشدنی زندگی و حتی مدرسه شده است.

باید بدانید که هر اندازه این موضوع نقش موثری دارد، اما نباید از تاثیر تکنولوژی بر عدم تمرکز غافل شد. برخی از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان و نوجوانان امروز بسیار کمتر از نسل‌های گذشته خود، قادر هستند تا روی موضوعات درسی خود تمرکز کنند. بر همین اساس با شرکت در دوره‌های افزایش تمرکز و تندخوانی که برای دانش‌آموزان کنکوری و محصلین برگزاز می‌شود، می‌توان تا حد زیادی باعث افزایش تمرکز شد.

رابطه مستقیم تمرکز با یادگیری عمیق

نداشتن تمرکز، تاثیر بسیاری بر یادگیری عمیق دانش‌آموزان می‌گذارد. در واقع تمرکز فکر، یکی از مهارت‌های مهم تحصیلی محسوب می‌شود؛ فردی که تمرکز نداشته باشد به اصطلاح می‌گویند که با اختلال تمرکز درسی روبرو شده است. این مسئله به باهوش بودن یا باهوش نبودن فرد هیچ ارتباطی ندارد. چرا که افزایش تمرکز و تقویت حافظه، مسئله‌ای اکتسابی و قابل پرورش به حساب می‌آید. بنابراین اگر عدم تمرکز حواس، بر اثر عوامل بیرونی و محیطی و نه حواس پرتی ذهنی و درونی باشد، به راحتی می‌توان آن را کنترل و رفع کرد. با توجه به این موضوع، کودکان و نوجوانانی که تحت تاثیر تکنولوژی هستند و با عدم تمرکز مواجه شده‌اند، می‌توانند با انجام یک سری از مهارت‌ها، تمرکز خود را در مطالعه تا حد زیادی افزایش دهند.

دوره نوجوانی و نقش پررنگ آن در موفقیت

همه ما می‌دانیم که نوجوانی دوره بسیار حساسی شناخته می‌شود. با ظهور تکنولوژی، نوجوانان بسیاری به بازی‌های کامپیوتری، اینستاگرام، سایت‌های اینترنتی، فیس‌بوک و پخش‌کننده‌ mp3 روی آورده‌اند. جالب است بدانید که تکنولوژی، زیست‌شناسی مغز را تغییر می‌دهد و تاثیراتی بر فیزیولوژی مغز بچه‌ها می‌گذارد. بر همین اساس می‌توان به تاثیر تکنولوژی بر عدم تمرکز اشاره کرد. عدم تمرکز نوجوانان یکی از مهم‌ترین مشکلاتی به شمار می‌رود که تکنولوژی با خود به همراه دارد. از آنجایی که نوجوانی دوره‌ای است که فرد باید به انتخاب رشته که نقش پررنگی در آینده او خواهد داشت، بپردازد؛ باید به مسئله تمرکز توجه زیادی داشت. زمانی‌که فرد تمرکز نداشته باشد نمی‌تواند در تحصیل و در آینده فرد موفقی باشد.

راهکارهای مقابله با عدم تمرکز ناشی از تاثیر تکنولوژی

راهکارهای مختلفی برای مقابله با عدم تمرکز ناشی از تاثیر تکنولوژی وجود دارد. شما می‌توانید با انجام دادن این موارد تا حد زیادی تمرکز خود را افزایش دهید:

کاهش عوامل حواس‌پرتی

عوامل حواس پرتی را تا حد امکان کم کنید. برای داشتن تمرکز باید سعی داشته باشید تا به یک محیط آرام و ساکت بروید. شما باید چیزهایی را که اغلب باعث جلب توجه و حواس‌پرتی شما می‌شوند را حذف کنید. به عنوان مثال، گوشی خود را داخل کشوی میز خود قرار دهید.

برنامه ریزی و انجام امور بر اساس آن

نظم داشتن در زندگی بسیار مهم شناخته می‌شود. بنابراین باید برنامه‌ریزی کنید و سپس کارهای خود را بر اساس آن پیش ببرید. برای انجام این کار، ابتدا باید به تقسیم کردن روز خود به بخش‌های زمانی کوچک بپردازید؛ بعد از آن کارهای خود را بر اساس اولویت‌ بنویسید و آن‌ها را بر همان اساس انجام دهید. به عنوان مثال، می‌توانید به جای اینکه صبح تا شب گوشی در دستتان باشد، تنها نیم ساعت در صبح و نیم ساعت در بعد از ظهر پیام‌های خود را چک کنید.

داشتن خواب کافی

افرادی که تا دیر وقت در فضای مجازی حضور داشته باشند، نمی‌توانند خواب کافی و خوبی داشته باشند. برای داشتن خواب بهتر، ساعت خواب خود را تغییر دهید و آن را تنظیم کنید. شما باید سر ساعتی که می‌خواهید بخوابید، تمام خود از همچون لپ تاپ، گوشی و تبلت را از خود دور کنید. داشتن خواب کافی باعث می‌شود تا مغز شما استراحت کند و هنگام بیداری به مطالعه بپردازد و مطالب را خیلی راحت یاد بگیرد.

کاهش و کنترل استرس

تاثیر تکنولوژی بر عدم تمرکز، بدین نحو است که باعث استرس و اضطراب در فرد می‌شود. در واقع استفاده نادرست از تکنولوژی با خود استرس به همراه دارد. افراد با وجود استرس و اضطراب، تمرکز خود را از دست می‌دهند. فردی که استرس داشته باشد، نمی‌تواند کارها و برنامه‌های روزانه خود را انجام دهد. استرس در نهایت بر سلامت روحی و جسمی فرد تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین کاهش و کنترل استرس و اضطراب، نقش موثری در درمان عدم تمرکز دارد. با توجه به این موضوع، با استفاده درست از تکنولوژی می‌توان استرس را تا حد زیادی کنترل کرد.

ورزش کردن به صورت منظم

ورزش تاثیر بسیار مهمی بر سلامتی افراد دارد. کسانی که به طور منظم و روزانه ورزش می‌کنند ذهنشان بازتر شده و بهتر می‌توانند در مطالعه تمرکز داشته باشند. چرا که ورزش استرس را کاهش می‌دهد و باعث تقویت رشد سلول‌های جدید مغزی می‌شود. همچنین با افزایش ظرفیت حافظه و یادگیری، در طولانی‌مدت در رفع عدم تمرکز بسیار موثر است. در واقع زمانی‌که فرد مدام از گوشی استفاده کند، متوجه گذران وقت نمی‌شود؛ بنابراین وقتی به خود می‌آید می‌بیند که نه تنها زمانش رفته است، بلکه با خستگی جسمی هم روبرو می‌شود. بر همین اساس با جسم خسته نمی‌تواند به فکر کردن و مطالعه بپردازد. لذا با ورزش کردن هم سلامت جسمی خواهید داشت و هم می‌توانید با انرژی و وجود تمرکز، مطالعه داشته باشید. در واقع با ورزش کردن می‌توانید تا حد زیادی تاثیر تکنولوژی بر عدم تمرکز را کاهش دهید.

آکادمی همای؛ برگزار کننده دوره های افزایش تمرکز و تندخوانی

آکادمی همای برگزارکننده دوره‌های افزایش تمرکز و تندخوانی ویژه دانش‌آموزان کنکور و محصلین است. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها به افزایش تمرکز و تقویت حافظه بپردازید و مطالب بسیار خوب و کاربردی را برای افزایش تمرکز خود یاد بگیرید. در واقع دوره تندخوانی حافظه و مطالعه، به دانش‌آموزان کمک می‌کند که با سرعت بالاتری دروس خود را مطالعه کنند. همچنین با افزایش تمرکز، درک و فهم مطلب خود را در مطالعه بسیار بالا ببرند.

جالب است بدانید که با افزایش تمرکز و مهارت تندخوانی، لذت مطالعه در دانش‌آموزان کنکوری و سایر محصلین چندین برابر خواهد شد. داشتن مهارت تندخوانی، نه تنها سرعت مطالعه را در افراد افزایش می‌دهد، بلکه  باعث می‌شود وی مواردی را که مطالعه کرده است، به ذهن بسپارد و آن‌ها را به راحتی فراموش نکند. فراموش نکنید که افراد موفق و تاثیرگذار در جهان افرادی کتاب‌خوان بوده‌اند که مهارت تندخوانی را داشته‌اند.

از رابطه مستقیم تاثیر تکنولوژی بر عدم تمرکز غافل نشوید

اغلب محققان به تاثیر تکنولوژی بر عدم تمرکز پی برده‌اند. استفاده بیش از حد از تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی در افراد بخصوص نوجوانان یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم تمرکز حواس است. زمانی‌که فرد با عدم تمرکز روبرو باشد، نمی‌تواند به خوبی درس بخواند و نتیجه خوبی در کنکور به دست آورد. این مشکل تنها با برنامه‌ریزی و قرار دادن زمان مشخص برای استفاده از تکنولوژی همچون تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت قابل حل است. همچنین با شرکت در دوره‌های افزایش تمرکز و مهارت تندخوانی آکادمی همای، می‌توان مشکل عدم تمرکز خود را حل کنید و با تندخوانی و یادگیری مطالب، از مطالعه کردن لذت ببرید و در آینده فردی موفق باشید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/07/13/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا