اخبار فناوری

روش بهینه نگهداری و بسته بندی ورق های گالوانیزه

یکی از مهم ترین نکاتی که در تولید ورق گالوانیزه باید به آن توجه کرد، بسته بندی و نگهداری مناسب است. زیرا در آینده تاثیر عمده ای بر کیفیت این فلزات و در نتیجه ارزش و کاربرد آنها خواهد داشت.

ورق های گالوانیزه به دلیل وجود روکش روی در سطح خود در برابر یک سری عوامل مانند خوردگی، زنگ زدگی و غیره نیز مقاوم بوده و از این رو در ساخت قطعات و بدنه لوازم و لوازم مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اما در صورت رعایت نکردن نکات ایده آل برای نگهداری و بسته بندی ورق های گالوانیزه، این فلزات مانند سایر محصولات آهنی و فولادی در معرض اکسیداسیون، زنگ زدگی، خوردگی، ظاهر ناهموار و خواص نامتعادل خواهند بود.

بسته بندی مناسب ورق های گالوانیزه می تواند نقش مهمی در استفاده نهایی از این فلزات داشته باشد. همچنین از آسیب های احتمالی در حین حمل و نقل، بارگیری، تحویل و ذخیره سازی جلوگیری می کند. اگر این فلزات با لایه محافظ روی صفحات پوشانده نشوند، در اثر تماس با اجسام یا سطوح سخت، خطر از بین رفتن و کاهش کیفیت آنها افزایش می یابد. این اتفاقات به ویژه در هنگام حمل و نقل از کارخانه به انبار یا تحویل به خریداران رخ می دهد. یکی دیگر از مزایای بسته بندی مناسب فولاد گالوانیزه این است که به افزایش مقاومت محصول در برابر تحمل بارهای وزنی کمک می کند.

نکات مهم برای نگهداری ورق گالوانیزه

قبل از بررسی انواع بسته بندی ورق گالوانیزه که در ادامه به آن پرداختیم، قصد داریم نکات مهمی را برای حفظ این فلزات که بعد از بسته بندی اهمیت کمتری ندارند، بیان کنیم. این نکات عبارتند از:

  • • نگهداری رول یا ورق گالوانیزه در محیطی عاری از آب، رطوبت و خوردگی به جلوگیری از نفوذ این عوامل به بسته و تخریب لایه روی کمک می کند.
  • • قرار دادن فلزات در محل بسته و دور از اجسام تیز و سطوح سخت نیز باعث حفظ سلامت پوشش روی و در نتیجه طول عمر ورق گالوانیزه می شود. این موضوع بسته به نوع بسته بندی متفاوت است. زیرا بسته هایی با مقاومت بالا در برابر خراش و ترک وجود دارد.
  • • در هنگام حمل و نقل باید مراقب بود تا از خراش هایی که ممکن است به سطوح داخلی و خارجی رول وارد شود جلوگیری شود
  • • برچسب ها و نشانه گذاری های صحیح را روی رول یا ورق گالوانیزه قرار دهید: این برچسب ها شامل مشخصات فنی محصول، کارخانه تولید، وزن رول و تاریخ تولید می باشد.
  • • با توجه به سابقه تولید ورق گالوانیزه، این فلزات در صورت نگهداری طولانی مدت باید به صورت دوره ای بازرسی شوند و از آسیب احتمالی به آنها جلوگیری شود.
  • از قرار دادن فولاد گالوانیزه در نزدیکی مواد شیمیایی یا چسب با بسته بندی مناسب جلوگیری کنید: به طور کلی مواد شیمیایی یا بوی آنها ممکن است به پوشش سطحی یا فلز پایه ورق گالوانیزه نفوذ کرده و باعث کنده شدن و خوردگی تدریجی شود.
  • • در صورت عدم پوشش فضای انبار، پانل ها باید با استفاده از بسته بندی مناسب و ایجاد پارتیشن های سقفی در برابر اکسیداسیون و رطوبت هوا محافظت شوند. زیرا اگر ورق گالوانیزه دچار لایه های اکسیدی شود این محصول ظاهر زیبای خود را از دست داده و طول عمر آن نیز کاهش می یابد.
  • • در صورت مشاهده پوسته شدن یا هر گونه آسیب دیگری در سطح ورق در هنگام بررسی، باید سریعاً روش هایی را برای تعمیر ورق گالوانیزه اجرا کنید تا این آسیب به قسمت های دیگر نفوذ نکند.
  • • مواد به کار رفته در بسته بندی باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی ساخته شده باشد.

در نظر گرفتن تمامی این نکات در زمان نگهداری به محافظت از ورق گالوانیزه در برابر آسیب های ذکر شده کمک می کند. زیرا همانطور که می دانید وجود آسیب به سطح از نظر زبری، ابعاد ناهموار، نوع بسته بندی، شمع و … باعث کاهش خواص محصولات گالوانیزه و در نتیجه کاهش ارزش مادی آنها در زمان فروش می شود.

انواع روش های بسته بندی ورق گالوانیزه

به طور کلی روش های مختلفی برای بسته بندی ورق گالوانیزه وجود دارد که همگی به روشی از آسیب به سطح و خواص ورق گالوانیزه جلوگیری می کنند. علاوه بر این با بسته بندی مناسب می توان این فلزات را به راحتی حمل کرد و این مشکل باعث افزایش ماندگاری و نگهداری فولاد گالوانیزه نیز می شود. قبل از بازدید از معابر، بهتر است بدانید که هنگام بسته بندی ورق های گالوانیزه باید به خوبی از تسمه های فولادی مراقبت کنید و استفاده از تجهیزات ایمنی مخصوص را فراموش نکنید. همچنین لازم است نکات ذخیره سازی فوق را که به خوبی توضیح داده شده است، برای طول عمر بیشتر فلز در نظر بگیرید. اما روش های اصلی بسته بندی ورق های گالوانیزه شامل 5 دسته است که در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم:

بسته بندی 601

ساده ترین روش بسته بندی ورق گالوانیزه با نام 601 شناخته می شود و لبه های داخلی و خارجی ورق گالوانیزه را کاملا محافظت می کند. از دیگر مزایای این نوع بسته بندی عدم استفاده از پوشش پلاستیکی محافظ برای سطوح می باشد. بنابراین از بسته بندی 601 بیشتر زمانی استفاده می شود که نگهداری طولانی مدت ورق گالوانیزه در نظر گرفته نشود.

بسته بندی 601 امنیت بسیار کمتری را در مقایسه با سایر بسته بندی های گالوانیزه فراهم می کند. از این رو، برای تحویل سریع مشتری و استفاده همزمان استفاده می شود.

621 بسته بندی

یکی از پرتقاضاترین و پرکاربردترین انواع لفاف گالوانیزه روش 621 نام دارد و در آن از تسمه استیل، کاغذ ضد آب و … استفاده می شود. مزیت این روش نسبت به روش قبلی شامل نگهداری نسبتا طولانی پانل ها و همچنین شرایط حمل و نقل و بارگیری ایمن برای محصول و افراد است.

اگر ورق گالوانیزه به این صورت بسته بندی شود، تمام سطوح رول ها به خوبی پوشانده می شود، علاوه بر این، استفاده از کاغذ ضد آب روی لبه ها از نفوذ رطوبت و اکسیداسیون به لبه های داخلی و خارجی ورق گالوانیزه جلوگیری می کند. شما خواهید بود. لازم به ذکر است که در این روش از تسمه های فولادی شعاعی و محیطی برای افزایش استحکام رول ها استفاده می شود. به این ترتیب، 2 تسمه محیطی و 4 تسمه شعاعی به طور منظم به دور کل رول پیچیده می شود و در هنگام حمل و نقل و نگهداری آن را قوی تر می کند.

631 بسته بندی

نوع دیگری از بسته بندی که برای محصولات فولادی گالوانیزه استفاده می شود، بسته بندی نوع 631 است که معمولاً برای بسته بندی و محافظت از ورق گالوانیزه از تسمه های فولادی، شعاعی، پالت های چوبی و کاغذهای ضد آب استفاده می شود.

نوع بسته بندی 631 نیز مشابه 621 است. بنابراین حفاظت کامل از لبه های داخلی و خارجی و سطح رول یا ورق گالوانیزه انجام می شود، اما تفاوت اصلی این دو روش را باید در نظر گرفت. همانطور که در روش قبلی ذکر شد، از تسمه های محیطی و شعاعی استفاده می شد، اما روش 631 شامل استفاده از پالت های چوبی است که در زیر ورق های نورد قرار می گیرند و در نتیجه از حرکت ناگهانی آنها جلوگیری می شود.

641 بسته بندی

در این قسمت به بررسی کامل ترین روش بسته بندی ورق گالوانیزه می پردازیم که به آن 641 می گویند.برای بسته بندی به این روش از ورق های ضد آب برای محافظت از سطح رول استفاده می شود. بنابراین سطح رول ها کاملا ایمن است. در قسمت دوم از سه تسمه محیطی و 6 تسمه شعاعی به عنوان اجزای اصلی رول پیچ استفاده شده است تا لبه های داخلی و خارجی رول ها به طور دقیق پوشش داده شود.

بسته بندی 641 به عنوان کامل ترین روش، امنیت بالایی به پنل ها در برابر آسیب های مکانیکی و ضربه وارد می کند و البته هزینه بسیار بالایی نیز دارد. بیشتر برای محیط هایی استفاده می شود که شرایط حمل و نقل سخت تری دارند و حداکثر حفاظت از سیم پیچ گالوانیزه در نظر گرفته شده است. امکان نگهداری رول های گالوانیزه بسته بندی شده به روش 641 برای مدت طولانی وجود دارد اما از طرفی این روش برای تولید کننده به صرفه نخواهد بود.

651 بسته بندی

بسته بندی 651 بیشتر برای صادرات ورق گالوانیزه به سایر کشورها انجام می شود. زیرا از سطوح و لبه های مختلف محافظت کامل می کند. حمل و نقل رول گالوانیزه به این روش آسان تر است زیرا پالت های چوبی در زیر آن وجود دارد. همچنین سطح رول ها کاملا با کاغذ ضد آب پوشانده شده است که برای بحث هزینه و صادرات آن استفاده از روش بسته بندی 651 بهترین انتخاب است.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/04/29/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D9%82-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا