اخبار فناوری

آیا تراشه Dimensity 9400 مدیاتک می‌تواند Snapdragon 8 Gen 4 را در تمام زمینه‌ها شکست دهد؟

حدودا ۱ ماه پیش بود که تراشه مدیاتک Dimensity 9300 رسما معرفی شد. این تراشه بدون هسته کوچک CPU و با پشتیبانی از دوربین ۳۲۰ مگاپیکسلی عرضه می‌شود. طراحی این تراشه پرچمدار بدون هسته‌های کوچک، یک جاه‌طلبی و سنت‌شکنی بزرگ از سوی این تراشه‌ساز تایوانی بود. به نظر می‌رسد که ساختارشکنی این برند با دیمنسیتی ۹۴۰۰ هم ادامه داشته باشد. گفته شده که حتی تراشه Dimensity 9400 مدیاتک می‌تواند Snapdragon 8 Gen 4 را در تمام زمینه‌ها شکست دهد.

طراحی تراشه Dimensity 9400 در ادامه جاه‌‌طلبی مدیاتک

شایعه شده که تراشه Dimensity 9400 و Snapdragon 8 Gen 4 اولین نمونه‌های ۳ نانومتری هستند که پرچمداران اندرویدی در دسترس قرار خواهند گرفت. در همین حال یک منبع آگاه ادعا می‌کند که تراشه پرچمدار مدیاتک برای سال ۲۰۲۴ در تمام زمینه‌ها در برابر تراشه پرچمدار کوالکام برتری خواهد داشت.

این گزارش می‌گوید که مدیاتک Dimensity 9400 دارای طراحی کاملا پرشده با هسته‌های Cortex-X5 نخواهد بود، اما فقدان هسته‌های کوچک در این تراشه نیز ادامه خواهد داشت. این نشان می‌دهد که تایوانی‌ها به راهبرد خود در دیمنسیتی ۹۳۰۰ همچنان معتقد هستند.

به احتمال خیلی زیاد چندین برند چینی سال آینده Dimensity 9400 را به کار خواهند گرفت. این انتخاب احتمالاً به دلیل ویژگی های چشمگیر و قیمت پایین تر آن در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 4 است.

دیمنسیتی ۹۴۰۰

دیمنسیتی ۹۴۰۰

فقدان هسته‌های کوچک به این معنی است که Dimensity 9400 احتمالا مانند Dimensity 9300 بهینه‌بودن مصرف انرژی و کنترل دمای بسیار خوبی نخواهد داشت. با این حال باید در نظر داشت که این تراشه با فرآیند به‌روزتر ۳ نانومتری تولید خواهد شد و این نسل جدید به خودیِ‌خود می‌تواند در مصرف انرژی و کنترل دما بهینه‌تر عمل کند.

می‌دانیم که فعلا هیچ اطلاعاتی در مورد پردازنده گرافیکی این تراشه وجود ندارد، بنابراین احتمالاً وقتی این گزارش می‌گوید که نماینده مدیاتک در تمام زمینه‌ها نماینده کوالکام را شکست می‌دهد، منظورش بخش پردازش مرکزی یا همان CPU باشد.

کوالکام نیز پا جای پای مدیاتک می‌گذارد

شنیده‌ایم که کوالکام سال آینده به هسته‌های سفارشی Oryon خود روی می‌آورد. شایعه‌ای مبنی بر اینکه اسنپدراگون 8 نسل 4 نیز استفاده از هسته های کوچک را متوقف خواهد کرد، وجود دارد. گفته شده که این تراشه نیز فقط از هسته‌های قوی با کد “Phoenix” در ۲ کلاستر “2 + 6” هسته‌ای استفاده می کند.

Oryon CPU

Oryon CPU

با توجه به اینکه احتمالا هر دو تراشه پرچمدار ۳ نانومتری سال آینده، هسته‌های کم مصرف را در سال 2024 حذف می کنند، نمایش چشمگیر بین این دو در عملکرد چند هسته‌ای جذاب خواهد بود. اگرچه ادعاهای اولیه بیان می‌کنند که Dimensity 9400 دست برتر را خواهد داشت.

یکی منبع دیگر می‌گوید که چندین برند چینی از تراشه پرچم‌دار جدید مدیاتک در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند و این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

مزیت عملکردی شایعه شده Dimensity 9400 می تواند یکی از دلایل باشد که در کنار قیمت ارزان‌تر آن در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 4 قرار می‌گیرد. از آنجایی که کوالکام در سال آینده از هسته های سفارشی Oryon استفاده خواهد کرد، یکی از مدیران شرکت اشاره کرده است که این تغییر احتمالا تراشه جدید را نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 3 گران تر می کند.

اگر مدیاتک به تمرکز خود بر روی بخش پایین‌رده و میان‌رده ادامه می‌دهد اما باید بتواند در بخش پرچمدار نیز حاضر باشد تا از سود سرشار آن بهره ببرد و همزمان نگاه مثبت‌تری نسبت به خود و در بین کاربران ایجاد کند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید دیمنسیتی ۹۴۰۰ می‌تواند جذاب‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۴ باشد؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/12/16/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-dimensity-9400-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DA%A9-%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-snapdragon-8-gen-4-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1/

Updated: 2024-02-17 09:55:19

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا