اخبار فناوری

افزایش تحریم امریکا روی صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین

ایالات متحده دوباره به تحریم روی آورده و این بار در بخش صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین تمرکز دارد. افزایش تحریم امریکا روی صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین شاید روی صادرات تراشه‌های عادی تاثیر نگذارد اما توسعه بخش مهم هوش مصنوعی را آسیب‌پذیر می‌کند.

افزایش تحریم امریکا در مقابل چین

به گفته منابع آگاه، قوانین جدیدی در دست تدوین است که هدف آن جلوگیری از دور زدن تحریم‌های اعمال شده روی چین توسط شرکت‌های آمریکایی تراشه‌ساز خواهد بود. البته زمان‌بندی چنین تصمیمی هم جالب است. ایالات متحده در بحبوحه تلاش برای بهبود روابط با چین قرار دارد و این محدودیت‌های اضافی می‌تواند تنش‌های دیپلماتیک از قبل حساس‌تر کند.

ترکیب بینایی و زبان در هوش مصنوعی

این تحریم‌های جدید تراشه‌های نه‌چندان پیشرو، مانند تراشه‌هایی که در لپ‌تاپ‌ها مشاهده می‌کنید را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. در عوض، تمرکز بر تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته، به‌ویژه تراشه‌هایی است که در مراکز داده استفاده می‌شوند.

هدف این تحریم‌های جدید آن است که منافذ موجود برای دور زدن تحریم‌های فعلی را ببندد. سال گذشته، انویدیا از فروش برخی از پیشرفته‌ترین تراشه‌های هوش مصنوعی خود به چین منع شد. به این حال این شرکت به طرز هوشمندانه‌ای یک مدل کمی ضعیف‌تر را به نام H800 را معرفی کرد تا تحریم‌ها را دور بزند و بتواند آن را به چین بفروشد.

همزمان با تلاش امریکا برای پیروزی در “جنگ تراشه” اما چین هم بی‌کار ننشسته و در تلاش برای حذف فاصله خود را رقیب قدر و دیرینه‌ش است. با این حال وقتی صحبت ساخت تراشه و فناوری‌های آن می‌شود، باید به سال‌ها تحقیق و توسعه و هزینه‌های گزاف فکر کرد.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید امریکا با این تحریم‌ها می‌تواند موثر عمل کند یا با بهای زیادی، زمان کوتاهی برای خود می‌خرد؟ این بهای زیاد، خودکفا شدن چین در صنعت تراشه است، البته اگر بشود!

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/10/16/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا