اخبار فناوری

مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس در ۹ نسل گذشته سامسونگ گلکسی اس

سامسونگ تراشه های اگزینوس خود را توسعه می دهد. معمولا در محصولات خود و بر اساس بازارهای مختلف از تراشه اگزینوس یا محصولات کوالکام اسنپدراگون استفاده می کند. این سوال در پرچمداران این شرکت حاشیه های زیادی داشته است. امشب با مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس در ۹ نسل گذشته گلکسی اس سامسونگ، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا اگزینوس همیشه بازنده بوده است؟

مقایسه اسنپدراگون و اگزینوس

امسال با عرضه سری گلکسی اس 23، سال انحصاری تراشه اسنپدراگون در راه است. با این حال، با عرضه سری گلکسی اس 6 (و گلکسی نوت 5) سامسونگ، شاهد انحصار تراشه های اگزینوس در پرچمداران آن سال بودیم.

با تصمیم سامسونگ مبنی بر حذف تراشه اگزینوس از سری گلکسی اس 23، فکر کردیم خوب است به حافظه و داده های موجود خود مراجعه کنیم و ببینیم که آیا تراشه اگزینوس شایسته این توجه منفی است یا خیر.

امتیازات بنچمارک Geekbench راهی عالی برای دریافت یک دید کلی از قدرت پردازش CPU تراشه ها است. البته این نکات در مورد عملکرد کامل SOC یا بهینه بودن مصرف انرژی آن و حتی اتلاف گرمای دستگاه چیزی به ما نمی گویند، اما به عنوان یک عامل مقایسه عمل می کنند.

داده های گردآوری شده در اینجا از امتیازات Geekbench 5 برای هر پرچمدار سامسونگ از گلکسی اس 5 به بعد و از میانگین 250 بنچمارک اجرا شده در هر دستگاه پایه تولید می شود. به این ترتیب، عملکردهای پرت بسیار قوی و بسیار ضعیف تأثیر کمتری بر او دارند.

همانطور که انتظار می رود، هر نسل بهبود عملکرد را نشان می دهد. نتایج همچنین بینش جالبی از چگونگی تکامل گوشی‌های هوشمند در طول سال‌ها به ما می‌دهد. در عین حال، عملکرد تراشه های کوالکام و اسنپدراگون هر نسل را با هم مقایسه می کنیم.

قبل از شروع، لازم است این دو پاراگراف را در مورد این مقایسه بخوانید:

درباره داده ها

داده های جمع آوری شده مربوط به مدل های ذکر شده با مدل دیجیتال و تراشه ذکر شده در جدول زیر می باشد. اگرچه Geekbench تمام جنبه های یک چیپست را پوشش نمی دهد، مقایسه قسمت CPU در هر تراشه (SOC) را با این مقایسه خواهید دید. امتیاز نمایش داده شده در نمودارهای زیر میانگین امتیاز از بین 250 نتیجه است تا عدد به دست آمده صحیح و قابل مقایسه باشد.

درباره بنچمارک Geekbench

بنچمارک Geekbench یک تست مبتنی بر CPU است که از بارهای کاری محاسباتی متعدد، از جمله رمزگذاری، فشرده سازی (متن و تصاویر)، رندرینگ، شبیه سازی فیزیک، بینایی کامپیوتری، ردیابی پرتو، تشخیص گفتار و استنتاج شبکه عصبی کانولوشنال بر روی تصاویر استفاده می کند.

توزیع امتیاز این معیار جنبه خاصی می دهد. امتیاز نهایی با توجه به ملاحظات طراح معیار، با تاکید ویژه بر عملکرد عدد صحیح (65٪)، سپس عملکرد ممیز شناور (30٪) و در نهایت رمزنگاری (5٪) وزن می شود. این معیار سایر بهبودهای SoC یا مصرف انرژی را در نظر نمی گیرد.

خب، بیایید با گلکسی اس 5 شروع کنیم!

پیشرفت پردازنده های اگزینوس سامسونگ از زمان گلکسی اس 5 قابل توجه بوده است. اگزینوس 5422 با امتیاز 176 در تست تک هسته‌ای و امتیاز مشابه 322 در چند هسته‌ای، با چیزی که امروز آن را یک تراشه پرچمدار می‌نامیم فاصله زیادی دارد. مطمئناً، این یک تراشه توانمند برای زمان خود بود.

مقایسه تراشه های سری Exynos Galaxy S از Galaxy S5 به Galaxy S22

مقایسه تراشه های سری Exynos Galaxy S از Galaxy S5 به Galaxy S22

برای مقایسه، می‌توانیم ببینیم که 8 نسل بعد و در گلکسی اس 22 با تراشه اگزینوس 2200، حدود 10 برابر سرعت چند هسته‌ای و 6.4 برابر سرعت تک هسته‌ای در مقایسه با اگزینوس 5422 بهبود می‌یابد.

همانطور که انتظار می رفت، این یک پیشرفت بزرگ است، اما نشان می دهد که چگونه پیشرفت های نسل به نسل در حال کاهش است، زیرا هشت نسل بعد شاهد بهبود 8 برابری در امتیازات تک هسته ای نبودیم.

جهش از Exynos 8895 به 9810 احتمالاً بزرگترین جهش کلی است و با پیشرفت بزرگی در عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای همراه است. این جهش امتیازی خاص احتمالاً به دلیل تغییر از هسته‌های Exynos M2 به هسته‌های Exynos M3 و ارتقاء از هسته‌های Cortex A53 به هسته‌های Cortex A55 است.

همچنین، با افزایش اندازه کش از 2 مگابایت به 4 مگابایت، شاهد کاهش نرخ از دست دادن حافظه پنهان و در نتیجه بهبود عملکرد بیشتر خواهیم بود زیرا پردازنده باید بتواند دستورالعمل‌های کش بیشتری را به جای حافظه داخلی کندتر دریافت کند. . .

نسل‌های بعدی نرم‌تر بوده‌اند، با افزایش‌های کوچک‌تر اما ثابت هر بار در حدود 20 درصد در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای.

مقایسه تراشه های اسنپدراگون سری گلکسی اس از گلکسی اس 5 تا گلکسی اس 22

مقایسه تراشه های اسنپدراگون سری گلکسی اس از گلکسی اس 5 تا گلکسی اس 22

چیپست های اسنپدراگون نقش مهمی در دنیای اندروید ایفا می کنند و درست مانند پیشرفت نتایج اگزینوس، نگاهی به نتایج نسل های مختلف تراشه اسنپدراگون در گوشی های سامسونگ گلکسی اس نشان می دهد که کوالکام در طول سال ها چقدر پیشرفت کرده است.

با شروع امتیازات تک هسته ای و چند هسته ای 156 و 445 در اسنپدراگون 801، شاهد پیشرفت عظیمی در تراشه های اسنپدراگون 8 نسل 1 و اسنپدراگون 888 هستیم. دیدن عقب ماندگی آن در بخش تک هسته ای چندان تعجب آور نیست. .

جالب اینجاست که برخلاف چیپست‌های اگزینوس، جهش عمده‌ای از نسلی به نسل دیگر وجود ندارد. در عوض، سال به سال بهبودی نسبتاً ملایم و ثابتی دارد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که Samsung Galaxy S6 در مقایسه تراشه Snapdragon غایب است. این غیبت به دلیل مشکلات داغ شدن بیش از حد اسنپدراگون 810 است. این اولین تراشه 64 بیتی کوالکام بود و بسیار داغ شد. حتی برای Nexus 6P که مشکلات بزرگی در حلقه راه‌اندازی دارد، مقصر شناخته شد. در آن سال، سامسونگ تنها به تراشه اگزینوس خود متکی بود و آن سال را بدون بحران پشت سر گذاشت.

با مقایسه این امتیازات در کنار یکدیگر، یک چیز واضح است: تراشه های کوالکام به طور مداوم بهتر از چیپست های نسل مشابه اگزینوس در هر نسل از پرچمداران سامسونگ هستند. این به جز Exynos 2200 صادق است.

مقایسه تراشه های اسنپدراگون و اگزینوس هر نسل از سری گلکسی اس سامسونگ از گلکسی اس 5 تا گلکسی اس 22

مقایسه تراشه های اسنپدراگون و اگزینوس هر نسل از سری گلکسی اس سامسونگ از گلکسی اس 5 تا گلکسی اس 22

با مقایسه تراشه های اسنپدراگون و اگزینوس هر نسل از سری گلکسی اس سامسونگ، از گلکسی اس 5 تا گلکسی اس 22، مشخص می شود که از نظر عملکرد همیشه به یکدیگر نزدیک بوده اند. هرگز تفاوت قابل توجهی در قابلیت های این چیپست ها وجود ندارد، زیرا تفاوت ها معمولاً به مصرف انرژی، مدیریت دما یا عملکرد واقعی برمی گردد.

در استفاده معمولی، کم و بیش به یک اندازه قابل مقایسه هستند. در واقع، تفاوت نتایج بین این چیپ‌ست‌ها را می‌توان به‌عنوان تفاوت بین اجرای یک بنچمارک روی یک تراشه اما در ۲ مرتبه متفاوت در نظر گرفت.

نتیجه

به طور خلاصه، این نتایج ماهیت نحوه ترکیب تراشه های کوالکام و سامسونگ در نسل های مختلف سری گلکسی اس را نشان می دهد. سامسونگ هرگز از نظر عملکرد واقعی از کوالکام عقب نیست.

راه‌های زیادی برای اندازه‌گیری عملکرد یک چیپ‌ست وجود دارد، و دوباره، بنچمارک Geekbench تنها یک جنبه از دستگاه را اندازه‌گیری می‌کند.

به عنوان مثال، تراشه های مختلف از نظر پردازش تصویر، عملکرد گرافیکی، ارتباطات بی سیم، تولید گرما، بهره وری انرژی و بسیاری موارد دیگر قابل مقایسه هستند.

نظر شما چیه؟ به نظر شما سامسونگ باید تراشه اگزینوس را کنار بگذارد یا این تفاوت کوچک برای اکثر کاربران قابل توجه نیست؟ همانطور که در مایفون مگ می خوانیم، احتمالا گلکسی اس 24 این گوشی با تراشه 10 هسته ای Exynos 2400 در کره عرضه خواهد شد.

آیا گلکسی اس 24 با تراشه 10 هسته ای اگزینوس 2400 در کره عرضه می شود؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا