اخبار فناوری

گوگل دسترسی کاربران پیکسل 8 به بنچمارک های معروف برای تست Tensor G3 را مسدود می‌کند

در یک اقدام عجیب، گوگل دسترسی بررسی‌کنندگان سری جدید گوشی‌های پرچمدار پیکسل 8 خود را از دانلود مستقیم بنچمارک های معروف تست تراشه Tensor G3، به‌طور مستقیم ازطریق پلی استور، مسدود کرده است. این اقدام به همین‌جا ختم نمی‌شود و به‌طور باورنکردنی، این شرکت درتلاش برای سرکوب توزیع گسترده نتایج، دسترسی تمامی کاربران Pixel 8 به برخی بنچمارک‌ها را نیز مسدود کرده است.

مسدود بودن دسترسی به برنامه‌های بنچمارک در پیکسل 8 گوگل

در اقدامی بسیار غیرمعمول، به‌تازگی مشخص شده است که گوگل دسترسی منتقدان پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو را به نصب بنچمارک‌های محبوب ازجمله Geekbench و 3D Mark مسدود کرده است. Geekbench یک بنچمارک محبوب است که عملکرد CPU گجت‌های هوشمند مختلف را ارزیابی می‌کند، درحالی‌که 3DMark معیاری است که عملکرد GPU یک تراشه را می‌سنجد. اجرای بنچمارک‌هایی مانند این‌ها، بخشی متداول از فرآیند بررسی و بازبینی برای کمک به تدوین ارزیابی کلی دستگاه‌های جدید بر اساس داده‌های عینی و تحلیل کیفی برپایه استفاده در دنیای واقعی است.

روایت گوگل در مورد Tensor G3 تأکید بر این بوده است که این دستگاه به‌جای عملکرد قدرتمند در دنیای واقعی، با تمرکز بر بهره‌وری و هوش مصنوعی طراحی شده است. این امر به‌وضوح نشان می‌دهد که گوگل به‌شدت از کاستی‌های عملکرد تراشه اختصاصی خود آگاه است. درحالی‌که مسدود کردن دسترسی به آزمایش‌ها ازطریق فروشگاه Google Play بر توانایی برخی از منتقدان در اجرای بنچمارک‌ها تأثیر می‌گذارد، برخی دیگر با استفاده از دانلود این اپلیکیشن‌ها به‌صورت جانبی و خارج از پلی استور، از این محدودیت عبور کنند. بدین‌ترتیب، نتایج بنچمارک Geekbench ،3DMark و سایر بنچمارک‌های دیگر Tensor G3 که قدرت پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو را تأمین می‌کند، نشان می‌دهد که این چیپست مانند نسل‌های پیشین خود اصلاً در حدواندازه رقبا ظاهر نشده و فاصله معناداری با آن‌ها دارد.

مسدود بودن دسترسی به برنامه‌های بنچمارک در پیکسل 8 گوگل

مسدود بودن دسترسی به برنامه‌های بنچمارک در پیکسل 8 گوگل

در اولین نتیجه Geekbench 6، تراشه Tensor G3 در گوشی پیکسل 8 پرو به امتیاز تک‌هسته‌ای 1760 دست یافت درحالی‌که در تست چندهسته‌ای به امتیاز 4442 رسید. این عملکرد به‌طور نامطلوبی با Snapdragon 8 Gen 2 مقایسه می‌شود که به‌ترتیب امتیاز تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای 2003 و 5427 را کسب کرده است.

همچنین باید این واقعیت را درنظر گرفت که هر دو تراشه از معماری‌های CPU مبتنی‌بر Arm بسیار مشابه استفاده می‌کنند. درواقع، Tensor G3 از مزایای هسته میانی اضافی (9 هسته درمجموع در مقابل 8 هسته اسنپدراگون) و معماری کلی میان‌هسته‌ای بهتر بهره می‌برد. علاوه‌بر دو هسته Cortex-A715، کوالکام درواقع چند هسته Cortex-A710 کمی قدیمی‌تر را برای سازگاری با برنامه‌های 32 بیتی انتخاب کرده است؛ جایی‌که Tensor G3 منحصراً از چهار هسته جدیدتر Cortex-A715 استفاده می‌کند.

تفاوت عملکرد را می‌توان در مشارکت گوگل با سامسونگ توضیح داد که به کمپانی آمریکایی فرصت می‌دهد تا تراشه‌های سفارشی خود را توسعه دهد. با این وجود، فرآیند 4 نانومتری سامسونگ نه‌تنها تراشه‌های کارآمدی تولید نمی‌کند، بلکه نمی‌تواند با تراکم ترانزیستور فرآیند برتر N4P TSMC که برای ساخت اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده شده است، مطابقت داشته باشد. کاستی‌های عملکردی مشابهی در تست 3D Mark Wild Life Stress آشکار می‌شود.

نتایج آزمایش پردازنده گرافیکی Arm Mali-G715 تراشه Tensor G3 نیز نشان می‌دهد که علی‌رغم تلاش‌های گوگل برای مسدود کردن بنچمارک‌ها، عملکرد بهره‌وری این تراشه با موارد قدیمی مانند اسنپدراگون 888 قابل مقایسه است.

درحالی‌که طرفداران پیکسل به‌درستی استدلال می‌کنند که گوشی‌های هوشمند لزوماً نیازی به داشتن بالاترین عملکرد ندارند تا قابل استفاده باشند؛ بااین‌حال، عملکرد Tensor G3 آن را بیشتر با گوشی‌های هوشمند میان‌رده حال‌حاضر بازار مطابقت می‌دهد؛ نه بازار رده‌بالای تحت سلطه اپل، سامسونگ و برندهای چینی که گوشی‌های پرچمدار با قیمت مشابه را با تراشه‌های سریع‌تر به‌فروش می‌رسانند.

البته، نقاط قوت گوگل همچنان رهبری این برند در ویژگی‌های نرم‌افزاری مبتنی‌بر هوش مصنوعی، ترکیب دوربین‌های عالی و طراحی و کیفیت ساخت بالا است، که نشان می‌دهد گوگل به‌وضوح تمام تلاش خود را برای تمرکز کاربران بر روی آن‌ها انجام می‌دهد.

بااین‌حال، مسدود کردن منتقدان و کاربران عادی از دانلود و نصب برنامه‌های محبوب بنچمارک نشان می‌دهد که این شرکت آماده نیست تا به ادعاهای بازاریابی خود در مورد عملکرد Tensor G3 پایبند باشد. در غیر این صورت، دست مشتریان برای تست جدیدترین تراشه اختصاصی در جدیدترین گوشی‌های پرچمدار خود را بازمی‌گذاشت.

نظر شما درباره مسدود کردن دسترسی کاربران پیکسل 8 به برنامه‌های محبوب بنچمارک به‌منظور تست تراشه تنسور G3 گوگل چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/10/14/%DA%AF%D9%88%DA%AF%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D9%84-8-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%DA%86%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D9%87/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا