اخبار فناوری

مقایسه عملکرد تراشه های سری A اپل و سری M

اپل سابقه طولانی در تولید تراشه های سری A برای آیفون و آیپد دارد. این تراشه ها همیشه در مقایسه با رقبا و در بنچمارک های خاص برتر بوده اند. تراشه های سری M اپل برای محصولاتی طراحی و تولید می شوند که به قدرت پردازش بالاتری نیاز دارند. در این مقاله به مقایسه عملکرد تراشه های سری A و M اپل می پردازیم. این مقایسه بر اساس بنچمارک Geekbench است.

مقایسه عملکرد تراشه های ساخته شده توسط اپل

اخیراً جدیدترین تراشه های سری M اپل با نام های M2 Pro و M2 Max رونمایی شدند. این تراشه ها با ارتقای عمده CPU و GPU عرضه می شوند.

تراشه جدید M2 Max نسبتاً به تراشه M1 Ultra نزدیک‌تر است، اما تراشه دوم همچنان قدرتمندترین تاج تراشه اپل را در اختیار دارد. اگر می خواهید بدانید آخرین تراشه های M2 Pro و M2 Max اپل چگونه با تراشه های قدیمی اپل از جمله تراشه های سری A مقایسه می شوند، این مقاله برای شما مناسب است.

تراشه‌های M2 Pro و M2 Max اپل قدرتمند هستند، اما تراشه M1 Ultra همچنان سریع‌ترین سیلیکون اپل در بنچمارک‌ها است.

رتبه بندی جدید بنچمارک Macworld نشان می دهد که M1 Ultra اپل قدرتمندترین تراشه اپل تا به امروز است. تراشه جدید M2 Pro تا 40 درصد سریعتر از M1 Pro و 80 درصد سریعتر از تراشه Core-i9 در مک بوک پرو 16 اینچی است.

در حالی که این تراشه ها مبتنی بر معماری 5 نانومتری هستند، تراشه M2 دارای 40 میلیارد ترانزیستور است که حدود 20 درصد افزایش نسبت به M1 Pro دارد. در مقابل، M2 Max دارای 67 میلیارد ترانزیستور است. پیش از این گزارش شده بود که تراشه M2 Max تنها 9 درصد کندتر از M1 Ultra در معیارهای متال است.

رتبه بندی بنچمارک Macworld تمامی آخرین تراشه های اپل را از قوی ترین تا ضعیف ترین را در برابر یکدیگر قرار می دهد.شما می توانید این تراشه ها را در جدول بالا مشاهده کنید.

در اینجا فقط تراشه های موجود در محصولات جدید موجود برای خرید در بازار را خواهید دید. طبیعتا این نمودار تا حدودی قابل پیش بینی است. سریع ترین مک ها در صدر جدول قرار گرفتند و پس از آن ترکیبی از آی پد و آیفون قرار گرفتند. با این حال، این نتایج همچنان جذاب است.

به عنوان مثال، کاربران iPad Pro می توانند بگویند که تبلت آنها به سرعت یک مک بوک ایر است و این ادعا اغراق آمیز نیست. همچنین، تفاوت بین آیفون SE جدید 399 دلاری و آیفون 14 899 دلاری به اندازه تفاوت قیمت نیست. البته این دستگاه ها در زمینه های دیگر با یکدیگر قابل مقایسه نیستند!

تراشه Apple M1 Ultra استفاده شده در مک استودیو همچنان سریع ترین تراشه ساخته شده توسط اپل است. علاوه بر این، مدل‌های 48 و 64 هسته‌ای تراشه M1 Ultra دارای امتیاز چند هسته‌ای 23369 در Geekbench 5 هستند.

در مقابل، تراشه جدید M2 Max امتیاز 15079 را کسب کرده در حالی که M2 Pro امتیاز 11851 را کسب کرده است. از نظر عملکرد تک هسته ایتراشه M2 Max و حتی M2 Pro با پردازنده 12 هسته ای و پردازنده گرافیکی 19 هسته ای بالاتر از تراشه M1 Ultra است.

یک سری چیپس با توجه به اینکه اینها پردازنده های موبایل محور هستند، خیلی سریع ظاهر شدند، اما حتی به بهترین تراشه های اپل نزدیک نیستند. البته، در مقایسه با آنچه کوالکام ارائه می دهد، تراشه های سری A حتی بهتر هستند. البته، می دانید که ما در مورد بنچمارک Geekbench صحبت می کنیم، و سایر تراشه ها و عملکردهای دنیای واقعی متفاوت هستند.

نظر شما در مورد عملکرد تراشه های تولید شده توسط اپل چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا