اخبار فناوری

اپل سرانجام پشتیبانی آیفون از RCS را از سال 2024 آغاز می‌کند + واکنش رسمی گوگل

در اقدامی غافلگیرکننده، اپل امروز به‌صورت رسمی اعلام کرد که استاندارد پیام‌رسانی RCS را برای گوشی آیفون خود از سال 2024 اتخاذ خواهد کرد. این ویژگی ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه می‌شود و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های سبک iMessage را برای پیام‌رسانی بین کاربران آیفون و اندروید به‌ارمغان می‌آورد. این تصمیم اپل در بحبوحه فشار رگولاتوری‌ها و رقبایی مانند گوگل و سامسونگ و از همه مهم‌تر، اتحادیه اروپا، اتخاذ شده است.

پشتیبانی آیفون اپل از RCS

سخنگوی اپل در بیانیه‌ای به 9to5Mac گفت که این شرکت معتقد است RCS قابلیت همکاری بهتری را برای پیام‌های چند پلتفرمی ارائه می‌دهد.

«اواخر سال آینده، ما پشتیبانی از RCS Universal Profile را اضافه خواهیم کرد، استانداردی که درحال‌حاضر توسط انجمن GSM ارائه شده است. ما معتقدیم RCS Universal Profile در مقایسه با SMS یا MMS، تجربه همکاری بهتری را ارائه می‌دهد. این مورد درکنار iMessage کار خواهد کرد که همچنان بهترین و امن‌ترین تجربه پیام‌رسانی برای کاربران اپل خواهد بود.»

RCS بسیاری از ویژگی‌های سبک iMessage را برای پیام‌رسانی بین پلتفرمی بین دستگاه‌های iPhone و Android به‌ارمغان می‌آورد. این شامل مواردی مانند رسید خواندن، نشانگرهای تایپ، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت بالا و موارد دیگر است.

این شرکت می‌گوید پیاده‌سازی RCS توسط اپل همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که موقعیت مکانی خود را با سایر افراد درون رشته‌های متنی به‌اشتراک بگذارند. برخلاف پیامک‌های معمولی، RCS می‌تواند ازطریق داده تلفن همراه یا Wi-Fi نیز کار کند.

اما درعین‌حال، تغییری در iMessage رخ نمی‌دهد. این پلتفرم پیام‌رسانی برای تمامی ارتباطات بین کاربران آیفون کار خود را ادامه می‌دهد. اپل می‌گوید SMS و MMS نیز در صورت نیاز به‌عنوان یک نسخه بازگشتی در دسترس خواهند بود.

پشتیبانی آیفون اپل از RCS

پشتیبانی آیفون اپل از RCS

این به این معنی نیست که اپل راه iMessage را به پلتفرم‌های دیگر باز می‌کند. درعوض، این شرکت استاندارد RCS را جدای از iMessage اتخاذ می‌کند.

اپل همچنین تکرار می‌کند که iMessage بسیار امن‌تر از RCS است. iMessage به‌صورت سرتاسر رمزگذاری شده است و اپل با استفاده از محافظت پیشرفته از داده‌ها برای پیام‌ها در iCloud آن را ارتقا داده است. درهمین‌حال، اپل می‌گوید که RCS درحال‌حاضر از رمزگذاری قوی به‌اندازه iMessage پشتیبانی نمی‌کند.

تصمیم اپل برای پذیرش RCS به‌دنبال سال‌ها فشار برخی از رقبا ازجمله سامسونگ و گوگل بوده است. این موضوع حتی تا آنجا پیش رفت که گوگل کمپین تبلیغاتی GetTheMessage# را برای تحت فشار قرار دادن اپل برای حمایت از این استاندارد ایجاد کرد. علی‌رغم تاکتیک‌های فشار گوگل، این حرکت بیشتر به‌دلیل تمایل اپل برای عبور از اختلافات حقوقی با اتحادیه اروپا است.

تا به امروز، اپل دربرابر این فشار مقاومت می‌کرد. بااین‌حال، این شرکت همچنین برخی از پیشرفت‌ها را در تجربه پیام کوتاه بین دستگاه‌های آیفون و اندروید ایجاد کرده است. به‌عنوان‌مثال، اپل پشتیبانی بهتری از Tapbacks در iOS 16 برای مکالمات بین کاربران آیفون و اندروید اضافه کرد. با iOS 17، اپل همچنین ویژگی‌هایی مانند پاسخ‌های رشته‌ای و ویرایش پیام را برای کاربران آیفون (اما نه کاربران اندروید) در چت‌های گروهی SMS ارائه کرد.

درنهایت، اپل می‌گوید که با اعضای GSMA روی راه‌هایی برای بهبود بیشتر پروتکل RCS کار خواهد کرد. این به‌ویژه شامل بهبود امنیت و رمزگذاری پیام‌های RCS می‌شود. اپل همچنین به 9to5Mac گفت که از هیچ نوع رمزگذاری اختصاصی end-to-end در RCS استفاده نخواهد کرد و تمرکز آن بر بهبود خود استاندارد RCS است.

برای مقایسه، پیاده‌سازی رمزگذاری سرتاسر گوگل به‌جای خود مشخصات RCS، بخشی از برنامه Messages در اندروید است.

واکنش رسمی گوگل

اکنون که اپل بالاخره تسلیم شده است، گوگل نیز به‌طور رسمی به اطلاعیه این شرکت پاسخ داده است.

با پذیرش RCS توسط اپل، ممکن است فرض کنید که این پایان معضل حباب سبز و آبی است. بااین‌حال، بعید به‌نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ دهد. اپل قصد دارد از نمایه جهانی GSMA پشتیبانی کند، اما همان‌طور که گفتیم، به 9to5Mac بیان کرده است که از هیچ برنامه افزودنی اختصاصی که رمزگذاری انتها به انتها (E2EE) را در بالای RCS اضافه می‌کند، استفاده نخواهد کرد.

یکی از سخنگویان گوگل در پاسخ به این اقدام اپل بیانیه زیر را صادر کرده است:

«همه افراد سزاوار این هستند که بدون توجه به تلفنی که دارند، با روش‌هایی مدرن و امن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به‌همین‌دلیل است که ما با صنعت موبایل برای تسریع در پذیرش RCS کار کرده‌ایم و خوشحالیم که اپل امروز اولین گام خود را با پذیرش RCS برداشته است. ما از مشارکت اپل در کار مداوم خود با GSMA برای تکامل RCS و ایجاد عادلانه‌تر و ایمن‌تر کردن پیام‌رسانی استقبال می‌کنیم و مشتاقانه منتظر همکاری با آن‌ها برای پیاده‌سازی این موضوع در iOS به روشی هستیم که برای همه خوب باشد.»

حتی اگر وضعیت حباب سبز و آبی پس از این نیز ادامه یابد، پشتیبانی اپل از RCS همچنان باید برای همه کاربران نتایج مثبتی را به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، این حرکت باید به رمزگذاری و همچنین پشتیبانی از ارسال فایل با اندازه بیشتر بین Google Messages و iMessage کمک کند.

نظر شما درباره تسلیم شدن اپل دربرابر پشتیبانی از استاندارد پیام‌رسانی RCS چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/11/17/%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B2-rcs-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا