اخبار فناوری

استاندارد فناوری Li-Fi با سرعت ۱۰۰ برابر بیشتر از Wi-Fi منتشر شد: استاندارد 802.11bb ایمن‌تر از وای‌فای

به تازگی موسسه مهندسین برق و الکترونیک یا IEEE استاندارد 802.11bb را به عنوان استانداردی برای “ارتباطات بی‌سیم مبتنی بر نور” اضافه کرده است. انتشار این استاندارد مورد استقبال صنایع متمرکز برفناوری جدید Li-Fi قرار گرفته است، زیرا به سرعت بخشیدن به گسترش و پذیرش استاندارد جدید فناوری انتقال داده کمک می کند. استاندارد فناوری Li-Fi می‌تواند با سرعت ۱۰۰ برابر بیشتر از Wi-Fi عرضه شود، ایمن‌تر باشد اما لزوما از همه جهات بهتر از Wi-Fi نیست.

استاندارد 802.11bb برای فناوری Li-Fi 

حدودا ۷ سال و نیم پیش بود که در مایفون مگ برای شما درباره لای-فای نوشتیم، زمانی که انتظار می‌رفت این فناوری جدید بتواند تغییری در بازی اتصالات ما ایجاد کند. با این حال سه‌چهارم یک دهه گذشته اما هنوز اقدام عملی در همه‌گیری این فناوری نداریم.

فناوری Li-Fi

فناوری Li-Fi

مزایای Li-Fi چیست؟

مزایای استفاده از نور به جای فرکانس های رادیویی (RF) توسط طرفداران و توسعه‌دهندگان Li-Fi از جمله برند‌های زیر برجسته شده است:

  1. ۱- pureLiFi
  2. ۲- Fraunhofer HHI
  3. ۳- Light Communications 802.11bb Task Group

در توصیف فناوری جدید گفته می شود که:

فناوری Li-Fi ارتباطات بی سیم سریعتر و قابل اعتمادتر را با امنیت بی‌نظیر در مقایسه با فناوری‌های معمولی مانند Wi-Fi و 5G ارائه می‌دهد.”

اکنون که استاندارد IEEE 802.11bb Li-Fi منتشر شده، امیدواریم که قابلیت همکاری بین سیستم‌های Li-Fi با Wi-Fi مهیا شود.

“لای فای” پایانی بر “وای فای” نیست

البته، Li-Fi نیامده تا جانشین مستقیم Wi-Fi و 5G یا حتی شبکه‌های سیمی شود. امواج رادیویی (RF) هنوز دارای مزیت مشخصی در انتقال از طریق فضا در فواصل دور و با وجود اجسام مات هستند.

در ویدیوی بالا از گروه Fraunhofer HHI می‌توانید یک سیستم Li-Fi را ببینید که از زیرساخت روشنایی ساختمان برای انتقال داده استفاده می‌کند. این سیستم برای انتقال داده از بخشی از طیف مادون قرمز استفاده می کند.

برتری سیستم Li-Fi فقط در حداکثر سرعت ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه‌ای آن نیست. از آنجایی که این سیستم در یک طیف نوری انحصاری کار می کند، این امر قابلیت اطمینان بالاتر و تاخیر و لرزش کمتری را تضمین می کند.

علاوه بر این ایمنی بیشتری هم دارد. باید بدانید که:

«فناوری Li-Fi از دیوار عبور نمی‌کند و این سبب کاهش خطرات پارازیت و استراق سمع می‌شود. همچنین امکان مکان‌یابی با دقت سانتی‌متری در فضای داخلی از دیگر برتری‌های آن است.»

اکنون استاندارد IEEE 802.11bb منتشر شده است، تولیدکنندگان می‌توانند اعتماد بیشتری به اکوسیستم داشته باشند و در صورت لزوم، فناوری را یکپارچه کنند.

یکی از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری Li-Fi یعنی pureLiFi یک ماژول به نام Light Antenna ONE را برای استفاده در دستگاه‌های متصل آماده کرده است. می‌توانید آن را در تصویر بالا ببینید. این قطعه 14.5 میلی متری در حال حاضر برای ارزیابی در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است.

ما انتظار داریم که طیف گسترده‌تری از دستگاه‌های شبکه Li-Fi و دستگاه‌های کاربری که از استاندارد پشتیبانی می‌کنند در نمایشگاه‌های فناوری آتی مانند IFA یا CES و MWC رونمایی شوند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید Li-Fi به صورت عمومی پذیرفته شود؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/07/15/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-li-fi-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%DB%B1%DB%B0%DB%B0-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%DB%8C/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا