اخبار فناوری

خبر جدید | نتیجه نظرسنجی کانترپوینت: 28 درصد از کاربران آمریکایی در خرید بعدی خود سراغ گوشی‌های تاشو می‌روند | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : از آغاز ظهور پدیده تلفن همراه، نوآوری‌های بیشماری را در این صنعت شاهد بوده‌ایم. چند سالی از حضور این دیوایس‌های دوست‌داشتنی در بین مردم نگذشته بود که شکل تازه‌ای از این محصولات تحت عنوان گوشی‌های تاشو وارد بازار شد. به این شکل که یک لولا، بخش نمایشگر و بخش دکمه‌های گوشی را از هم جدا می‌کرد. اما پس از ظهور گوشی‌های هوشمند با صفحه‌های لمسی، این سبک به فراموشی سپرده شد. تا اینکه کمپانی چینی Royole برای اولین بار در سال 2018 اقدام به تولید یک گوشی هوشمند با نمایشگر تاشو به نام FlexPai کرد. از آن زمان به بعد فصل جدیدی در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند باز شد و کاربران تمایل فراوانی به خرید این نوع دیوایس‌ها نشان داده‌اند.

گزارشی که روز دوشنبه 3 آوریل 2023 (14 فروردین 1402) از سوی مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research منتشر شده، نشان می‌دهد کاربران آمریکایی علاقه روزافزونی به استفاده از گوشی‌های تاشو دارند. طبق این گزارش، تعداد کاربران فعال این سبک از گوشی‌ها در ایالات متحده طی سال 2022 بالغ بر 4.7 میلیون نفر بوده است. مؤسسه Counterpoint با انجام یک نظرسنجی از کاربران آمریکایی درباره گوشی‌های هوشمند تاشو به نتایج جالبی دست یافته که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

• 28 درصد از کاربران به احتمال زیاد در خرید گوشی بعدی خود به سراغ دیوایس‌های تاشو خواهند رفت.

• سامسونگ محبوب‌ترین برند گوشی‌های تاشو بوده و 46 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به این برند کره‌ای علاقه‌مند بوده‌اند. با وجود اینکه اپل هنوز آیفون تاشویی را به تولید نرسانده و صرفا از برنامه خود برای تولید چنین محصولی سخن گفته، 39 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به داشتن گوشی تاشوی ساخت شرکت اپل تمایل نشان داده‌اند. موتورولا نیز با کسب 6 درصد از آراء شرکت‌کنندگان، از لحاظ محبوبیت در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

ترجیحات کاربران گوشی‌های تاشو در آمریکا

• سامسونگ بالاترین میزان وفاداری به برند از لحاظ علاقه به گوشی‌های تاشو را داشته و 92 درصد از کاربران گوشی‌های تاشوی سامسونگ، در خرید گوشی تاشوی بعدی خود نیز همین برند کره‌ای را انتخاب خواهند کرد.

• در بین کاربران آمریکایی، گوشی‌های تاشوی flip-type با 49 درصد محبوب‌تر بوده و گوشی‌های تاشوی کتابی یا book-type در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان آقا گوشی‌های تاشوی flip-type را ترجیح می‌دهند اما میزان محبوبیت این دیوایس‌ها در بین شرکت‌کنندگان خانم – با 47 درصد – کمی پایین‌تر است. در مقابل، علاقه به داشتن گوشی‌های تاشوی کتابی یا book-type در بین بانوان بیشتر از آقایان گزارش شده است. (40 درصد بانوان در برابر 30 درصد آقایان)

فرم تاشوی Flip

• احتمال خرید گوشی هوشمند تاشو در بین شرکت‌کنندگانی که درآمد بالاتری داشتند، بیشتر است. به عبارت دقیق‌تر، آن دسته از کاربران آمریکایی که درآمد ماهانه آنها 10 هزار دلار و بالاتر است (41 درصد از شرکت‌کنندگان) احتمالا در خرید گوشی هوشمند بعدی خود، به سراغ اسمارت‌فون‌های تاشو خواهند رفت.

هانیش باتیا (Hanish Bhatia)، از مدیران مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در بخش آمریکای شمالی، در رابطه با یافته‌های نظرسنجی Counterpoint می‌گوید: «گوشی‌های هوشمند در کنترل گذار از اندروید به iOS، عملکرد بهتری داشته‌اند. البته ما انتظار نداریم که گوشی‌های تاشو به این زودی‌ها به فرم‌فاکتور غالب در ایالات متحده تبدیل شوند. گوشی‌های تاشو طی سال‌های آتی در کنار گوشی‌های هوشمند متداول (موسوم به طراحی candy bar) به حیات خود ادامه می‌دهند.» وی در ادامه به ابتکارات مختلفی که در شکل گوشی‌ها انجام شده (از جمله دیوایس‌های LG Wing و LG G8X Dual Screen) اشاره کرد، اما یادآور شد که در این عرصه، دیوایس‌های تاشوی سامسونگ با اختلاف بیشترین موفقیت را داشته‌اند.

Samsung Galaxy Z Fold4

به گفته جف فیلدهک (Jeff Fieldhack)، مدیر پژوهشی Counterpoint در بخش آمریکای شمالی، سامسونگ همچنان گزینه نخست کاربران آمریکایی در خرید گوشی‌های تاشو خواهد بود. اما نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی، علاقه فراوان کاربران برای داشتن آیفون تاشو است؛ محصولی که هنوز توسط اپل به تولید نرسیده است. موتورولا و سایر سازندگان اندرویدی نیز در تلاشند تا با تولید دیوایس‌های تاشو سهمی از بازار گوشی‌های پیشرفته در ایالات متحده داشته باشند. داده‌های بازار اسمارت‌فون در آمریکا حاکی از آنند که بخش عمده کاربران گوشی‌های تاشوی سامسونگ، پیش از این کاربر گلکسی نوت بوده‌اند، اما باید توجه داشته باشید که گوشی‌های تاشو جایگزین سری نوت سامسونگ نخواهند شد، زیرا برخی کاربران نوت به خرید گوشی‌های پرچمدار گلکسی اس متمایل شده‌اند.

بازار گوشی‌های هوشمند تاشو رشد سریعی را در فروش تجربه کرده و انتظار می‌رود با ورود برندهای بیشتر به این عرصه و همچنین توسعه تکنولوژی مربوطه، رشد فروش این محصولات در سال‌های آینده همچنان ادامه داشته باشد. در سال 2022، گوشی‌های تاشو تنها 1.1 درصد از مجموع اسمارت‌فون‌های عرضه شده در جهان را تشکیل می‌داد، اما در عین حال این دیوایس‌ها حضور پررنگی در رده فوق-پیشرفته بازار (گوشی‌های یا قیمت بالای 800 دلار) داشتند و 7 درصد از این مجموع این گوشی‌ها را به خود اختصاص دادند. طبق پیش‌بینی مؤسسه Counterpoint Research، انتظار می‌رود حجم عرضه اسمارت‌فون‌های تاشو در سال 2023 به 22.7 میلیون دستگاه برسد.

Motorola Moto Razr 2022

قیمت بالای گوشی‌های هوشمند تاشو در ایالات متحده، بسیاری از کاربران جوان را از این بازار بی‌نصیب گذاشته است. در مقابل، بیشتر کاربران دیوایس‌های تاشو در آمریکا را افراد میان‌سال با درآمد بالا تشکیل می‌دهند. در این میان، مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن قیمت این محصولات می‌تواند نقش مهمی در افزایش تعداد کاربران آنها داشته باشد. نکته جالب آنکه انتخاب رنگ‌پردازی‌های نامتعارف و در عین حال جذاب برای این قبیل گوشی‌ها، توجه بسیاری از بانوان را به این نوع گوشی‌ها – به ویژه فرم‌فاکتور flip-type – جلب کرده است.

با وجود اینکه flip-type و book-type محبوب‌ترین فرم‌فاکتورهای گوشی‌های تاشو به شمار می‌روند، کمپانی‌های سازنده انواع دیگری از این گوشی‌ها را در قالب پیش‌نمونه به دنیای فناوری معرفی کرده‌اند، از جمله گوشی‌های رول‌شونده یا rollable، گوشی‌های گسترش‌یافتنی یا expandable و همچنین گوشی‌هایی با نمایشگرهایی که سه بار تا می‌شوند. جدا از راحتیِ قابل‌حمل بودن گوشی‌های تاشو، این دیوایس‌ها به لطف نمایشگر فراگیر، سلفی‌های بهتر (که با دوربین عقب گرفته می‌شود) و قابلیت مالتی‌تسکینگ، تجربه کاربری را تا حد قابل‌توجهی بهبود می‌بخشند. البته میزان مفید بودن این دیوایس‌ها و نگرانی‌هایی که بابت دوام آنها وجود دارد می‌تواند برخی کاربران را از خرید گوشی‌های تاشو منصرف کند.

با در نظر گرفتن متوسط قیمت فروش در بازار اسمارت‌فون ایالات متحده و بازه قیمت گوشی‌های تاشو، این دیوایس‌ها می‌توانند سهم قابل‌توجهی از مجموع بازار اسمارت‌فون ایالات متحده را مال خود کنند. پرداخت سوبسید از سوی اپراتورها یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر فروش دیوایس‌های پیشرفته در آمریکاست، اما موارد دیگری نیز هستند که می‌توانند فروش گوشی‌های تاشو در این کشور را افزایش دهند از جمله دوام و استحکام، قابلیت‌های جدید و ورود سایر برندهای صاحب‌نام در این عرصه.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4823-us-smartphone-users-to-opt-for-a-foldable-as-next-purchase-counterpoint-survey.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا