اخبار فناوری

نسل چهارم اسنپدراگون 8 کوالکام احتمالا قدرتمندتر از تراشه M2 اپل است.

تراشه پرچمدار Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 هنوز معرفی نشده است و حتی مدل احتمالی Snapdragon 8 + Gen 2 در انتظار رونمایی است، اما امروز شایعاتی درباره Snapdragon 8 Gen 4 می شنویم. نسل چهارم Qualcomm قدرتمندتر از M2 اپل خواهد بود. تراشه علاوه بر این، این تراشه احتمالا توسط TSMC با فناوری N3E ساخته خواهد شد.

اسنپدراگون 8 نسل 4

انتظار می رود در سال 2024، تراشه پرچمدار کوالکام اولین تراشه ای باشد که از هسته های سفارشی Nuvia استفاده می کند. نه تنها گفته می شود که این تراشه به دلیل تولید انبوه در فرآیند N3E TSMC کارآمد است، بلکه امتیاز بنچمارک چند هسته ای آن جهش قابل توجهی را نشان می دهد. در مورد عملکرد سریعتر از تراشه قدرتمند اپل M2 ارائه می دهد.

Nuvia Cores که با نام Oryon نیز شناخته می شود، می تواند تا 40 درصد عملکرد چند هسته ای را برای نسل چهارم اسنپدراگون 8 افزایش دهد.

با توجه به اینکه اپل ظاهراً اکثر قابلیت‌های تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC را برای محصولات خود محفوظ می‌دارد، یک منبع آگاه در توییتی اعلام کرد که نسل چهارم اسنپدراگون 8 بر اساس فرآیند N3E یا Node نسل دوم 3 نانومتری ساخته خواهد شد. انتظار می رود این نسخه نسبت به همتای نسل اول خود عملکرد و بهره وری سوخت بهبود یافته ای را ارائه دهد.

اسنپدراگون 8 نسل 4

اسنپدراگون 8 نسل 4

در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 3، نه تنها انتظار می رود که اسنپدراگون 8 نسل 4 از طراحی CPU ARM و استفاده از هسته های سفارشی Oryon کوالکام استفاده کند، بلکه این تغییر عملکرد چند هسته ای را تا 40 درصد افزایش می دهد.

در این توییت ذکر شده است که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 هنوز معرفی نشده است که می تواند امتیاز چند هسته ای 6500 را در بنچمارک Geekbench 5 به دست آورد. در همین تست، اسنپدراگون 8 نسل 4 می تواند از این امتیاز عبور کند. از 9000 امتیاز و پیشی گرفتن از M2. برای مقایسه باید گفت که تراشه Apple M2 می تواند امتیازی بین 8800 تا 900 را در Geekbench 5 کسب کند.

با این حال، توجه داشته باشید که ما در مورد 2 نسل بعدی تراشه های کوالکام صحبت می کنیم که احتمالاً می توانند تراشه 9 ماه پیش اپل را شکست دهند. در نتیجه، باید ببینیم اپل تا سال 2024 از چه دارایی هایی در تراشه های خود استفاده خواهد کرد.

با توجه به مشخصات ذکر شده در این توییت، کوالکام دو هسته قدرتمند به نام دارد نویا فینیکس و شش هسته بهینه نامگذاری شد Nuvia Phoenix M با این حال، ما فکر می کنیم نام رسمی آنها باید Oryon باشد زیرا Nuvia نام شرکتی بود که کوالکام برای تولید این هسته های سفارشی CPU خریداری کرد.

تفاوت امتیاز تک هسته ای بین دو نسل معمولاً حدود 15 درصد است، بنابراین ممکن است تراشه A18 Bionic اپل بتواند به راحتی آن را شکست دهد!

در مورد تراشه اسنپدراگون 8cx نسل 4 چطور؟

به غیر از تراشه موبایل اسنپدراگون 8 نسل 4، کوالکام بر روی یک تراشه CPU دو هسته ای به نام Snapdragon 8cx Gen 4 نیز کار می کند. این 12 هسته شامل 8 هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف است.

انتظار می رود تراشه Snapdragon 8cx Gen 4 در محصولات دسکتاپ استفاده شود و از NVMe، پشتیبانی از GPU خارجی و غیره پشتیبانی کند.

نطر شما چی هست؟ اگر این روند ادامه یابد، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 در سال 2025 در قلب پرچمداران قرار خواهد گرفت. بنابراین هنوز خیلی زود است که با قطعیت از چنین تراشه ای صحبت کنیم.

نطر شما چی هست؟ آیا شکاف بین کوالکام و اپل پر می شود؟!

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا