اخبار فناوری

مدیر واتس اپ: تلگرام امن نیست و به عنوان جاسوس روسیه عمل می کند

واتس اپ و تلگرام سال هاست که با هم رقابت می کنند. در این مسابقه رحمتی وجود ندارد و هر کدام به راحتی مورد حمله رقیب قرار می گیرند. اخیراً ویل کاتکارت (مدیر واتساپ در متا) علیه تلگرام صحبت کرده است. نکته اصلی در مورد ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی ارائه شده توسط هر برنامه است. از دیدگاه مدیر واتس اپ، تلگرام ناامن است و به عنوان جاسوس روسیه عمل می کند.

زیر سوال بردن امنیت تلگرام توسط مسئول واتس اپ

Will Cathcart، مدیر WhatsApp

Will Cathcart، مدیر WhatsApp

آقای کاتکارت از مقاله ای از مجله Wired برای حمله به تلگرام استفاده کرد. او گفت اگر کاربران در نظر دارند از یک پلتفرم برای یک موضوع خصوصی استفاده کنند، ابتدا باید حقیقت امنیت آن را درک کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که برخلاف واتس اپ، تلگرام رمزگذاری سرتاسری برای گروه ها ارائه نمی دهد. به طور پیش‌فرض، WhatsApp رمزگذاری سرتاسر (E2EE) را در چت‌های خصوصی و گروهی ارائه می‌کند. در عوض، تلگرام رمزگذاری سرتاسر را فقط در حالت چت مخفی ارائه می دهد.

بر کسی پوشیده نیست که پیام رسان تلگرام به طور پیش فرض رمزگذاری نشده است و هیچ گزینه ایمن برای چت گروهی ارائه نمی دهد. در واقع، تلگرام این پتانسیل را دارد که تقریباً هر اطلاعات طبقه بندی شده ای را که توسط دولت ها درخواست می شود، به اشتراک بگذارد.

البته تلگرام از عدم رمزگذاری در گروه ها دفاع کرد. این plfterm نشان می دهد که مشکل پشتیبان گیری دلیل از دست دادن این ویژگی است. با این حال، تلگرام همچنین واتس اپ را به ادعاهای نادرست در مورد رمزگذاری سرتاسر متهم کرد و ادعا کرد که این یک ترفند تبلیغاتی است.

تلگرام می گوید:

“اگر چت شما یا طرف مقابل از یک نسخه پشتیبان Google Drive استفاده می کند، Google به آن پیام ها دسترسی دارد. بنابراین هر دولتی می تواند آنها را از Google درخواست کند. بنابراین رمزگذاری سرتاسر پیش فرض WhatsApp بلافاصله غیرفعال می شود. همچنین هیچ راهی برای اطلاع وجود ندارد. اگر دوستان شما از چنین روش پشتیبان گیری استفاده می کنند.”

جلوی واتس اپ نوشته شده است:

پروتکل‌های رمزگذاری سرتاسر تلگرام فاقد تأیید مستقل هستند: «حتی نگران‌کننده‌تر، برخی از فعالان متوجه شده‌اند که «چت مخفی» تلگرام رفتار عجیبی دارد و نشان می‌دهد که شخص ثالث ناخواسته ممکن است گوش کند.

چند سالی است که عدم رمزگذاری چت در تلگرام مورد انتقاد قرار گرفته است. مقاله ای که اخیراً در Wired منتشر شده است، خطرات این عدم رمزگذاری را برجسته می کند. در این مقاله آمده است که تلگرام این توانایی را دارد که تقریباً هر اطلاعات طبقه بندی شده ای را که توسط یک دولت درخواست می شود، به خصوص با خبرچین های روسی یا کرملین به اشتراک بگذارد.

Cathcart استدلال می کند که تلگرام فاقد شفافیتی است که اکثر شرکت های فناوری از آن استقبال می کنند.

“تلگرام فاقد شفافیت واقعی است که اکثر شرکت های فناوری از آن استقبال می کنند.”

مناقشه ادامه دار واتس اپ و تلگرام به دلیل جنگ روسیه و اوکراین ابعاد جدیدی به خود گرفته است. آقای کاتکارت مدعی است که تلگرام مردم را در معرض خطر قرار داده است.

گزارش Wired نشان داد که در آغاز جنگ، اگر کاربری اخیراً موقعیت مکانی خود را فعال کرده باشد، می‌توان با جعل API موقعیت مکانی تلگرام، هر کاربر را در شعاع ۲ مایلی شناسایی کرد. سیاست حفظ حریم خصوصی تلگرام می گوید که آنها هرگز اطلاعات کاربران را به دولت ها تحویل نداده اند، اما گزارش ها خلاف این را نشان می دهد.

آقای کاتکارت استفاده از برنامه های پیام رسانی رمزگذاری شده را توصیه می کند. یکی از پیام رسان ها سیگنال است. او به کاربران توصیه می کند از تلگرام استفاده نکنند و در عوض یکی از دیگر اپلیکیشن های پیام رسان امن را انتخاب کنند.

در آینده رقابت پیام رسان، احتمالاً شاهد افزایش رقابت بین واتس اپ و تلگرام خواهیم بود. هیچ پاسخ واحدی برای بهترین برنامه پیام رسانی وجود ندارد. مناظره جاری بین واتس‌اپ و تلگرام، دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد آنچه که یک «پیام‌رسان امن» است، برجسته می‌کند.

با این حال، واضح است که عدم وجود پیش فرض رمزگذاری انتها به انتها در تلگرام یک مشکل مهم است.

نطر شما چی هست؟ از تلگرام یا واتس اپ استفاده می کنید؟ برای چی؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا