اخبار فناوری

گوردون مور، بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور، در سن 94 سالگی درگذشت.

گوردون مور، بنیانگذار و مدیر عامل سابق اینتل دیروز در سن 94 سالگی درگذشت. او آخرین عضو بازمانده اینتل ترینیتی بود که شامل بنیانگذار رابرت نویز و اولین کارمند آنها، اندی گروو بود.

گوردون مور

با توجه بیانیه مطبوعاتی گوردون مور، یکی از بنیانگذاران اینتل، شرکت اینتل، روز گذشته در سن 94 سالگی درگذشت. او بخشی از گروهی بود که به “هشت خائن” معروف بودند که Fairchild Semiconductor را تأسیس کردند. مور و رابرت نویس، یکی از اعضای این گروه، اینتل را در سال 1968 با نام اصلی Integrated Electronics تأسیس کردند. او در نهایت در سال 1979 رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت شد و به مدت هشت سال مدیرعامل اینتل باقی ماند.

چند سال قبل از آن، در سال 1965، مور مقاله ای در مورد کوچک سازی کامپیوترها نوشته بود. به طور خاص، او پیش بینی کرد که تعداد ترانزیستورها در یک مدار مجتمع هر سال دو برابر می شود و منجر به ایجاد و تولید تراشه های کوچکتر و قدرتمندتر می شود که به نوبه خود باعث پیشرفت فناوری می شود. پیش‌بینی او «قانون مور» نام داشت و در سال‌های بعد درستی آن ثابت شد. در سال 1975، او برآورد خود از دو برابر شدن ترانزیستورها را هر دو سال یکبار اصلاح کرد. اگرچه اکنون سازندگان برتر تراشه در مورد اینکه آیا قانون مور همچنان پابرجاست یا خیر، اختلاف نظر دارند.

گوردون مور

گوردون مور

قبل از اینکه مور در سال 2006 پست خود را در اینتل ترک کند، او و همسرش بنیاد 5 میلیارد دلاری گوردون و بتی مور را تأسیس کردند.

بر اساس بیانیه اینتل، بسیاری از کارهای اخیر مور بر روی موضوعات بشردوستانه متمرکز شده است، زیرا او و همسرش روی مسائل مربوط به “حفاظت از محیط زیست، تحقیقات علمی، آموزش عالی، در درجه اول در منطقه خلیج سانفرانسیسکو” کار کرده اند.

سال گذشته، اینتل تاسیسات جدید خود را در اورگان به نام آن نامگذاری کرد و در نتیجه در 11 آوریل 2022 “Gordon Moore Park” افتتاح شد.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا