اخبار فناوری

معرفی فناوری چاپ سه بعدی Living Skin به عنوان یک روش مدرن ترمیم پوست

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید می توانید قطعات زنده انسان را با استفاده از چاپگر چاپ کنید، اما به لطف علم و فناوری، این امکان وجود دارد. به گفته بسیاری از محققین در زمینه علم پزشکی، تاثیرگذاری اعضای بدن آینده علم پزشکی است و امروزه بیشتر محققان بر روی قالب گیری پوست تمرکز می کنند. این فناوری می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات، به ویژه درمان زخم های عمیق و پیوندهای خاص بسیار مفید باشد، اگرچه کاربردهای چاپ پوست از طریق چاپگر سه بعدی بسیار گسترده تر از این ها است.

تحقیقات در مورد این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است و هنوز راه زیادی برای رسیدن به هدف نهایی در پیش دارد، اما خوشبختانه این مراحل اولیه را پشت سر گذاشته است و اطلاعات زیادی در مورد آن وجود دارد، بنابراین اگر می خواهید به آن ادامه دهید. ما تا پایان این مقاله درمانکده به معرفی فناوری پرینت سه بعدی پوست زنده به عنوان یک روش مدرن ترمیم پوست می پردازیم.

چاپ سه بعدی پوست زنده چیست؟

امروزه یافتن راهی برای بهبود سریعتر زخم های عمیق پوست مشکلی نیست، اما سال هاست که روش های مختلفی برای این منظور آزمایش شده است. اما این سوال در طول چهل سال گذشته با پیشرفت علم پزشکی و تجهیزات الکترونیکی با پیوستگی بیشتری دنبال شده است و روش های مختلفی برای این منظور مورد بررسی قرار گرفته است، اما در بین همه این روش ها بهترین گزینه که کاملا موفق بوده و بدون عوارض در برخی آزمایشات، فناوری چاپ سه بعدی پوست زنده است.

در حال حاضر کشوری که بیشترین تحقیقات را در این زمینه انجام می دهد، کانادا است و محققان بسیاری از توسعه دهندگان فناوری گرفته تا متخصصان پوست و غیره در سراسر جهان در توسعه فناوری چاپ سه بعدی پوست زنده همکاری می کنند. هدف از این فناوری ترکیب و تزریق لایه به لایه مواد و سلول‌های بیولوژیکی از طریق جوهر مخصوص چاپگر سه بعدی است که معمولاً از سلول‌های بنیادی ساخته می‌شود و با ایجاد مدل‌های زیست‌پزشکی، بافت‌هایی با ویژگی‌های مشابه بافت‌های زنده را شبیه‌سازی و می‌سازد.

مزایای چاپ سه بعدی پوست زنده

در ابتدا فناوری چاپ پوست زنده تنها برای درمان زخم های عمیق پوستی مورد استفاده قرار می گرفت، اما با پیشرفت این فناوری و پیشرفت آن، محققان متوجه شدند که این فناوری قابلیت بیشتری دارد و امروزه نیز امکان چاپ قسمت های خاصی از بدن با آن وجود دارد. عروق خونی کامل همچنین سلول‌های زنده مانند گوش‌ها و محققان در تلاش هستند تا با استفاده از چاپگر سه بعدی، اندام‌های بزرگ‌تری مانند قلب و کلیه‌ها را چاپ کنند. بنابراین اولین مزیت این فناوری را می توان در مقیاس پذیری آن دید.

یکی دیگر از مزایای این فناوری انعطاف پذیری آن است. چاپ سه بعدی پوست زنده حتی در داخل بدن نیز قابل انجام است و امید است بتوان از آن برای درمان زخم های داخل بدن مانند زخم معده استفاده کرد. جالب اینجاست که محققان چینی یک میکروربات 30 میلی متری ساخته اند که می تواند بدون نیاز به جراحی وارد بدن شود و پوست زنده را در داخل زخم های بافتی داخل بدن چاپ کند.

اما مزیت دیگر این فناوری که از همه مهمتر است، عدم وجود پیوند پوست واقعی است! جوهر موجود در این چاپگر از سلول های بنیادی و سلول های پوست و سایر مواد آلی موجود در پوست مانند کلاژن و … ساخته شده است و دیگر نیازی به برداشتن پوست از سایر قسمت های بدن برای پیوند پوست بیمار نیست.

چگونه پوست زنده به صورت سه بعدی چاپ می شود؟

تمامی فناوری هایی که تاکنون برای چاپ پوست زنده به کار رفته اند به نوعی ناامید کننده بودند، زیرا به دلیل عدم توانایی ساخت رگ های زنده، پوست های چاپ شده پس از مدتی از بین رفتند و استفاده از آنها فقط برای بهبود زخم ها بود. یک بخش چیزی شبیه یک نقطه به نظر می رسید. (منبع: درخشان)

اما مهمترین گام در این آزمایش توسط محققان آمریکایی برداشته شد که توانستند با ترکیب دو نوع سلول بدن زنده در ترکیبات جوهر مورد استفاده و چاپ داخل ساختار پوست تولید شده، نوع جدیدی از جوهر بیولوژیکی ایجاد کنند. ، امکان بازسازی عروق خونی وجود دارد. این فرآیند به گونه ای انجام می شود که سلول های اندوتلیال موجود در داخل رگ های خونی به همراه سلول های پری سیتی که در اطراف سلول های اندوتلیال کشیده شده اند بازسازی می شوند و به مجموعه ترکیبات جوهر زیستی اضافه می شوند و در نتیجه در پوست مصنوعی ایجاد می شوند. رگ های خونی و با رگ های خونی رابطه ای پربار برقرار می کنند که به معنای واقعی کلمه بخشی از بدن انسان می شود.

البته شایان ذکر است که این فرآیند هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است، اما روی موش های آزمایشگاهی به خوبی عمل کرد.

آیا فناوری چاپ پوست زنده قابل تولید انبوه است؟

متأسفانه خیر، البته در حال حاضر نه! این فناوری در حال حاضر به تخصص بسیار بالا، منابع مالی نجومی و فناوری های پیشرفته نیاز دارد، اما هر روز که می گذرد، یک قدم به تبدیل شدن به یک فناوری رایج نزدیک می شود. آخرین پیشرفت این فناوری در کانادا اتفاق افتاده است، جایی که محققان موفق به ساخت یک چاپگر سه بعدی بافت زنده قابل حمل و دستی شده اند که گام بزرگی به جلو محسوب می شود.

با تمام این اوصاف، بدیهی است که فناوری چاپ زنده اعضای بدن انسان آینده حرفه پزشکی است و می تواند بسیار بیشتر از امروز به بیماران کمک کند و با توجه به اینکه محققان نتایج خوب و امیدوارکننده ای از آزمایش این فناوری، انرژی و منابع بسیار به دست آورده اند. برای توسعه آن در کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری شده است.

نتیجه

چاپگر سه بعدی برای چاپ پوست زنده انسان یک فناوری نوظهور است که پتانسیل زیادی برای توسعه دارد. این فناوری روزی را به ما نوید می دهد که دیگر نیازی نیست منتظر پیوند اعضای شخص دیگری به بیمار باشیم و هر زمان که عضوی مورد نیاز باشد، می توان آن را در عرض چند ساعت تولید کرد. به عنوان یک متخصص قلب در تهران، اگر به قلب دیگری برای بیمارش نیاز دارد، نیازی نیست در هر شهری به دنبال قلب اهدایی بگردد، فقط یک قلب به تولیدکنندگان سفارش دهید!

با توجه به تکامل مداوم استانداردهای این فناوری، اطلاعات مربوط به آن به طور مداوم در حال تغییر است و به همین دلیل در این مقاله تمام تلاش خود را بر روی یکی از راه های مهم بهبود و درمان بیماری های پوستی به کار گرفته ایم. . چاپ پوست زنده با استفاده از چاپگر سه بعدی شما به اشتراک بگذارید.

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا