اخبار فناوری

خبر جدید | بلومبرگ: احتمال ارائه نسخه ارزان‌قیمت هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل تا سال 2025 | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی اپل چندی پیش در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2023 از نخستین تجربه خود در دنیای واقعیت مجازی و افزوده در قالب هدستی با نام Apple Vision Pro رونمایی کرد. محصولی که دنیای فناوری مدت‌ها بود انتظار آن را می‌کشید و گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته بود. در این میان بلومبرگ در سال‌های اخیر با گزارش‌هایی از جمله استخدام مدیر روابط عمومی متا از سوی اپل و احتمال عرضه هدست‌های AR و VR این شرکت، برنامه اپل برای ارائه سرویس ویدئویی و دنیای سه‌بعدی در هدست واقعیت ترکیبی خود و همچنین امکان ارائه هدست واقعیت ترکیبی اپل با نام Reality پیش‌بینی‌های خود را از روند فعالیت غول کوپرتینوئی ارائه کرده بود.

همان طور که می‌دانید هدست گران قیمت Vision Pro قرار است از اوایل سال آینده میلادی با قیمت 3,499 دلار به فروش برسد که حدود سه و نیم برابر از پیشرفته‌ترین هدست واقعیت ترکیبی متا یعنی Meta Quest Pro با قیمت 999 دلار گران‌تر است. از آنجا که متا نسخه مقرون به صرفه‌ای از هدست خود را با نام Quest 3 با قیمت 499.99 دلار ارائه کرده است، انتظار می‌رود اپل نیز مدل ارزان قیمتی از Vision Pro را در اختیار کاربران قرار دهد.

این بار هم مارک گورمن (Mark Gurman)، تحلیل‌گر بلومبرگ در خبرنامه اختصاصی هفتگی خود موسوم به Power On، از برنامه اپل برای ارائه نسخه ارزان‌تری از هدست Vision Pro تا پایان سال 2025 میلادی خبر داده است که احتمالاً Apple Vision One یا Apple Vision نامیده می‌شود. به این ترتیب، اپل استراتژی دوگانه خود را در زمینه عرضه دو نسخه گران و ارزان از یک محصول را در اینجا نیز دنبال خواهد کرد؛ همان رویه‌ای که در گوشی‌های آیفون نیز شاهد آن هستیم و این دستگاه‌ها در دو مدل استاندارد و Pro به تولید می‌رسند.

مطابق برآورد گورمن، اپل برای کاهش هزینه ساخت هدست مقرون به صرفه خود احتمالا نمایشگرهایی با کیفیت پایین‌تر را جایگزین دو پنل صفحه‌نمایش 4K حاضر در Vision Pro خواهد کرد. همچنین ممکن است به جای تراشه اختصاصی Apple M2 از نمونه‌هایی در حد و اندازه تراشه‌ آیفون یا چیپ مک‌های قدیمی استفاده کند. به علاوه، به‌کارگیری دوربین‌های کمتر در ساختار هدست مقرون به صرفه آینده اپل، سبب کاهش هزینه‌های تولید این محصول در مقایسه با مدل پیشرفته خواهد شد. این شرکت همچنین می‌تواند از طراحی ساده‌تری برای بند انعطاف‌پذیر کناره هدست بهره گیرد که در آن اسپیکرهای داخلی دستگاه با بند یکپارچه نیستند و کاربر برای صدای فضایی باید از AirPod استفاده کند. به علاوه، استفاده از یک تنظیم‌کننده فیزیکی برای تنظیم فاصله میان لنزها به جای نمونه خودکار آن و حذف ویژگی‌هایی مانند دوربین سه‌بعدی از دیگر اقداماتی است که احتمال دارد اپل به منظور کم کردن هزینه تولید هدست ارزان قیمت آتی خود به کار گیرد.

این در حالی است که از نگاه گورمن، اپل در چند مورد مهم به هیچ عنوان دست به استفاده از اجزاء ارزان‌تر نخواهد زد. به طور مثال، نمایشگر خارجی Vision Pro موسوم به EyeSight (که چشم‌های کاربر در آن نمایان است) در کنار سیستم ردیابی چشم و دست (برای حذف کنترلرهای دستی)، درست به اندازه نمایشگرهای لمسی آیفون، در این محصول واجد اهمیت هستند و انتظار می‌رود که اپل آن‌ها را در مدل مقرون به صرفه خود هم حفظ نماید.

برخی ناظران بازار بر این باورند که هزینه مالی ناشی از تجهیز هدست با نمایشگر خارجی و پوشش شیشه‌ای شفاف روی آن که سبب افزایش قیمت و کاهش عمر باتری می‌شود، تصمیم عاقلانه‌ای نیست. با این حال اپل آشکارا از ویژگی EyeSight به عنوان عامل تمایزبخش Vision Pro با دیگر محصولات واقعیت ترکیبی یاد می‌کند؛ عاملی که از نگاه این کمپانی، احساس نوعی ارتباط دو جانبه را برای کاربر فراهم می‌سازد.

به گفته گورمن، کاستن از هزینه اجزاء دیگر بخش‌های هدست در کنار «فرآیند تولید دقیق‌تر، صرفه‌جویی در مقیاس و یک فریم ارزان‌تر» اپل را قادر خواهد ساخت تا بهای این هدست را چند صد دلار کمتر سازد. طرح اپل برای عرضه نسخه‌ای ارزان‌تر از هدست مجهز به رایانش فضایی، نخستین بار در ژانویه امسال توسطThe Information و بلومبرگ گزارش شده بود. به علاوه مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیل‌گر شناخته‌شده بازار دستگاه‌های دیجیتال و به ویژه محصولات اپل، نیز از برنامه این شرکت برای ارائه یک هدست در دو سطح قیمتی تا پایان سال 2025 خبر داده بود.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4934-apple-is-already-working-on-a-cheaper-version-of-vision-pro-bloomberg-reports.aspx

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا