اخبار فناوری

کاهش قابل توجه سفارشات اپل از TSMC

شرکت تولید نیمه هادی تایوان که به اختصار TSMC نامیده می شود، بزرگترین ریخته گری جهان است. در حال حاضر تنها TSMC و سامسونگ توانایی تولید انبوه تراشه های 3 نانومتری را دارند. اپل بزرگترین مشتری TSMC است و طبق گزارش ها یک چهارم از درآمد این شرکت را تشکیل می دهد. طبق گزارش های جدید، شاهد کاهش چشمگیر سفارشات اپل از TSMC خواهیم بود.

اپل سفارشات TSMC را کاهش داد

با کاهش عمومی اقتصاد جهانی و کمبود تراشه در سال گذشته، برخی از برندهای بزرگ سفارشات قبلی TSMC را لغو کردند. باور کنید یا نه، این در مورد اپل نیز صدق می کند. طبق گزارش ها، اپل سفارشات TSMC را ۱۲۰ هزار ویفر کاهش داده است.

این گزارش که مستقیماً وضعیت صنعت نیمه هادی ها را گزارش می دهد، می گوید اپل سفارشات TSMC را کاهش داده است. سفارش‌های لغو شده مربوط به تراشه‌هایی بود که با استفاده از فناوری‌های ۷، ۵، ۴ و ۳ نانومتری ساخته شده بودند.

شایعات به احتمال استفاده از تراشه 3 نانومتری اپل A17 Bionic اشاره می کنند که باید در قلب آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 اولترا استفاده شود. ما انتظار داریم این تراشه ها توسط TSMC ساخته شود. تراشه های M2 Ultra و M3 اپل نیز می توانند از همین فناوری استفاده کنند.

Digitimes گزارش می دهد که TSMC سامسونگ را در جذب مشتری شکست داده است. فناوری 3 نانومتری سامسونگ از ترانزیستورهای تمام گیت یا GAA استفاده می کند که در مقایسه با ترانزیستورهای FinFET که TSMC برای فناوری 3 نانومتری خود استفاده می کند، جریان نشتی کمتر و جریان بالاتری را امکان پذیر می کند.

انتظار می رود TSMC برای تولید تراشه های 2 نانومتری خود در سال 2025 یا 2026 به فناوری GAA روی آورد.

با وجود استفاده TSMC از فناوری قدیمی‌تر FinFet برای تراشه‌های 3 نانومتری خود، برندهایی مانند کوالکام، مدیاتک و انویدیا همچنان مشتریان آن خواهند بود. زیرا می تواند نیازهای تولیدی آنها را در سال های 2023 و 2024 تامین کند.

سامسونگ در استفاده از فناوری جدید GAA شکست خورده و در نتیجه کارایی پایینی دارد. این بدان معنی است که درصد بیشتری از محصولات در بخش کنترل کیفیت رد می شوند و قیمت تولید در نهایت افزایش می یابد.

Digitimes اشاره می کند که قیمت ویفرهای 90 نانومتری در سال 2004 2000 دلار بود. در سال 2016 قیمت ویفرهای 10 نانومتری 6000 دلار و در سال 2020 قیمت ویفرهای 5 نانومتری 16000 دلار بود. اکنون قیمت تراشه های 3 نانومتری 20000 دلار خواهد بود.

نطر شما چی هست؟ فکر می کنید آینده دنیای فناوری در شرایط فعلی به کجا خواهد رفت؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا