اخبار فناوری

خبر جدید | بلومبرگ: سرمایه‌گذاری 1 میلیاردی اپل برای به‌کارگیری گسترده هوش مصنوعی در دستگاه‌های خود | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : بر اساس تازه‌ترین گزارش بلومبرگ در روز یک‌شنبه 22 اکتبر سال جاری میلادی (30 مهر 1402)، اپل در حال تلاش برای انتشار نسخه جدیدی از Siri است تا فناوری هوش مصنوعی را در واکنش به دستاوردهای رقبای خود به این دستیار هوشمند بیفزاید. مطابق این گزارش، دو معاون ارشد اپل یعنی جان جیاناندریا (John Giannandrea) و کریگ فدریگی (Craig Federighi) که مسئول مهندسی هوش مصنوعی و نرم افزار شرکت هستند، در کنار ادی کیو (Eddy Cue) رئیس بخش سرویس‌ها، بر روند پیشرفت قابلیت‌های هوش مصنوعی نظارت دارند. بلومبرگ همچنین در این گزارش از سرمایه‌گذاری سالانه 1 میلیارد دلاری اپل برای به‌کارگیری هوش مصنوعی زایشی در محصولات خود خبر داده است.

گروه کاری جیاناندریا، در حال توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی جدید و افزایش هوشمندی Siri است تا بتواند بیشتر از قابلیت‌های سطح بالا بهره بگیرد. طبق گزارش بلومبرگ، احتمال دارد نسخه جدید این دستیار صوتی تا سال آینده میلادی روانه بازار شود. از سوی دیگر تیم فدریگی نیز به سختی در تلاش است تا هوش مصنوعی را به نسخه‌های بعدی سیستم‌عامل iOS بیفزاید. امری که بهبود پاسخ‌دهی و ارتقاء عملکرد تکمیل خودکار یا auto-completion را در Siri و اپلیکیشن‌های Messages و Music میسر خواهد ساخت. به علاوه، مطابق این گزارش اپل به دنبال به‌کارگیری هوش مصنوعی در Xcode برای کمک به توسعه‌دهندگان برای ساخت سریع‌تر اپلیکیشن‌ها نیز خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در کنار تلاش‌های این دو بخش، بحث داخلی در شرکت اپل پیرامون قرار گرفتن قابلیت‌های هوش مصنوعی زایشی (generative AI) روی خود دستگاه یا در فضای ابری نیز در جریان است. به طور طبیعی، هوش مصنوعی روی دستگاه عملکردی سریع‌تر و امن‌تر خواهد داشت، اما استفاده از کلاد نیز قابلیت‌های پیشرفته‌تری را در پی خواهد داشت؛ چنان که با دسترسی به منابع داده بسیار بیشتر، روند آموزش و شکوفایی هوش مصنوعی با سرعت بیشتری پیموده خواهد شد.

تلاش‌های تازه ابرشرکت آمریکایی در حالی صورت می‌پذیرد که در طول سال گذشته، با وجود فعالیت زیاد دیگر شرکت‌های فناوری همچون متا، مایکروسافت، آمازون و گوگل، اپل چندان بر این زمینه متمرکز نبوده و به نظر می‌رسد که اینک برای تحرک بیشتر در این حوزه تحت فشار قرار گرفته است.

با این حال برخی منابع خبری در گفت‌وگو با بلومبرگ، ضمن اشاره به برنامه ناگهانی اپل برای استفاده از هوش مصنوعی آن را عاملی نگران‌کننده ارزیابی کرده‌اند؛ چرا که پیش از این دست کم در مباحث علنی توجه چندانی به این حوزه نمی‌شد و در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در تابستان امسال نیز، مدیران شرکت حتی یکبار نیز از عبارت AI استفاده نکردند.

با این حال تاخیر اپل به معنای بی‌توجهی به این فناوری نیست. تیم کوک، مدیر عامل اپل، چندی پیش ضمن اعلام هزینه 22.61 میلیارد دلاری در بخش تحقیق و توسعه، از پژوهش‌های چندین ساله شرکت در طیف وسیعی از فناوری‌های هوش مصنوعی از جمله هوش مصنوعی زایشی خبر داده بود. به گفته او، هزینه‌های تحقیق و توسعه کمپانی به دلیل افزایش هزینه‌های مربوط به هوش مصنوعی، حدود 3.12 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

در ماه جولای امسال نیز اخباری از سوی بلومبرگ منتشر شد که مطابق آن‌ها، اپل روی مدل هوش مصنوعی اختصاصی خود با نام Ajax کار می‌کند. ظاهرا این فناوری برای راه‌اندازی یک چت‌بات داخلی به کار گرفته شده که برخی کارکنان شرکت از آن با عنوان Apple GPT یاد کرده‌اند. برخی منابع نیز در ماه میلادی گذشته با اشاره به آموزش Ajax با بیش از 200 میلیارد پارامتر، آن را از نسخه 3.5 برنامه GPT شرکت OpenAI نیرومندتر ارزیابی کرده بودند. پارامتر عاملی است که هر مدل هوش مصنوعی برای یادگیری از آن استفاده می‌کند. GPT-3.5 از 175 میلیارد پارامتر استفاده کرده که در نسخه رایگان ChatGPT OpenAI در اختیار کاربران قرار گرفته است.

البته در میانه فشار بازار برای توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل، نباید از یاد برد که غول کوپرتینویی بیش و پیش از هر چیز یک شرکت تولیدکننده سخت‌افزار است. چنان که بخش بزرگی از فروش 81.8 میلیارد دلاری آن در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2023 حاصل فروش سخت‌افزار بوده که در این میان گوشی آیفون به تنهایی 39.67 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

اپل هنوز در خصوص گزارش بلومبرگ و برنامه‌های شرکت در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی اطلاعاتی منتشر نکرده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5136-tsmc-q3-2023-financial-results.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا