اخبار فناوری

نیاز به شبکه های کامپیوتری و پشتیبانی شبکه

تقریباً همه سازمان ها برای تسهیل فرآیندهای مدیریت درون و برون شبکه ای خود به استفاده از شبکه های کامپیوتری وابسته هستند. بسته به فعالیت شرکت یا سازمان، شبکه می تواند بزرگ یا کوچک باشد. به طور کلی این شبکه ها مجموعه ای از دستگاه ها و اتصالات مختلف هستند که ارتباط بین رایانه ها و انتقال اطلاعات درون شبکه را ساده می کنند. اتصال دستگاه های مختلف در یک شبکه از طریق خطوط تلفن، کابل، ماهواره، امواج مادون قرمز و امواج رادیویی انجام می شود. استفاده از این شبکه نمونه مزایای زیادی دارد. در ادامه سعی شده است نیاز به استفاده از این شبکه و پشتیبانی از آن بیان شود.

مفهوم اصلی شبکه های انتقال اطلاعات در سازمان ها

به طور کلی، شبکه انتقال داده را می توان مجموعه ای از میزبان های مختلف تعریف کرد که هر یک از طریق دستگاه ها یا رایانه ها به یکدیگر متصل می شوند. این دستگاه ها وظیفه دریافت و انتقال اطلاعات در داخل و بین شبکه ها را بر عهده خواهند داشت. اتصال دستگاه های شبکه به هاست برای عملکرد صحیح کل ضروری است. باید اشاره کنیم که برخی از دستگاه ها در شبکه ها می توانند هم به عنوان میزبان و هم به عنوان لوازم جانبی عمل کنند. به عبارت ساده، عملکرد، عملکرد و نحوه اتصال دستگاه های مختلف در شبکه نقش آنها را به عنوان دستگاه اصلی یا جانبی مشخص می کند.

شما می توانید دستگاه های مختلفی مانند گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، اسکنرها، چاپگرها، رایانه ها و PDA ها را به شبکه های کامپیوتری متصل کنید. این شبکه ها عموماً برای انتقال داده های مختلف مانند فایل های متنی، صوتی، عکس و تصویری، انجام خدمات مختلف مانند اسکن و چاپ، اشتراک گذاری برنامه ها و نرم افزارها و در نهایت ذخیره اطلاعات استفاده می شوند.

اصول اصلی راه اندازی شبکه های کامپیوتری

برای تسهیل به اشتراک گذاری و انتقال داده ها بین سازمان ها و شرکت های مختلف، راه اندازی شبکه اولین و موثرترین گام خواهد بود. چنین شبکه هایی می توانند بسیار ساده باشند و فقط از دو یا سه کامپیوتر تشکیل شوند. در بیشتر موارد، این پلتفرم ها برای انتقال اطلاعات در سازمان کسب و کار کوچک استفاده می شوند. راه دیگری برای راه اندازی شبکه کامپیوتری وجود دارد که بسیار پیچیده تر است. در این حالت معمولا از صدها کامپیوتر و اتصالات پیچیده استفاده می شود. این روش اغلب برای برون سپاری اطلاعات یا مدیریت تمام داده ها در شرکت های بسیار بزرگ مناسب است.

در یک طبقه بندی کلی می توان این شبکه ها را به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

  • • شبکه های سرور و کلاینت که عموماً برای انتقال و اشتراک گذاری فایل ها، اطلاعات و نرم افزارهای مختلف استفاده می شود.
  • • شبکه های همتا به همتا نمونه دیگری از شبکه های کامپیوتری هستند که امکان دسترسی و اشتراک گذاری اطلاعات را بدون مراجعه به سرور مرکزی خاص فراهم می کنند. امکان انتقال صدا و تصویر از طریق شبکه های همتا به همتا وجود دارد.

راه‌های مختلفی برای اتصال رایانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در شبکه‌های همتا به همتا یا همتا به همتا وجود دارد، از جمله:

  • • کابل کشی فیبر نوری: برای انتقال اطلاعات در این سکوها از کابل های مخصوصی به نام فیبر نوری استفاده می شود که در تولید آنها از پلاستیک و شیشه استفاده می شود. سرعت انتقال اطلاعات در این شبکه بسیار بالا و مصرف برق آن فوق العاده کم است. باید بدانید که این پلتفرم بر روی انتقال داده های دیجیتال متمرکز شده است.
  • • سیم کشی مسی: شبکه های دارای اتصالات مسی از سیگنال های الکتریکی برای انتقال داده ها در داخل و بین سازمان ها استفاده می کنند. میزان انرژی مصرفی این شبکه ها نسبتا زیاد است که با تست شانس کابل شبکه می توان آن را به حداقل رساند.
  • • اتصال بیسیم: برای افزایش سرعت ارتباط و انتقال اطلاعات در شبکه های کامپیوتری از اتصالات بی سیم استفاده می شود. سیگنال های مادون قرمز، امواج رادیویی یا انتقال ماهواره ای اجزای اصلی شبکه های بی سیم هستند.

کاربرد شبکه های مختلف

زمانی می توانید اهمیت پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری را درک کنید که اطلاعات کافی در مورد کاربردهای مختلف این شبکه ها داشته باشید.

نمودار رنگ تجاری

یکی از چالش های مهمی که انواع شرکت های بزرگ با آن مواجه هستند، تصمیم گیری به موقع برای استفاده از تکنیک های موثر در بازار است. واحدهای تجاری برای موفقیت خود باید از زیر مجموعه های مختلفی مانند بخش فروش، بازاریابی، تولید محصول، خدمات پشتیبانی، بخش مالی و غیره استفاده کنند. خروجی هر یک از این بخش ها با یکدیگر متفاوت است. هنگامی که مدیر یک مجتمع تجاری می تواند تصمیم درستی برای هدایت و هدایت تیم خود بگیرد، تیم به اطلاعات به دست آمده از بخش های مختلف دسترسی دارد و می تواند آن را با سایر بخش ها به اشتراک بگذارد. استفاده از شبکه کامپیوتری یکپارچه علاوه بر سرعت بخشیدن به انتقال اطلاعات درون سازمانی باعث صرفه جویی در هزینه خرید لوازم جانبی می شود.

استفاده خانگی

شما نمی توانید خانه ای را پیدا کنید که حداقل یک کامپیوتر در آن استفاده نشود. اکثر کاربران برای برقراری ارتباط با نقاط مختلف جهان، انتقال اطلاعات، سرگرمی و انجام تجارت الکترونیکی به رایانه های شخصی خود وابسته هستند. سرویس همتا به همتا معمولاً برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری خانگی استفاده می شود. استفاده از این شبکه ها نیاز به سرور مرکزی را بی نیاز می کند. اطمینان حاصل کنید که استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه بهترین گزینه برای اپراتورهای تجارت الکترونیک خواهد بود. تنها در صورت استفاده از این خدمات می توانید اطلاعات و مشاوره های لازم را در مسیر موفقیت در کسب و کار خود دریافت کنید.

رتبه بندی شبکه ها

مقیاس های مختلفی برای طبقه بندی شبکه ها وجود دارد که ما مهمترین آنها را انتخاب کرده ایم:

  • رتبه بندی بر اساس مقیاس: در این حالت شبکه ها به سه دسته محلی، شهری و گسترده تقسیم می شوند.
  • طبقه بندی بر اساس اتصالات: در این روش اتصالات سخت افزاری مبنای اصلی طبقه بندی شبکه ها را تشکیل می دهند. همانطور که می دانید برای برقراری ارتباط بین شبکه های مختلف از اترنت، اتصالات بی سیم و کابل های فیبر نوری استفاده می شود. بر این اساس شبکه ها را می توان به دو نوع همات و سرور تقسیم کرد.
  • طبقه بندی بر اساس عملکرد یا معماری شبکه: در این حالت، روابط عملکردی بین عناصر شبکه های کامپیوتری، مبنای اصلی تقسیم بندی آنهاست.
  • طبقه بندی بر اساس توپولوژی: برای آشنایی با مفهوم توپولوژی، باید بدانید که این اصطلاح به روابط فیزیکی یا منطقی بین شبکه ها اشاره دارد. بر اساس این معیار، شبکه ها را می توان به انواع اتوبوس، حلقه، ستاره، اتوبوس ستاره، درختی و مش تقسیم کرد.

مزایای استفاده از شبکه های کامپیوتری

اکنون که با اپلیکیشن های مختلف و انواع شبکه ها آشنا شدید، مطمئنا ذهن شما درگیر این سوال است که چه مزایایی باعث افزایش استقبال از راه اندازی این شبکه ها شده است؟

استفاده از تجهیزات محدود

در شبکه ها، ما معمولاً نیازی به استفاده از دستگاه های پشتیبان یا چاپگر نداریم. می توانید مرحله پیکربندی را در یک مکان مرکزی انجام دهید و سپس داده ها را بین کاربران مختلف به اشتراک بگذارید. در این صورت، همه کاربران اطلاعات چاپ شده خود را به یک سرور مستقل و مشترک منتقل خواهند کرد.

ارتباط گسترده و آسان

یکی دیگر از مزیت های اصلی شبکه های کامپیوتری که تقاضا برای استفاده از این مجموعه ها را افزایش داده است، گستردگی ارتباطات است. در این شبکه ها عموماً از ابزارهای ارتباطی آنلاین مانند ایمیل، چت صوتی، اتاق های گفتگو و تماس های تصویری برای برقراری ارتباط بین کاربران استفاده می شود. انتقال و به اشتراک گذاری طرح ها و ایده ها با سرعت بیشتری در این پلتفرم ها اتفاق می افتد. پیامد اصلی آن افزایش بهره وری تجاری سازمان های مختلف است.

مدیریت متمرکز

با استفاده از سیستم مدیریت متمرکز، شرکت یا سازمان نیازی به استخدام نیروی انسانی بیشتر برای مدیریت بخش های مختلف ندارد. در چنین حالتی علاوه بر تسریع در انتقال اطلاعات و ارتباطات هوشمند، در هزینه های اقتصادی برای جذب بنیه اقتصادی صرفه جویی می شود.

رونق کسب و کار

استفاده از شبکه های کامپیوتری ابزاری قدرتمند برای موفقیت تجاری هر کسب و کاری است. در چنین بستری امکان ذخیره حجم زیادی از اطلاعات و دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در سیستم های مختلف وجود دارد. پیامد اصلی آن ارزیابی به موقع نیازها و استفاده از ابزارهای مناسب برای توسعه و رونق کسب و کار است.

جلوگیری از کپی

سرور علاوه بر مدیریت منابع، اطلاعات را ذخیره کرده و با سایر کاربران فعال شبکه به اشتراک می گذارد. شرایط برای محافظت از داده های محرمانه وجود دارد. می توانید دسترسی به این داده ها را محدود کنید و فقط به افراد خاصی اجازه استفاده از این اطلاعات را بدهید.

حجم ذخیره سازی را افزایش دهید

استفاده از شبکه های کامپیوتری علاوه بر کاهش هزینه های نصب قطعات سخت افزاری، شرایط را برای ذخیره حجم زیادی از داده ها فراهم می کند. میزان ذخیره سازی ارتباط مستقیمی با تعداد رایانه های موجود در شبکه دارد. هر چه تعداد رایانه های شما در یک شبکه بیشتر باشد، فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات در اختیار دارید.

افزایش امنیت اطلاعات

دسترسی محافظت شده به اطلاعات یکی از مزیت های اصلی شبکه هایی است که فایل ها را ایمن می کند. شما می توانید به کاربران خاصی در داخل یا خارج از شرکت اجازه دسترسی به این اطلاعات را بدهید. علاوه بر این، شرایطی برای به اشتراک گذاری داده های خاص و محرمانه در داخل شرکت وجود دارد.

آخرین کلمه

اگر موفقیت کسب و کار و مدیریت بهتر کسب و کار خود را در اولویت قرار داده اید، قطعا باید روی راه اندازی شبکه های کامپیوتری تمرکز کنید. این شبکه ها باعث افزایش بهره وری و کارایی تجاری سازمان، کاهش نیاز به استخدام نیروی انسانی، حفظ محرمانه بودن اطلاعات و تسهیل مدیریت بخش های مختلف می شود. امکان انتقال اطلاعات در داخل سازمان یا بین سازمان های مختلف در این شبکه ها وجود دارد.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا