اخبار فناوری

چگونه دمای CPU کامپیوتر خود را کنترل کنیم؟

معمولا دو گروه همیشه نگران دمای کامپیوتر خود هستند. دسته اول اورکلاکرها و دسته دوم کسانی هستند که لپ تاپ قدرتمندی دارند. لپ تاپ ها معمولا به دلیل فضای محدود، سیستم خنک کننده خیلی قدرتمندی ندارند. اکنون در مایفون مگ روش هایی را مشاهده خواهیم کرد که با آن می توان دمای دقیق پردازنده کامپیوتر را مشاهده کرد.

برنامه های زیادی برای نمایش دمای پردازنده کامپیوتر توسعه داده شده است

نه ویندوز 11 و نه نسخه 10، آنها نرم افزار پیش فرضی برای نظارت بر دمای CPU کامپیوتر ندارند. خوشبختانه چندین اپلیکیشن برای این کار وجود دارد. در اینجا قصد داریم دو مورد از بهترین آنها را معرفی کنیم. اولین نرم افزار Core Temp نام دارد. این اپلیکیشن بسیار فشرده و ساده است. با آن می توانید به راحتی دمای CPU کامپیوتر خود را بررسی کنید. با نصب این نرم افزار، آیکون های کنترل دما بلافاصله در نوار وظیفه ویندوز شما ظاهر می شود.

با Core Temp می توانید دمای هر هسته CPU را در رایانه خود بررسی کنید. اگر روی آیکون این برنامه که در نوار وظیفه ظاهر می شود کلیک راست کنید، پنجره اصلی آن ظاهر می شود. در این پنجره می توانید اطلاعات زیادی در مورد پردازنده کامپیوتر خود مشاهده کنید. در مقابل دمای هر هسته بالاترین دمایی است که قطعه می تواند تحمل کند. توصیه می کنیم همیشه دمای حداکثر 10 تا 20 درجه را حفظ کنید تا گرمای بیش از حد باعث کاهش عمر کامپیوتر شما نشود.

اگر Core Temp نتواند حداکثر دمای توصیه شده برای CPU رایانه شما را تشخیص دهد، می توانید با وارد کردن مشخصات رایانه خود در اینترنت به این دمای توصیه شده دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به برخی از مفیدترین ویژگی های Core Temp، به Options > Settings بروید. در اینجا برخی از تنظیمات وجود دارد که توصیه می کنیم مرور کنید:

با رفتن به مسیر General > Start Core Temp with Windows، می توانید مشخص کنید که آیا این برنامه در حین اجرای ویندوز اجرا شود یا خیر. اگر فعال باشد، می‌توانید دمای CPU رایانه خود را بدون اجرای Core Temp مشاهده کنید.

با رفتن به قسمت View > Hide Taskbar Button، می توانید نماد این برنامه را از نوار وظیفه خود حذف کنید تا فضا اشغال نشود. با منطقه اعلان > نمادهای ناحیه اعلان، می توانید نمایشگر دما را سفارشی کنید. برای مثال، انتخاب کنید که فقط منوی برنامه در نوار وظیفه نمایش داده شود یا دمای هر هسته به طور جداگانه نشان داده شود. در این بخش می توانید فونت ها و رنگ ها را نیز سفارشی کنید.

در قسمت تنظیمات عمومی، همچنین می توانید زمان به روز رسانی دمای نمایشگر را انتخاب کنید. این ویژگی به طور پیش فرض روی 1000 میلی ثانیه تنظیم شده است. اگر ارقام چشمک زن شما را آزار می دهد، می توانید این عدد را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که هر چه این عدد بیشتر باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا Core Temp در صورت داغ بودن CPU به شما هشدار دهد.

اگر ویژگی های بیشتری می خواهید، HWMonitor را امتحان کنید

اگر به دنبال نرم افزار حرفه ای تری هستید، HWMonitor را به شما پیشنهاد می کنیم. با کمک این اپلیکیشن می توانید به راحتی دمای سی پی یو، مادربرد، هارد و کارت گرافیک خود را مشاهده کنید. پس از نصب HWMonitor، جدولی حاوی دمای CPU کامپیوتر، سرعت فن و مقادیر دیگر را مشاهده خواهید کرد. برای یافتن دمای CPU خود به قسمتی که نام CPU نوشته شده است بروید. به عنوان مثال، در اینجا پردازنده کامپیوتر ما Intel Core i7 4930K بود. با کمی گشت و گذار در محیط این برنامه قادر خواهید بود دمای سایر اجزای کامپیوتر خود را بررسی کنید.

برخلاف اینتل، پردازنده‌های AMD دو دما را گزارش می‌کنند: “دمای CPU” و “Core Temperature”. به همین دلیل است که هنگام مشاهده اعداد داده شده باید بیشتر مراقب باشید. دمای CPU یک سنسور دمای اصلی Essen در سوکت CPU استفاده می شود. اما دمای هسته اصلا دما نیست. این یک عدد تقریبی است و تلاش می‌کند عملکرد یک سنسور تشخیص دما را تقلید کند.

نکته ای که باید در نظر داشت این است که دمای CPU در سطوح پایین تر دقیق تر است. برعکس، “دمای هسته” در مقادیر بالاتر نیز دقیق تر است. جلوگیری از داغ شدن بیش از حد رایانه بسیار مهم است، بنابراین توجه به دمای هسته در هر صورت ضروری است.

اگر دمای سی پی یو کامپیوتر نمایش داده نشد یا عدد نمایش داده شده نادرست بود باید چه کار کنم؟

در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که یکی از دو برنامه ذکر شده به درستی کار نمی کند. مثلا دمایی که نمایش می دهند با سایر برنامه ها متفاوت است. یا عموماً قادر به نمایش دما نیستند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. ممکن است سنسورهای مختلف را با هم مقایسه کنید! همانطور که گفته شد، به خصوص در پردازنده های AMD، هم دمای هسته و هم دمای CPU متفاوت است. مطمئن شوید که دمای هسته یا دمای هسته و دمای CPU را در برنامه های مختلف مقایسه کنید.

2. مطمئن شوید که از آخرین نسخه برنامه استفاده می کنید. به عنوان مثال، اگر از نسخه های قدیمی Core Temp استفاده می کنید، ممکن است از پردازنده کامپیوتر شما پشتیبانی نکند. در این حالت یا دمای دقیق نمایش داده نمی شود و یا اصلا نمی توانید دما را ببینید. در این مواقع بهتر است ابتدا برنامه را آپدیت کنید. البته، اگر پردازنده شما به تازگی منتشر شده است، ممکن است لازم باشد مدتی صبر کنید تا یک آپدیت جدید برای پشتیبانی از آن پردازنده جدید منتشر شود.

3. چند سال از عمر کامپیوتر شما گذشته است؟ اگر بیش از چند سال از عمر آن گذشته باشد، ممکن است توسط برنامه هایی مانند Core Temp پشتیبانی نشود.

چگونه دمای کارت گرافیک را نمایش دهیم؟

اگرچه Core Temp دمای کارت گرافیک را نمایش نمی دهد، برنامه HWMonitor می تواند این کار را با دقت خوبی انجام دهد. با این حال، برای بررسی دمای GPU خود در ویندوز 10 یا ویندوز 11 به هیچ نرم افزار شخص ثالثی نیاز ندارید. از زمان به روز رسانی می 2020 به ویندوز 10، Task Manager اطلاعات دمای GPU را نمایش می دهد.

مدیر وظیفه خود را باز کنید تا آن را پیدا کنید. سریع‌ترین راه برای انجام این کار فشار دادن Ctrl+Shift+Esc است، اگرچه می‌توانید Ctrl+Alt+Del را فشار دهید و روی «Task Manager» کلیک کنید یا میانبر «Task Manager» را در منوی Start خود پیدا کنید و آن را جستجو کنید. این.

با رفتن به قسمت Performance و سپس کلیک بر روی Summary View به صفحه مورد نظر خواهید رسید. اگر می‌خواهید این صفحه به‌عنوان یک پنجره شناور نمایش داده شود، کافی است یک بار روی «همیشه بالای پنجره‌های دیگر» کلیک کنید. Task Manager همچنین به شما این امکان را می دهد که نظارت کنید کدام برنامه ها از بیشترین منابع GPU استفاده می کنند.

آموزش اجرای برنامه های اندروید در ویندوز 11

در صورت داغ شدن بیش از حد کامپیوتر چه باید کرد؟

دمای شما به خوبی کنترل می شود و همه باید هر از گاهی آن را بررسی کنند. اما اگر رایانه شما دائماً بیش از حد گرم می شود، احتمالاً دلیل عمیق تری برای بررسی وجود دارد. Task Manager را باز کنید و ببینید آیا فرآیندهایی وجود دارد که به طور غیرعادی از CPU رایانه شما استفاده می کنند. مطمئن شوید که هیچ یک از دریچه های فن مسدود نشده باشد. مانند CommentGeek وی خاطرنشان می کند که این مشکل در لپ تاپ ها بیشتر به چشم می خورد. گرد و غبار ممکن است عملکرد فن شما را کاهش داده باشد.

نطر شما چی هست؟ چه راه حل های دیگری برای اندازه گیری دقیق دمای CPU کامپیوتر می شناسید؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا