اخبار فناوری

مقایسه Spotify و Apple Music (بررسی حساب های پریمیوم)

اکثر دوستداران موسیقی با اسپاتیفای و اپل موزیک، دو سرویس آنلاین موسیقی و استریم، آشنایی دارند. البته خدمات و شرکت های دیگری نیز وجود دارند که به ارائه خدمات و پخش موسیقی و برای یک اکانت اسپاتیفای بخرید می توانید از مرجع ایرانی استفاده کنید. در ادامه به جمع بندی و بررسی اکانت های پریمیوم این دو پلتفرم می پردازیم.

دسترسی به Spotify در مقابل Apple Music

اسپاتیفای و اپل موزیک هر دو وب سایت و اپلیکیشن مخصوص به خود را دارند که افراد می توانند با ایجاد یک حساب کاربری ویژه برای هر کدام از آنها استفاده کنند. متاسفانه هر دو سرویس برای ایرانیان مسدود است و در صورتی که ایرانیان بتوانند اکانت پریمیوم ثبت نام کنند یا حتی بخرند، پس از مدتی حذف خواهند شد. البته راه هایی برای رفع این محدودیت وجود دارد.

اپل موزیک فقط برای گوشی های iOS و آیفون اپلیکیشن دارد و اخیراً اپل موزیک روی مک بوک ها نیز قابل استفاده است و همچنین می توانید از طریق خود وب سایت اپل موزیک به موسیقی گوش دهید.

اما Spotify از طریق سیستم عامل سایت، ویندوز، اندروید، iOS و … قابل اتصال و استفاده است. Spotify با انواع گوشی ها و دستگاه ها سازگار است. او با دستگاه های ایکس باکس، تلویزیون و حتی بسیاری از وسایل الکتریکی مانند یخچال های متصل به سرویس اسپاتیفای و مجهز به توانایی های خود از موسیقی استفاده می کرد و به آن گوش می داد. در سال های اخیر اسپاتیفای با شرکت های مختلفی همکاری کرده است، اکثر دستگاه ها قابلیت گوش دادن به موسیقی با اسپاتیفای را دارند.

انواع اشتراک حساب در Spotify و Apple Music

هر دو اکانت دارای اکانت های پریمیوم و رایگان با ویژگی های بسیاری هستند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

  1. 1- سرویس رایگان Spotify نسبت به Apple Music

Spotify و Apple Music هر دو دارای دو نوع پنل پریمیوم و رایگان هستند. البته هر دو سرویس دارای محدودیت هایی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • • مدت اعتبار سرویس رایگان

می توانید به مدت 3 ماه از سرویس رایگان اپل موزیک استفاده کنید و پس از سه ماه در صورت داشتن موجودی در حسابی که ارائه کرده اید، به صورت خودکار تمدید می شود.

البته می توانید تمدید اشتراک خود را غیرفعال کنید. اما اگر کارت اشتراک پریمیوم نخرید و موجودی در حساب متصل به حساب اپل موزیک ندارید، پس از 3 ماه، دسترسی شما تا خرید بلیط فصلی قطع خواهد شد.

سرویس رایگان Spotify 30 روزه است و پس از اتمام 30 روز، در صورت خرید کارت اشتراک پریمیوم یا موجودی حساب متصل به حساب شما، به صورت خودکار تمدید می شود.

اما اگر حساب شما موجودی نداشته باشد و کارت اشتراک تهیه نکرده باشید، حساب شما یک ماه دیگر تمدید می شود و همچنان می توانید از ویژگی های رایگان Spotify استفاده کنید.

  • سایر محدودیت های سرویس رایگان Spotify و Apple Music

Spotify و Apple Music هر دو دارای تبلیغات در پنل های رایگان خود هستند و تبلیغات در حین گوش دادن به موسیقی پخش می شود. در هر دو سرویس، موسیقی با کیفیت پایین پخش خواهد شد. محدودیت گوش ندادن در حالت آفلاین، تعداد موسیقی و بسیاری محدودیت های دیگر.

  1. 1- اشتراک انفرادی

این حساب انحصاری است و فقط یک نفر و یک کاربر می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

در Apple Music، اشتراک تکی یا انفرادی با قیمت 9.99 دلار با امکان دسترسی به آرشیو Apple Music، با محتوای انحصاری، پخش آفلاین و موارد دیگر وجود دارد.

در Spotify، سرویس تکی همان قیمت 9.99 دلار است. با قابلیت پخش موسیقی و پادکست، گوش دادن آفلاین و قابلیت پخش مجدد آهنگ.

  1. 2- اشتراک خانوادگی

حداکثر 6 نفر می توانند از این حساب به طور جداگانه بدون دسترسی به اطلاعات شخصی یکدیگر استفاده کنند، در واقع 6 حساب شخصی در یک پنل وجود دارد.

در Apple Music، اشتراک خانواده ممتاز 14.99 دلار هزینه دارد و ویژگی‌های آن عبارتند از: دسترسی به آرشیو Apple Music، محتوای انحصاری و موارد دیگر.

در Spotify، اشتراک خانواده پریمیوم 14.99 دلار هزینه دارد و شامل پخش موسیقی، پخش پادکست، گوش دادن آفلاین، قابلیت پخش مجدد، امکان اتصال 6 حساب کاربری، امکان ایجاد فیلترهای کنترلی برای کودکان، امکان دسترسی به لیست آهنگ ها می شود. خانواده دوستانه، دسترسی کودکان به Spotify

کیفیت پخش موسیقی در Spotify و Apple Music

کیفیت پخش سرویس پریمیوم در اپل موزیک با فرمت aas و کیفیت آن تنها 256 کیلوبایت بر ثانیه است. در ضمن سرویس پریمیوم اسپاتیفای با فرمت ogg است و استریم های مختلف را با کیفیت های مختلف ارائه می دهد و بالاترین کیفیت پخش 320 کیلوبیت بر ثانیه است و البته می توانید با کیفیت 96، 192 گوش دهید.

موزیک اپل موزیک دارای عملکرد Lossless است، یعنی می توانید صدای ضبط شده در استودیو را روی گوشی خود داشته باشید، یعنی با صدای اصلی و با کیفیت به آن گوش دهید.

Apple Music همچنین دارای صدای فضایی است، به این معنی که صدای محیط را ایجاد می کند، به این معنی که وقتی سر خود را تکان می دهید یا می چرخانید، صدا را در فضای اطراف خود احساس می کنید.

البته باید گفت که Spotify دو عملکرد LaSlese و Spatia Audio را ندارد و فقط برای Apple Music است و این عملکرد فقط روی یک سری گجت ها و پادهایی که عملکرد LaSlese و دارند قابل استفاده است. هدفون اسپاتیا صوتی و هندزفری و بلوتوث ریو و حتی ایرپاد مکس هم کاربردی نیست پس برای کاربران عمومی مفید نیست.

همچنین لازم به ذکر است که حجم موسیقی با امکان زنجیربندی سه برابر بیشتر از موسیقی با کیفیت است.

اما در عوض، Spotify دارای فناوری hifi است، کیفیت موسیقی از بالاترین کیفیت برخوردار است.

  1. 3- خانواده دانش آموز

این حساب که در هر دو پلتفرم به قیمت 4.99 دلار فروخته می شود، دارای محدودیت هایی است و افرادی که از این طرح استفاده می کنند باید منحصراً دانش آموز یا فارغ التحصیل کالج های Spotify یا Apple Music باشند.

ویژگی‌های حساب دانشجویی برای Apple Music شامل بایگانی Apple Music، محتوای انحصاری و پخش آفلاین است.

ویژگی های حساب دانشجویی برای Spotify پخش موسیقی و پادکست، گوش دادن آفلاین و پخش مجدد آهنگ ها. همچنین به طرح Hulu دسترسی دارد که البته همراه با تبلیغات است.

  1. 4- اکانت Duo

این نوع اکانت کاملا شبیه اکانت خانوادگی است با این تفاوت که به جای 6 نفر فقط 2 نفر می توانند به این پنل متصل شوند. قیمت این حساب 12.99 دلار است. این نوع حساب فقط در Spotify وجود دارد و در Apple Music نیز هیچ پنلی وجود ندارد.

تعداد آرشیوهای Spotify و Apple Music

در پلتفرم های اسپاتیفای و اپل موزیک، آهنگ های آپلود شده توسط هنرمندان و کاربران به بیش از 70 میلیون آهنگ می رسد. Apple Music حدود 75 میلیون و Spotify حدود 70 میلیون آرشیو موسیقی دارند.

حدود دو میلیون و ششصد هزار پادکست در میان آن 70 میلیون آهنگ در آرشیو Spotify وجود دارد. اما اپل موزیک یک سرویس پادکست اختصاصی دارد، بنابراین هیچ پادکستی در بین 75 میلیون آرشیو موسیقی وجود ندارد.

خدمات و شرکای موسیقی ایرانیان در سراسر جهان

اما بهتر است بدانید که شرکای دیگری برای پخش موسیقی در دنیا وجود دارند که البته به خوبی اپل موزیک و اسپاتیفای نیستند و قابلیت ها و امکانات این دو سرویس را ندارند. برای آشنایی شما به این موارد اشاره می کنیم. .

  • • خط

  • • MediaNet

  • • میگو موزیک

آخرین کلمه

با مقایسه زوایای مختلف سرویس های اسپاتیفای و اپل موزیک، به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که از کدام حساب کاربری استفاده کنید و با توجه به قابلیت های هر یک از آنها و با توجه به نیاز خود، آن را انتخاب کنید. اما Spotify برای کلکسیون خیلی مناسب تره، مخصوصا در سال جدید 2023 و 2022 چند قدم بهتر برداشته است.

در پایان نقاط قوت هر کدام را به اختصار بیان می کنیم:

  1. 1- دسترسی به تمامی امکانات، عملکردها و موسیقی های اپل موزیک و اسپاتیفای
  2. 2- امکان گوش دادن در حالت آفلاین و بدون اینترنت در اپل موزیک و اسپاتیفای
  3. 3- طبقه بندی موسیقی ها بر اساس علایق در اپل موزیک و اسپاتیفای
  4. 4- امکان انتخاب موسیقی از بین میلیون ها موسیقی متنوع و جذاب در Apple Music و Spotify
  5. 5- امکان دانلود موزیک از کاربر اسپاتیفای
  6. 6- قابلیت پشتیبانی از اسپیکرهای هوشمند همبد فقط به اپل موزیک و اسپاتیفای اضافه خواهد شد
  7. 7- داشتن نسخه تحت وب و امکان استفاده فقط در اکانت اسپاتیفای
  8. 8- در دستگاه های مختلف و سیستم عامل های مختلف فقط در Spotify متصل شوید
  9. 9- الگوریتم های شخصی سازی را فقط در اسپاتیفای داشته باشید
  10. 10- امکان لیسنینگ با کیفیت های مختلف 64160 و بالاترین کیفیت لیسنینگ با سرعت 320 کیلوبایت بر ثانیه.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا