اخبار فناوری

معرفی قوانین حق چاپ NFT

رعایت قوانین کپی رایت در سراسر جهان موضوع بسیار مهمی است که در زمینه های مختلف مورد توجه قرار می گیرد. دنیای ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست و قوانین کپی رایت مربوط به NFT یکی از چالش هایی است که وجود دارد. NFT ها یا توکن های غیر قابل تعویض در بسیاری از زمینه های مختلف مانند بازی ها، موسیقی، مجموعه ها و غیره استفاده می شوند و بسیاری از پلتفرم ها این توکن ها را می فروشند. با توجه به اهمیت قوانین کپی رایت در توکن های غیرقابل تجارت، در این مقاله قصد داریم به معرفی قوانین کپی رایت در NFTما پرداخت می کنیم

حقوق کاربر و قوانین حق چاپ در NFT

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT، بخش‌های منحصربه‌فردی از داده‌ها هستند که در یک بلاک چین ذخیره و نگهداری می‌شوند. این توکن ها فایل های دیجیتالی در قالب موسیقی، تصویر و ویدئو هستند که قابل خرید و فروش هستند. طی چند سال گذشته، توکن‌های غیرقابل تعویض محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند که این امر محبوبیت و قیمت بالای فروش آنها را توضیح می‌دهد.

این موضوع و محبوبیت این توکن ها باعث شده است که برخی افراد قوانین کپی رایت مربوط به این توکن ها را نادیده بگیرند و زیر سوال ببرند. طراحی توکن های غیرقابل تجارت به گونه ای است که مالکیت توکن به چارچوب ها و قوانین خاصی محدود می شود. از آنجایی که NFT ها اساسا یک دارایی دیجیتالی هستند که می توان آن را کپی و به اشتراک گذاشت، ایجاد قوانین کپی رایت برای آنها برای محافظت از حقوق نویسندگان بسیار مهم و ضروری است. اگر هنرمندی یک اثر هنری جدید خلق کند، به طور خودکار حق چاپ این اثر هنری جدید را به دست می آورد. صاحب کپی رایت حق انحصاری تکثیر اثر، آماده سازی اثر و توزیع کپی از این اثر را دارد.

به عنوان مثال، فرض کنید شخصی صاحب حق چاپ یک اثر هنری معروف است. به همین دلیل او حق انحصاری تکثیر اثر، تهیه آثار مشتق و توزیع نسخه های اثر را دارد. او می تواند یک NFT بر اساس اثر هنری ایجاد کند و آن NFT را بدون انتقال حق چاپ در اثر هنری بفروشد. از آنجایی که حقوق او انحصاری است، می‌تواند مطمئن شود که دیگران با شکایت برای نقض حق نسخه‌برداری، اگر کسی آثار هنری و نشانه‌هایی شبیه به اثری که خلق کرده است، از حقوق او سوء استفاده نکنند.

به عبارت ساده‌تر، وقتی یک NFT می‌خرید، یک نسخه رمزنگاری شده از آن اثر می‌خرید، نه همه حقوق مربوط به خود اثر. این به این معنی است که شما به معنای واقعی کلمه هرگز صاحب این اثر هنری نخواهید شد و با خرید یک NFT، صاحب یک هش در بلاک چین هستید، نه بیشتر. البته گاهی برخی از هنرمندان در حین فروش، حقوق اثر را به خریدار واگذار می کنند.

صدها و هزاران مورد نقض حق چاپ در صنعت NFT وجود داشته است. یکی از این نقض‌ها در فوریه 2022 رخ داد. گروهی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و NFT به دلیل تلاش برای ایجاد کارت‌های NFT از Magic: The Gathering که متعلق به Wizards of the Coast بود، واکنش‌های منفی دریافت کردند. اگرچه این افراد از طرفداران بازی و همچنین دارندگان کارت هایی هستند که می خواستند ضرب کنند، اما مطمئناً حقوق خود را کاملاً درک نکرده بودند و حقوق مالک و هنرمند را زیر پا گذاشته بودند.

برای خرید کنید پیوست شده است و همچنین اطلاعاتی از قیمت پیوست شده استتو می توانی تبادل پیوست شده است دیدن.

شرق NFTآیا آنها از قوانین کپی رایت سود می برند؟

آثاری که NFT روی آنها ایجاد شده است ممکن است دارای حق چاپ باشند. حقوق مربوط به این آثار همانطور که در متن ذکر شده متعلق به صاحب اثر / گیرنده است. صاحب اثر که طبق قانون کپی رایت تعریف شده و «نویسنده» نامیده می شود، کسی است که اثر را خلق می کند. نویسنده همچنین مالک انحصاری آثار است، مگر اینکه اثر با شخص دیگری تألیف شده باشد که در این صورت هر دو نویسنده مشترکاً مالک آثار هستند. یا این اثر تحت نظارت شخص یا نهادی که صاحب اثر است سفارش داده شده یا ایجاد شده است. مالکیت کپی رایت در آثار، حقوق انحصاری را به مالک اعطا می کند. صاحب حق چاپ آثار ممکن است آثار را به شخص/موسسه واگذار کند.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، نویسندگی و مالکیت آثاری که NFT بر اساس آنها است، از مالکیت خود NFT جدا است. یک NFT متعلق به کسی است که به آن ضربه بزند. بنابراین، در عمل، مالک NFT لزوماً نویسنده آثار نیست. با این حال، کپی کردن یک NFT از کار شخص دیگری که حقوق آن اثر را در اختیار دارد، اساساً سرقت ادبی است و نقض حق چاپ محسوب می شود. از آنجایی که بلاک چین ها منبع باز هستند و دفتر کل آنها در دسترس همه کاربران است. بنابراین، نقض حق چاپ قابل پیش بینی است. NFT ها دارای قانون کپی رایت هستند و حفاظت از این آثار در برابر استفاده غیرقانونی به قوانین آنها در کشورهای مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال، ایالات متحده یکی از کشورهایی است که بر قوانین کپی رایت NFT ها تاکید دارد و در صورت عدم توافق بین مالک NFT و خریدار، کپی رایت اثر ایجاد شده و صاحب این اثر محفوظ می ماند.

فروش NFT و حقوق خریدار

معمولاً خرید و فروش NFT ها از طریق بازار انجام می شود و معامله آنها نیز از طریق ارز دیجیتال اتریوم انجام می شود زیرا بیشتر NFT ها بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. NFT ها ارزش خود را از اثری که نشان می دهند به دست می آورند. اگر NFT از یک مصنوع بسیار نادر مشتق شده باشد، ارزش آن افزایش می یابد و به قیمت بالاتری فروخته می شود. با این حال، چیزهایی مانند تقاضا و هیاهوی ایجاد شده پیرامون یک NFT خاص، در نهایت ارزش آن NFT را تعیین می کند. همانطور که قبلا توضیح داده شد، هنگام خرید NFT، خریدار در واقع اثر مورد نظر را خریداری می کند و حقوق مربوط به NFT را به دست نمی آورد. با خرید NFT، خریدار مالک NFT می شود و مجوز غیر انحصاری برای نمایش NFT در کیف پول الکترونیکی خود می گیرد.

اما میزان این حق فقط برای استفاده شخصی است و خریدار نمی تواند این حق را به بازار عرضه کند. به عنوان مثال، یک خریدار NFT می‌تواند NFT را در کیف پول خود نمایش دهد، اما نمی‌تواند خط تولید لباس، کفش، یا سایر کالاهای خود را راه‌اندازی کند که شامل آثار هنری نمایش داده شده در NFT برای اهداف تجاری است. در واقع، اغلب فروش های NFT معمولاً شامل انتقال حق چاپ نمی شود، اما مواردی وجود دارد که فروشنده توکن را با تمام حقوق خود به خریدار منتقل می کند. فروش یک NFT همیشه همراه با یک قرارداد هوشمند است، که توافقی است بین طرفین که به صورت کد نوشته شده و در بلاک چین ذخیره می شود. NFT ها روی یک بلاک چین ذخیره می شوند که به طور همزمان یک امضای دیجیتال ایجاد می کند و به ردیابی مالکیت NFT ها کمک می کند. در طی یک معامله، قرارداد هوشمند فروش NFT ها را امکان پذیر می کند و مالکیت آنها را مشخص می کند.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا