اخبار فناوری

تراشه‌های نسل ۱۴ اینتل برای دسکتاپ معرفی شدند: دوباره، کلاک ۶ گیگاهرتز

قبلاً این چنین بود که اگر رویای رسیدن به کلاک ۶ گیگاهرتز را با پردازنده دسکتاپ خود در سر می‌پرورانید، باید شانس خود را با اورکلاک و همه بی‌ثباتی‌ها در کنار نیازهای خنک کننده بالقوه مورد نیاز امتحان می‌کردید. اوایل سال جاری، اینتل تراشه Core i9-13900KS را معرفی کرد که کلاک آن 6 گیگاهرتز بود. اکنون، این شرکت دوباره این کار را با سریع‌ترین تراشه‌های دسکتاپ نسل چهاردهم خود یعنی i9-14900K انجام می‌دهد. این فرکانس فقط یک کلاک کوتاه مدت با عنوان “Thermal Velocity Boost” است که برای مدت طولانی دوام نمی آورد، اما همچنان چیزی است که با آن اینتل می تواند بر AMD غلبه کند.

تراشه‌های نسل ۱۴ اینتل برای دسکتاپ

واضح است که این تراشه‌های نسل چهاردهم با پردازنده‌های نسل چهاردهم Core Ultra اینتل که اخیراً برای نوت‌بوک‌ها معرفی شده‌اند، متفاوت هستند. قابل درک است که اینتل بر روی بهینه‌بودن مصرف انرژی مجموعه تراشه‌های محصولات قابل‌حمل خود تمرکز دارد، در حالی که تراشه‌های دسکتاپ آن تماماً در مورد قدرت پردازشی هستند.

پرچمدار تراشه‌های نسل چهاردهم اینتل دارای بالاترین کیفیت ممکن است و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما گیمرهای باهوش ممکن است علاقه بیشتری به i7-14700K داشته باشند که اکنون دارای 20 هسته (8 قدرتمند و 12 متوسط) است و تا فرکانس 5.6 گیگاهرتز “Turbo Boost Max 3.0” می‌رسد. شاید مهمتر از همه، قیمت 409 دلاری آن بسیار کمتر از قیمت 589 دلاری 14900K باشد.

وقتی صحبت از بنچمارک‌ها به میان می‌آید، اینتل ادعا می‌کند که 14900K تا 23 درصد سریع‌تر از Ryzen 9 7950X3D AMD خواهد بود که برمبنای تست بازی Starfield در رزلوشن 1080p است.

این شرکت همچنین می‌گوید که تراشه مذکور در حالت انجام چند پردازش بین After Effects و Premiere Pro تا ۵۴ درصد سریع‌تر از همان سخت‌افزار AMD است.

اینتل همچنین می‌گوید i9-14900K چیزی بیشتر از مقایسه‌های بنچمارکی قدرت خام است. در حال بازی کردن، ضبط و استریم Total War: Warhammer III با کیفیت 1080p و با تنظیمات گرافیکی فوق‌العاده، توانسته به بیش از 100 فریم در ثانیه دست یابد. این بازی همچنین به‌طور خاص برای سخت‌افزار نسل چهاردهم بهینه‌سازی شده است، بنابراین نمی‌توانید انتظار نتایج یکسانی را در دیگر بازی ها هم داشته بشاید.

اگر هنوز مشتاق اورکلاک هستید، اینتل با ویژگی جدید XTU AI Assist که فقط در i9-4900K در دسترس خواهد بود، این کار را آسان‌تر می‌کند. در یک نسخه نمایشی برای رسانه‌ها، یکی از نمایندگان اینتل نشان داد که چگونه برنامه XTU می تواند به سرعت ولتاژهای هسته پردازنده ایده آل، تنظیمات برق مادربرد و سایر دکمه های تنظیم را برای تعیین سرعت عملکرد ایمن تعیین کند.

آنها اشاره کردند که اینتل مدل اورکلاک هوش مصنوعی خود را بر روی صدها CPU، و همچنین انواع گزینه های مادربرد و خنک کننده (از جمله خنک کننده مایع) آموزش داده است. هنگامی که فرآیند تنظیم هوش مصنوعی کامل شد، می‌توانید تنظیمات پیشنهادی آن را تغییر دهید یا از آنها به‌عنوان پایه برای اورکلاک بیشتر استفاده کنید.

یکی از ویژگی هایی که در این تراشه‌های نسل چهاردهم جدید نخواهید دید چیست؟ پردازنده هوش مصمنوعی یا NPU !

عجیب است که تراشه‌های Core Ultra این شرکت دارای NPU هستند که مواردی مانند Windows Studios Effects را برای محو کردن پس‌زمینه مبتنی بر هوش مصنوعی در چت‌های ویدیویی فعال می‌کند.

البته منطقی است که اولین NPU اینتل در معماری جدید ظاهر شود، در حالی که تراشه‌های دسکتاپ نسل چهاردهم نسخه های تقویت شده سخت افزار سال گذشته هستند. با این حال، کمی عجیب است که گران‌ترین سخت‌افزار دسکتاپ آن چیزی را که لپ‌تاپ‌های همین سال آینده خواهند دید، از دست بدهند.

نظر شما درباره تراشه‌های جدید اینتل چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/10/16/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84-%DB%B1%DB%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D9%BE-%D9%85%D8%B9/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا