اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2023 – افزایش درآمد، کاهش رشد کسب‌وکار ابری | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : مجموعه آلفابت، کمپانی مادر گوگل، در روز سه‌شنبه 24 اکتبر سال جاری میلادی (2 آبان 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2023 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، آلفابت در سه‌ماهه‌ اخیر به درآمدی در حدود 76,7 میلیارد دلار دست یافته که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 11 درصد رشد را نشان می‌دهد. تحلیل‌گران رشد درآمد شرکت را به هزینه‌های تبلیغاتی انعطاف‌پذیر در بخش Google Search و افزایش درآمد تبلیغاتی YouTube نسبت می‌دهند. سود خالص آلفابت نیز در دوره زمانی جولای تا سپتامبر امسال حدود 19.7 میلیارد دلار معادل 1.55 دلار به ازای هر سهم گزارش شده که در مقایسه با فصل سوم 2022 با افزایش 42 درصدی همراه بوده است.

سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت و گوگل ضمن اظهار شادمانی از نتایج مالی شرکت در فصل اخیر می‌گوید: «از نتایج مالی و شتاب رشد محصولات‌مان در این سه‌ماهه که با نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه Search، YouTube ،Cloud، دستگاه‌های پیکسل و موارد دیگر همراه بود، خشنودیم و همچنان بر افزایش سودمندی هوش مصنوعی برای همه افراد، متمرکز خواهیم ماند.» او در ادامه از نوآوری‌های جدید و هیجان‌انگیزی گوگل در آینده خبر داده است.

Sundar Pichai مدیر عامل آلفابت و گوگل

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت که در ماه ژوئیه اعلام کرده بود پس از 8 سال از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، حالا به عنوان مدیر ارشد سرمایه‌گذاری با اشاره به گزارش این فصل می‌گوید: «قدرت اساسی کسب‌وکار ما بار دیگر در سه‌ماهه سوم آشکار شد، جایی که با 77 میلیارد دلار درآمد، 11 درصد افزایش سالانه را به ثبت رساندیم. [این رشد بیش از هر چیز] به توسعه [بخش‌های] Search و YouTube و شتاب رشد Cloud مرتبط است و در ادامه با تخصیص عاقلانه سرمایه و خلق ارزش مالی پایدار ادامه خواهد یافت.»

گوگل در ماه‌های اخیر با چالش‌های حقوقی و تجاری فزاینده‌ای روبه‌رو بوده و ظهور ChatGPT ابزار محبوب هوش مصنوعی OpenAI که با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری مایکروسافت در اوایل سال جاری به سرعت با ابزار جست‌وجوی Bing و دیگر محصولات این کمپانی یکپارچه شد، مدیران گوگل را نسبت به کاهش محبوبیت موتور جست‌وجوی گوگل نگران کرده است.

در واکنش به نوآوری مایکروسافت، آلفابت نیز از Google Bard رونمایی کرد که ابزار هوش مصنوعی در حال پیشرفتی است و می‌تواند فرایندهای جست‌وجو و دیگر ابزارهای ابرشرکت آمریکایی را به نحو انقلابی تغییر دهد. معرفی این ابزار ظاهرا به کاهش نگرانی تبلیغ‌دهندگان نسبت به محبوبیت موتور جست‌وجوی گوگل انجامیده است؛ اگر چه تا شرایط مطلوب و بازگشت کامل این شرکت به رقابت هوش مصنوعی هنوز گام‌های زیادی باقی مانده و گوگل به تلاش برای یکپارچه‌سازی کامل هوش مصنوعی با پلتفرم خود ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر کلاد گوگل نیز از افزایش استقبال ناگهانی از هوش مصنوعی سود برده است. چنان که خدمات Cloud گوگل به انتخابی مناسب برای شرکت‌هایی بدل شده که در پی آموزش دادن و اصطلاحاً train کردن ابزارهای هوش مصنوعی هستند و همین امر، کلاد گوگل را برای سومین فصل متوالی در مسیر افزایش سود عملیاتی قرار داده است.

با این حال، گوگل همچنان بزرگ‌ترین دادگاه ضد انحصار در بیش از 20 سال گذشته را پیشِ رو دارد که در آن، قانونگذاران دولتی با ادعای ایجاد انحصار توسط آلفابت برای اطمینان از تسلط موتور جست‌وجوی خود به میدان آمده‌اند. چنان که مطابق گزارش‌ها، این شرکت سالانه حدود 20 میلیارد دلار به اپل می‌پردازد تا گزینه جست‌وجوی گوگل به طور پیش‌فرض روی دستگاه‌های آن قرار گیرد. به علاوه مبالغ مشابهی نیز به سایر شرکت‌های فناوری برای منظور مشابه یعنی قرار دادن گوگل به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض پرداخت می‌شود.

بر اساس گزارش منتشرشده، کسب‌وکار تبلیغات آلفابت در فصلی که گذشت، درآمد 59,647 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده که اندکی فراتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بوده است و در مقایسه با رقم 54,482 میلیارد دلاری مدت مشابه سال 2022 افزایش 9 درصدی را نشان می‌دهد. درآمد تبلیغات YouTube از پیش‌بینی تحلیل‌گران فراتر رفته و به 7,952 میلیارد دلار رسیده است. به گفته مدیر عامل آلفابت، سرویس ویدئوی کوتاه YouTube موسوم به Shorts به عنوان رقیب TikTok در حال حاضر بیش از 70 میلیارد بازدید روزانه دارد که در مقایسه با 50 میلیارد بازدید روزانه ابتدای امسال 40 درصد رشد را نشان می‌دهد.

بخش سایر درآمدهای گوگل موسوم به Google Others که محصولات سخت‌افزاری گوگل مانند اسمارت‌فون‌های Pixel و اسپیکرهای هوشمند Google Home را در کنار Google Play و درآمدهای غیر تبلیغاتی YouTube شامل می‌شود، 8,339 میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 21 درصد افزایش یافته است.

واحد کلاد آلفابت یکی از حوزه‌های کلیدی سرمایه‌گذاری این شرکت محسوب می‌شود که در آن مدیران شرکت می‌کوشند بخشی از بازار خدمات مشابه آمازون و مایکروسافت را جذب کنند. این بخش با ظهور هوش مصنوعی زایشی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، چرا که شرکت‌های بیشتری برای اجرای بار کاری سنگین خود در این زمینه به استفاده از خدمات کلاد عمومی روی می‌آورند.

اما کسب‌وکار ابری شرکت پایین‌تر از حد انتظار تحلیل‌گران ظاهر شده و درآمد 8,411 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. به گفته کارشناسان ترس از کندی روند رشد اقتصاد جهانی، شرکت‌ها را وادار کرده تا هزینه‌های مربوط به خدمات ابری، از جمله ابزارهای گران‌قیمت هوش مصنوعی را کاهش دهند. این رویکرد به نوبه خود رشد درآمد در بخش کلاد گوگل را از 28 درصد در سه‌ماهه پیش به 22.5 درصد در فصل سوم سال جاری کاهش داده است. جایی که گوگل کمترین میزان رشد را دست کم از سه‌ماهه اول 2021 به ثبت رسانده است. سود عملیاتی این بخش نیز 266 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با زیان عملیاتی 440 میلیون دلاری در سال گذشته، بهبود قابل توجهی به شمار می‌رود. این در حالی است که تحلیل‌گران وال‌استریت درآمد 8.62 میلیارد دلاری را برای گوگل پیش‌بینی کرده بودند.

در میان رقبای گوگل، خدمات کلاد مایکروسافت که پلتفرم رایانش ابری Azure را در خود جای داده، در مقایسه با برآورد 23.49 میلیارد دلاری، به 24.3 میلیارد دلار افزایش یافته است. رقمی که با نرخ رشد 29 درصدی، بالاتر از تخمین 26.2 درصدی شرکت تحقیقات بازار Visible Alpha قرار گرفته و افزایش 5 درصدی سهام مایکروسافت را در معاملات پس از ساعت کاری سبب شده است.

کسب‌وکار Other Bets شامل بخش‌هایی مانند اتومبیل‌های خودران Waymo و واحد فناوری سلامت Verily درآمد 297 میلیون دلاری را به ثبت رسانده که با وجود افزایش قابل توجه نسبت به رقم 208 میلیون دلاری سال گذشته، زیان 1.19 میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

آلفابت اعلام کرد که در سه‌ماهه اخیر 8.06 میلیارد دلار صرف هزینه‌های سرمایه‌ای شده که به طور عمده نتیجه سرمایه‌گذاری در زیرساخت های فنی بوده است. به گفته پورات، سرورها بزرگترین عامل این هزینه‌زایی بوده‌اند و پس از آن، تجهیز مراکز داده به دلیل افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری در بخش هوش مصنوعی بیشترین میزان هزینه‌کرد را به خود اختصاص داده‌اند.

ناگفته نماند که آلفابت در اوایل سال جاری میلادی حدود 12 هزار کارمند معادل حدود 6 درصد از نیروی کار خود را در تلاش برای تعدیل نیرو و در واکنش به «تغییر واقعیت‌های اقتصادی» اخراج و تعداد زیادی از کارکنان بخش استخدام جهانی را نیز در ماه سپتامبر به سوی درب خروجی کمپانی هدایت کرده است.

سهام شرکت آلفابت با وجود نتایج مالی بهتر از حد انتظار، در معاملات پس از ساعت کاری، 7 درصد کاهش یافت، زیرا همان طور که اشاره شد، درآمد بخش Google Cloud که در سه‌ماهه سوم 8.41 میلیارد گزارش شده، پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بوده است. کاهش قیمت سهام شرکت با وجود تحقق برآورد تحلیل‌گران از سود و فروش شرکت، به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تا چه حد در پی دستاوردهای ملموس این شرکت در حوزه هوش مصنوعی هستند. به علاوه قدرت بخش کلاد گوگل نیز در برابر Azure مایکروسافت و AWS آمازون به چالش کشیده شده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5139-alphabet-q3-2023-financial-results.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا