اخبار فناوری

آیا می‌دانستید لنزهای دوربین عکاسی در 6 نوع مختلف هستند؟

چه عکاسان حرفه‌ای و چه عکاسان آماتور برای ثبت تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای نیاز به لنز دارند. در حال حاضر انواع لنزهای عکاسی در بازار وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نرمال، تله، واید، ماکرو، زوم و پرایم اشاره کرد. هرکدام از این لنزها در سبک‌ها و زمینه‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری کاربرد دارند که عکاس باید متناسب با بودجه و نیاز خود به سراغ لنز دلخواه برود. از جمله بهترین برندهای تولیدکننده لنزهای دوربین در بازار می‌توان به سونی، سیگما، کانن و نیکون اشاره کرد. برای آشنایی با انواع لنزها و معرفی برخی از بهترین مدل‌های لنز دوربین در بازار، در این مطلب با ما همراه باشید.

چرا در زمان خرید لنز باید حتما به فاصله کانونی آن دقت کنیم؟

اگر بخواهیم به زبان ساده لنز دوربین عکاسی را شرح دهیم، می‌توانید آن را به چشم دوربین تشبیه کنیم. با کمک لنز، پرتوهای نور ورودی منتظم می‌شوند و کیفیت عکاسی چندین برابر می‌شود. این در حالی است که بدون لنز هم می‌توانید تصاویری را ثبت کنید. اما کیفیت فیلم و عکس ثبت شده به هیچ عنوان واضح و مناسب نخواهد بود.

لنز دوربین عکاسی از عدسی‌های مختلفی تشکیل شده است که نوع چیدمان و همین‌طور نوع عدسی‌ها می‌توانند باعث تغییرات در قیمت آن لنز شوند. نکته‌ای که درباره لنزها وجود دارد این است که اگر در لنزی تنها از یک عدسی استفاده شود، تصویر ثبت شده دچار اشکالات اپتیکی خواهد شد. به همین خاطر است که لنزهای حرفه‌ای موجود در بازار دارای چند نوع عدسی در کنار هم هستند.

فلاشیران، انتخاب اول عکاسان برای خرید انواع لنز و تجهیزات عکاسی

به هر عدسی موجود در لنز دوربین، یک المان گفته می‌شود. به طور کلی، لنزهای موجود در بازار، هرکدام بین 5 تا 10 عدسی درون خود دارند. همچنین، در برخی لنزها، عدسی‌ها به‌هم چسبیده‌اند که به آن‌ها گروه گفته می‌شود.

یکی از مواردی که باعث تمایز لنزها از هم می‌شود، فاصله کانونی است. بر اساس این فاصله است که می‌توان لنزها را به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. به طور کلی، فاصله کانونی بر اساس میلی‌متر بیان می‌شود و در سطح تمام لنزها مشخصات فاصله کانونی آن‌ها درج می‌شود.

لنزهای موجود در بازار به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در حال حاضر برندهای برتری مانند سونی و سیگما انواع لنزهای دوربین عکاسی و فیلم‌برداری را تولید و به بازار عرضه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به نرمال، واید، تله، پرایم، زوم، ماکرو و انواع لنزهای خاص مانند PC اشاره کرد.

1- لنزهای نرمال یا معمولی که در بسیاری از دوربین‌ها وجود دارند

به لنزی که زاویه دید آن با زاویه دید چشم انسان برابر باشد، لنز نرمال گفته می‌شود. به زبان دیگر، زاویه دید این لنزها حدودا 45 درجه افقی است. در این لنزها فاصله کانونی با قطر فریم برابر می‌باشد که این موضوع، لنزهای نرمال را از لنزهای دیگر مانند واید تمایز داده است.

افزایش کیفیت عکاسی با عدسی خوب در لنز دوربین

2- لنزهای واید برای عکاسی از محیط‌های وسیع

زمانی که فاصله کانونی لنز کمتر از حد نرمال باشد، لنز در دسته‌بندی لنزهای واید قرار می‌گیرد. لنزهای واید زاویه دید گسترده‌ای دارند و با کمک آن‌ها می‌توان از نماهای باز و محیط‌های وسیع به راحتی عکاسی کرد. در این لنزها ممکن است حاشیه تصاویر کمی اعوجاج داشته باشند. همچنین هرچقدر که سوژه به لنز نزدیک‌تر باشد، بزرگ‌تر خواهد شد. به همین خاطر، از این لنزها برای عکاسی پرتره استفاده نمی‌شود.

3- لنز تله؛ مناسب برای عکاسی از سوژه‌های بسیار ریز یا دور

نوع دیگری از لنز در بازار وجود دارد که به آن لنز تله گفته می‌شد. در لنزهای تله، فاصله کانونی بلندتر از لنزهای نرمال است. در واقع، این لنزهای زاویه دید بسته‌تری دارند. به همین خاطر، می‌توان از آن‌ها برای عکاسی از فواصل دور استفاده کرد. ضمنا، بر خلاف لنزهای واید، در این لنزها خبری از ایجاد تغییرات در ساختار چهره نیست.

4- لنزهای پرایم با فاصله کانونی ثابت

پرایم به لنزهایی گفته می‌شود که فاصله کانونی ثابتی دارند. این لنزها بیشتر مورد استفاده عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای قرار می‌گیرند. البته عکاسان آماتور هم می‌توانند از این لنزها استفاده کنند. اما ممکن است ابتدا کمی با چالش‌های مختلف مواجه شوند.

5- لنزهای زوم با امکان ایجاد تغییرات در فاصله کانونی

برخلاف لنزهای پرایم که فاصله کانونی ثابتی دارند، در لنزهای زوم می‌توانید به صورت دستی فاصله کانونی را تغییر دهید. همین موضوع باعث شده است تا بتوان در زمینه‌های مختلفی از عکاسی به سراغ این نوع لنزها رفت. به همین خاطر است که این نوع لنزهای زوم از محبوبیت بیشتری نسبت به لنزهای پرایم برخوردار هستند.

6- لنز ماکرو؛ مناسب برای عکاسی از سوژه‌های کوچک

لنز ماکرو، لنزی برای بزرگ‌نمایی است و با کمک آن می‌توانید به راحتی از انواع سوژه‌های کوچک عکاسی یا فیلم‌برداری کنید. توجه داشته باشید که لنزهای ماکرو در دسته لنزهای خاص قرار می‌گیرند و ممکن است قیمت برخی از مدل‌های آن‌ها بیشتر از حد تصور شما باشد.

بهترین برندهای تولیدکننده انواع لنز دوربین

در حال حاضر برندهای مختلفی در زمینه معرفی و عرضه انواع لنزهای دوربین فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لنز سیگما، سونی، نیکون و کانن اشاره کرد. تنوع مدل در لنزهای این برندها به بیش از صد مدل می‌رسد و عکاسان و فیلم‌برداران می‌توانند مطابق با نیاز خود لنز مناسب را خریداری کنند.

بهترین برندهای تولیدکننده انواع لنز دوربین

از جمله برخی مدل‌های لنزهای سیگما، سونی و کانن می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • • لنز واید سیگما SIGMA 16-28MM F/2.8 DG DN LENS (SONY E)
  • • لنز سیگما Sigma 105mm f/1.4 DG HSM Art for Sony E
  • • لنز سونی Sony FE 85mm f/1.4 GM
  • • لنز کانن Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM Lens

نکاتی که به کمک آن‌ها می‌توانید بهترین لنز را خریداری کنید

اگر قصد خرید یک لنز دوربین را دارید، توصیه می‌کنیم در زمان خرید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. از جمله این نکات می‌توان به توجه به نوع و کیفیت عدسی، موتور فوکوس قوی، عملکرد مناسب در نور کم و برخورداری از دیافراگم مناسب اشاره کرد.

عدسی خوب باعث افزایش کیفیت عکاسی می‌شود

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث ایجاد تفاوت در قیمت عدسی‌ها می‌شود، نوع عدسی به‌کار رفته در آن‌ها است. هرچقدر که یک لنز سونی یا هر لنز دیگری حرفه‌ای‌تر باشد، از عدسی باکیفیت‌تری در آن استفاده می‌شود. نکته‌ای که درباره عدسی وجود دارد این است که استفاده از عدسی باکیفیت باعث افزایش شارپنس و قدرت فوکوس می‌شود.

لنزهای خوب دارای موتور فوکوس با قدرت بسیار بالا هستند

اگر قصد خرید لنز سیگما یا لنزی از هر برند دیگری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ لنزی با موتور فوکوس قدرتمند بروید. هرچقدر که قدرت فوکوس یک لنز بیشتر باشد، تصاویر با کیفیت بالاتری ثبت خواهند شد.

یک لنز خوب حتی در نور کم هم عملکرد مناسبی دارد

یک لنز خوب باید حتی در شرایط نور کم هم بتواند تصاویر خوبی را ثبت کند. البته اگر قصد خرید لنزهای اقتصادی و ارزان را دارید، توصیه می‌کنیم خیلی به این موضوع توجه نداشته باشید. چرا که لنزهای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای می‌توانند در شرایط نوری کم عالی عمل کنند.

لنز دلخواه شما باید دیافراگم مناسبی داشته باشد

با توجه به سبک عکاسی شما، لنزی که قصد خرید آن را دارید، باید حتما از دیافراگم مناسبی برخوردار باشد. در غیر این صورت، ممکن است تصاویری که ثبت می‌کنید، کیفیت دلخواه شما را نداشته باشند و مجبور به خرید لنز دیگری شوید.

دیافراگم مناسب در لنز دوربین

فلاشیران؛ انتخاب اول عکاسان برای خرید انواع لنز و تجهیزات عکاسی

اگر قصد خرید انواع لنز دوربین را دارید، به شما مجموعه فلاشیران را توصیه می‌کنیم. این مجموعه با برخورداری از انواع لنزها از برندهای برتر مختلف مانند نیکون، کانن و سیگما و فروش آن‌ها با قیمت مناسب می‌تواند خیال شما را از بابت خرید لنز اورجینال و ارزان راحت کند. برای خرید از فلاشیران، کافی است همین حالا وارد وب‌سایت این مجموعه و دسته‌بندی لنز دوربین شوید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/05/20/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D9%84%D9%86%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا