اخبار فناوری

درآمد برنامه نویس فول استک چقدر است؟

عده ای زیادی بر این باورند که درآمد برنامه نویس فول استک در حال حاضر از درآمد دکتر متخصص نیز می تواند پیشی بگیرد. برنامه نویسی از آن شغل هایی است که در سالیان گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده و هر کسی که رویای پولدار شدن در سر دارد علاقه مند است برنامه نویسی را بیاموزد. به خاطر همین موضوع کلاس های برنامه نویسی در مشهد و شهرهای بزرگ رونق خوبی پیدا کرده و افراد مختلف نیز در شبکه های اجتماعی به ارائه آموزش ها در این زمینه پرداخته اند. ولی حقوق برنامه نویسان در بخش های مختلف متفاوت است. برنامه نویس با توجه به مهارت هایی که دارد و شرکتی که در آن مشغول به کار است حقوق های متفاوتی خواهد داشت.

بیشترین حقوق برنامه نویس فول استک در کدام کشور است؟

بررسی های انجام شده نشان می‌دهد بیشترین میزان پرداختی به برنامه نویس در کشور آمریکا انجام می شود و بعد از آن کشورهای مانند سوئیس، نروژ، دانمارک، سوئد و آلمان بیشترین پرداختی به یک برنامه نویس را دارند. برنامه نویسی به چند دسته مختلف از نظر مهارت فرد تقسیم می شود که معروف ترین آنها برنامه نویسان فرانت front-end, برنامه نویسان بک back-end و برنامه نویس فول استک می باشد. که هر کدام با توجه به مهارت هایشان حقوق متفاوتی را دریافت می کنند. در این مطلب سعی داریم درآمد برنامه نویس فول استک که به نوعی ترکیبی از برنامه نویسی بک و فرانت است را به طور کامل بررسی کنیم.

برنامه نویس فول استک کیست؟

قبل از اینکه بخواهیم با درآمد یک برنامه نویس فول استک آشنا شویم ابتدا باید برخی مفاهیم کلی این حوزه شغلی را برای شما شرح دهیم.

آشنایی با برنامه نویس فرانت

به عنوان مثال برنامه نویس فرانت به فردی گفته می شود که به طراحی ظاهر وب سایت و نرم افزار می‌ پردازد و کاربران با طراحی های وی تعامل ایجاد می کنند و با آن در ارتباط هستند.

برنامه نویس بک به چه کسی گفته می شود؟

برنامه نویس بک نیز فردی است که کد نویسی بخش سرور را انجام می دهد. مواردی مانند دریافت و پردازش اطلاعات از طریق کد نویسی توسط این برنامه نویس صورت می گیرد و کاربر مستقیماً آن ها را مشاهده نمی کند.

برنامه نویس فول استک

شخصی که بتواند تمام مهارت های یک برنامه نویس فرانت و بک را به دست بیاورد را فول استک دِوِلوپر می‌گویند. چنین برنامه نویسی باید بتواند یک رابط کاربری مناسب را طراحی کند و از نظر گرافیک و تجربه کاربری آن را در سطح مناسب قرار بدهد. همچنین باید توانایی این را داشته باشد تا کد نویسی سمت سرور و مباحث مانند امنیت بهینه سازی و سرعت سایت را نیز به خوبی پیاده سازی کند.

البته بسیاری از افراد عقیده دارند فول استک بدین معنا نیست. ممکن است پیاده سازی بخش فرانت و بک سایت کوچکی مانند یک وبلاگ به آسانی انجام شود. یا به طور مثال زمانی که شما پروژه خود را به یک شرکت طراحی سایت مشهد بدهید. عملا تمامی موارد بک و فرانت ممکن است توسط یک نفر با نصب قالب و بهینه سازی کدهای آن صورت گیرد. در نقطه مقابل پیاده سازی کد های سمت بک سایت بزرگی مانند علی بابا و طراحی ظاهری چنین وب‌ سایتی کار بسیار سنگین و دشواری است. آیا می توان به فردی که وب سایت اول را طراحی کرده نیز فول استک گفت؟

دقیقا تناقضات از همین جا آغاز می شود. پس می توانیم به گونه ای بگوییم برنامه نویسان فول استک نیز دسته بندی های مبتدی و حرفه‌ای دارند و در بین آن ها نیز حقوق ها ممکن است کاملاً متفاوت باشد زیرا تفاوت مهارت را در چنین برنامه نویسانی نیز شاهد هستیم.

در آمد برنامه نویس فول استک (full stack developer)

حال که با معنی فول استک آشنا شدیم در مورد درآمد این حوزه صحبت می‌ کنیم. زمانی که شما تبدیل به یک برنامه نویس فول استک بشوید به دلیل مهارت بسیار بالای شما از سایر برنامه نویسان حقوق بیشتری را دریافت خواهید کرد. البته بنا به نوع فعالیت و مکانی که در آن قرار دارید میزان حقوق شما متغیر خواهد بود. ولی می‌ توان این مژده را به افرادی که چنین مهارتی را کسب می کنند داد که حقوق آن ها از عرف جامعه بسیار بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال با بررسی کوتاه در بین سایت های کاریابی در ایران میتوان مشاهده کرد که حقوق یک برنامه نویس فول استک از حداقل ۲۰ میلیون در سال ۱۴۰۰ شروع شده است و این عدد در سال ۱۴۰۱ مطمئناً جهش بسیار چشمگیری خواهد داشت.

البته این عدد مربوط به زمانی است که فرد به صورت تمام وقت در یک شرکت مشغول فعالیت شده باشد. اگر با یک تیم استارتاپی فعالیت داشته باشید مطمئناً درآمد شما ممکن است با توجه به رزومه و سابقه کارتان به عدد های بالاتری نیز برسد. به عنوان مثال اگر بتوانید در شرکت‌های بزرگی مانند دیجی کالا مشغول به کار شوید علاوه بر مزایای بسیار بالا حقوق مناسبی نیز دریافت خواهید کرد.

درآمد فریلنسری برنامه نویس فول استک

اگر به صورت شخصی بخواهید در زمینه برنامه نویسی فعالیت کنید می توانید با برداشتن پروژه های مختلف درآمد خود را به حدی برسانید که نیاز به کار در هیچ شرکتی نداشته باشید. ُحسن برنامه نویسی دقیقا در همین موضوع خلاصه می شود که شما نیاز به کار کردن در یک شرکت صرفاً ندارید و می توانید با رزومه سازی مناسب و ارتباطات گسترده به درآمدهای بسیار بالایی به صورت دورکاری دست پیدا کنید.

معمولا افرادی که به صورت فریلنسری اقدام به برداشتن پروژه های مختلف می کند می تواند با کمی جستجو پروژه هایی از خارج کشور نیز به دست بیاورند که مطمئناً پرداخت دلاری آن ها می تواند درآمد آنها را به بالای ماهیانه ۶۰ یا ۷۰ میلیون تومان نیز برساند. ساعت کاری شناور و آزاد در پروژه‌ های مختلف به شما این اجازه را می‌ دهد که بتوانید به خوبی زمان خود را تنظیم کنید. همچنین برخی از این پروژه ها ممکن است آنقدر گسترده باشد که تایم شما را برای یک سال کامل پر کند و عملا خانه شما تبدیل به شرکت شما شود.

طراحی قالب برای کسب در آمد برنامه نویس فول استک

روش دیگری که درآمد یک فول استک قابل افزایش است طراحی قالب های زیبا و جذاب و کاربر پسند می باشد.  زمانی که شما مهارت فرانت و بک را با هم داشته باشید می توانید قالب را به طور کامل در بخش ظاهری و کد های سمت سرور طراحی کنید و آن را پس از ایجاد کامل در سایت های مانند راست چین و ژاکت بارگذاری کنید. فروش قالب در طول ماه و سال های مختلف برای شما درصد سود را به همراه خواهد داشت و با یک ضرب و تقسیم ساده می توانید  عدد رویایی که به دست می آید را مشاهده کنید.

آموزش برنامه نویسی

آموزش می تواند آخرین مرحله برای یک برنامه نویس فول استک باشد. زمانی که شما تسلط کافی به تمامی حوزه های برنامه نویسی داشته باشید می توانید در قالب فایل های ویدیویی آموزش هایی را برای مشتاقان یادگیری این حرفه ایجاد کنید و آن را به صورت شخصی در سایت خودتان یا در سایت های فعال در این حوزه به فروش برسانید. این مورد نیز مانند طراحی قالب می تواند به شما درآمد بسیار مناسبی را به ارمغان بیاورد. البته کلاس های حضوری نیز در آموزشگاه برنامه نویسی مشهد ، تهران و شهرهای بزرگ نیز می تواند گزینه مناسبی برای کسب درآمد در این حوزه باشد.

به طور کلی درآمد یک برنامه نویس فول استک چه در ایران و چه در خارج از کشور بسیار بالاست و صرفاً یادگیری مهارت می تواند شما را به درآمد مدنظرتان از این شغل برساند. البته مسیر بسیار سختی را در پیش خواهید داشت و همت شما در این راه می تواند کمک شایانی به شما در فراگیری هر چه سریعتر و بهتر تخصص کافی بکند. آکادمی برنامه نویسان مشهد با برگزاری دوره های موزشی مختلف زیر نظر اساتید با تجربه به شما کمک می کند مسیر پیچیده و پر از ابهام تبدیل شدن به فول استک برایتان آسان و روشن شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 38489315-051 تماس بگیرید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/08/02/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3-%D9%81%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%A9-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا